سایت کاریابی جویا کار

برای عضویت در کانال فرهنگیان در تلگرام کلیک کنید

وزیر آموزش‌و‌پرورش: وقتی "حقوق معلم" عقب می‌افتد حکمرانی ما دچار آسیب جدی می‌شود

دسته بندي: اخبار / اخبار فرهنگیان
23 شهریور

خبرنگار اجتماعی ؛ محسن حاجی‌میرزایی صبح امروز در مراسم معارفه خود در محل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور، علی ربیعی سخنگوی دولت، جمشید انصاری رئیس سازمان اداری و استخدامی، حسام‌الدین آشنا، محمود فرشیدی، علی احمدی، علی‌اصغر فانی، سید محمد بطحایی و علی اکرمی وزرای آموزش و پرورش اظهار کرد: با پیروزی انقلاب اسلامی فرصت‌های یادگیری به گونه‌ای توزیع شد که 50 هزار مدرسه ما کمتر از 50 دانش‌آموز دارد و چتر آموزش در تمام مناطق کشور گسترش، پوشش پیش‌دبستان از 12 درصد به 70 درصد، نسبت دختران 49 و 48 درصد دانش‌آموزان در دوره ابتدایی و متوسطه است.

وی ادامه داد: سرانه فضای آموزشی سه و نیم برابر شده است و نقطه عطف انفجار جمعیتی کشور را آموزش‌وپرورش تحمل کرد و مقاطع مختلف تحصیلی در معرض حضور دانش‌آموزان متعهد و مدارس چند‌نوبته داشتیم و این وزارتخانه سربلند بیرون آمد.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: روند افزایش دانش‌آموزان مجدد آغاز شده است و این سؤال مطرح است که این وزارتخانه چقدر در دستیابی به اهدافش موفق بوده است؛ سند تحول میزان دستیابی به اهداف را نقد و چرخش‌هایی را در برنامه درسی، راهبری و مدیریت و تامین نیرو پیش‌بینی نموده است یکی از خطراتی که سازمان‌های پهن‌پیکر را تهدید می‌کند، این است که از اهداف و ماموریت‌های خود فاصله بگیرند؛ مهمترین ماموریت نظام آموزشی، آمادگی دانش‌آموزان برای زندگی اجتماعی و ایستادن روی پای خود در برابر هجوم تغییرات پرشتاب است و فطرت الهی دانش‌آموزان باید به نحو مناسبی شکوفا شود.

حاجی میرزایی بیان کرد: توانایی برای ایفای نقش‌های اجتماعی از مهمترین وظایف نظام تعلیم و تربیت است جایی که باید به نسل جدید در برابر تغییرات پرشتاب جوامع مصونیت بدهد نظام تعلیم و تربیت است اساس آسیب‌های اجتماعی اینجا می‌تواند درمان شود.

وی ادامه داد: هر چند توانستیم در جهت توسعه فرصت‌های آموزشی کار کنیم اما برای تحقق ماموریت‌هایمان در گام‌های نخستین هستیم هر چند در المپیادها در منطقه اول و در جهان پنجم شدیم اما رشد محدود و جزیره‌ای نشان از توسعه آموزش‌وپرورش ما نیست و نیاز به تأمل و بازنگری دارد و فرصت‌های یادگیری عادلانه توزیع نمی‌شود و تمام دانش‌آموزان از یک آموزش با کیفیت بهره‌مند نیستند و دسترسی به آموزش با کیفیت، حق همه شهروندان است و ما متعهدیم که آن را محقق کنیم.

وزیر آموزش و پرورش گفت: آموزش‌و‌پرورش، محل فروش کالا نیست و دانش‌آموز دریافت‌کننده صرف نیست و آنها، انتخاب‌گر هستند و باید بتوانیم برای نیازهای آنها حرف‌های روشنی بزنیم و ترویج نشاط و شادابی در مدارس به‌عنوان حق مسلم دانش‌آموزان باید مورد پیگیری باشد و معلم مهمترین رکن نظام تعیلم‌و تربیت است و غنی‌ترین شغل، معلمی است و خداوند پیامبران را برای معلمی مبعوث نموده است؛ کار تعلیم و تربیت امر‌ خطیری است و اتصال با وحی قرآن و عترت می‌خواهد و معلمان باید از برترین منزلت اجتماعی برخوردار باشند.

حاجی میرزایی تصریح کرد: لایحه‌ای را برای معلمان تنظیم و تدوین می‌کنیم، تحقق و استقرار یک برنامه سه برابر پیچیده‌تر از طراحی یک برنامه است و امروز آموزش‌و‌پرورش می‌خواهد از لاک خود بیرون آمده و‌ چترش را گسترش دهد و به چند پیش‌نیاز احتیاج داریم؛ سند تحول باید به یک گفتمان تبدیل شود میزان موفقیت ما در تولید سند نیست بلکه به اشتراک گذاشتن مفاهیم آن مهم است.

وی ادامه داد: چرخ آموزش‌و‌پرورش در حال حرکت است و چرخ صنعت، بهداشت و کشاورزی هم می‌چرخد اما با هم پیوند ندارند و این همه تلاشی که در نظام تعلیم و تربیت جریان دارد برای بهداشت صنعت و کشاورزی ما چه ارمغانی دارد.

وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: توجه به واقعیت‌ها هم پیش نیاز سوم است یعنی ابتدا مسائل آزاردهنده‌ای که ما را از اهداف دور‌ می‌کند، بهبود ببخشیم وضعیت اعتبارات و نیروی انسانی آموزش‌و‌پرورش نیاز به توجه جدی دارد و باید سریع حل شود؛ تلاش می‌کنیم بودجه سال 99 کاستی‌های کمتر و با پدیده انباشت مطالبات معلمان و انتقال به سال بعد مواجه نشود.

حاجی میرزایی خاطرنشان کرد: وقتی حقوق معلم عقب می‌افتد نه تنها معیشت او آسیب می‌بیند بلکه حکمرانی ما نیز دچار آسیب جدی می‌شود.

پایان/

برای عضویت در کانال فرهنگیان در تلگرام کلیک کنید

منبع خبراخبار فرهنگیان - تسنیم
اشتراک گذاري در:تلگرام کلوب فيس نما لينکداين گوگل پلاس توئيتر فيس بوک
ارسال نظر
عکس خوانده نمی شود
دسته بندی ها
تبلیغات متنی