برق، الکترونیک، مخابرات
دانلود پروژه مهندسی الکترونیک با عنوان طراحی ساعت عددی چكیده: در واقع یك تابلوی نمایشگر دیجیتالی، متن مورد نظر خود را از طریق تجهیزات ورودی همچون كیبورد و یا پورت سریال دریافت می كند. و این اطلاعات را در اختیار پردازنده قرار می دهد. سپس پردازنده پس از آنالیز اطلاعات آن را در حافظه تابلو ذخیره نموده. علاوه بر آن حافظه موجود در تابلومی تواند كدهای برنامه را در خود نگهداری نماید. از طرفی پردازنده با توجه به اطلاعات ذخیره شده، سیگنالهای لازم را جهت نمایش تولید كرده و در اختیار درایورها قرار می دهد.با توجه به اینكه نحوه چیدمان LED ها در نمایشگر به صورت ماتریسی می باشد، لذا دو دسته درایور برای راه اندازی ماتریس نیاز است كه شامل درایورهای سطر و درایورهای ستون می باشند. این درایورها با توجه به فرامین دریافتی از سوی پردازنده، با روشن و خاموش نگاه داشتن LED های موجود در ماتریس، باعث به نمایش درآمدن مطالب (اعم از متن و یا تصویر) بر روی ماتریس خواهند شد. هر چه تعداد اجزاء تصویر در واحد سطح بیشتر باشد، وضوح بیشتر می باشد. به عبارت دیگر تصویر به واقعیت نزدیكتر بوده، جزئیات آن بهتر دیده می شود. در تابلوهای دیجیتالی نیز خاصیت موزائیكی وجود دارد. تصویر تابلو توسط ماتریسی از LED ها ایجاد می گردد. در اینجا ابعاد یك جزء تصویر به اندازه قطر یك LED است. كه از یك فاصله معین چشم بیننده قادر به تمایز نقاط تصویر ایجاد شده نبوده و یك تصویر را یكپارچه احساس می كند.جهت تشكیل تصویر بر روی پانل تابلو، نیاز به روشن و خاموش نگه داشتن LEDهای موجود بر روی تابلو متناسب با تصویر مورد نظر است. بنابراین نیاز به كنترل تك تك LEDهای موجود در تابلو می باشد. از طرفی هر LED دارای دو پایه است (با فرض تك رنگ بودن) و در صورتی كه ما یك پانل LED با ماتریس 10×10 داشته باشیم، دویست پایه و یا دویست سیم جهت كنترل داریم. مسلماً استفاده از این تعداد سیم مقرون به صرفه نخواهد بود و باعث پیچیدگی مدار خواهد شد. جهت برطرف كردن مشكل فوق می توان پایه های یكسان در LED ها را به صورت سطری و ستونی به یكدیگر متصل نمود. به تصویر بالا دقت كنید. کلمات کلیدی: طراحی ساعت عددی طراحی ساعت دیجیتال طراحی تابلوی نمایشگر دیجیتالی مختصری راجع به AVR : زبانهای سطح بالا یا همان HLL(HIGH LEVEL LANGUAGES) به سرعت در حال تبدیل شدن به زبان برنامه نویسی استاندارد برای میكروكنترلرها (MCU) حتی برای میكروهای 8 بیتی كوچك هستند. زبان برنامه نویسی BASIC و C بیشترین استفاده را در برنامه نویسی میكروها دارند ولی در اكثر كاربردها كدهای بیشتری را نسبت به زبان برنامه نویسی اسمبلی تولید می كنند. ATMEL ایجاد تحولی در معماری، جهت كاهش كد به مقدار مینیمم را درك كرد كه نتیجه این تحول میكروكنترلرهای AVR هستند كه علاوه بر كاهش و بهینه سازی مقدار كدها به طور واقع عملیات را تنها در یك كلاك سیكل توسط معماری RISC (REDUCED INSTRUCTION SET COMPUTER) انجام می دهند و از 32 رجیستر همه منظوره (ACCUMULATORS) استفاده می كنند كه باعث شده 4 تا 12 بار سریعتر از میكروهای مورد استفاده كنونی باشند. تكنولوژی حافظه كم مصرف غیرفرّار شركت ATMEL برای برنامه ریزی AVR ها مورد استفاده قرار گرفته است در نتیجه حافظه های FLASH و EEPROM در داخل مدار قابل برنامه ریزی (ISP) هستند. میكروكنترلرهای اولیه AVR دارای 1 ، 2 و 8 كیلوبایت حافظه FLASH و به صورت كلمات 16 بیتی سازماندهی شده بودند. فهرست مطالب مقدمه 1 فصل اول: فیبر مدار چاپی انواع فیبر مدار چاپی. 4 طریقه ساخت فیبر مدار چاپی. 4 طریقه نصب قطعات بر روی فیبر مدارچاپی 4 رسم نقشه مربوط به خطوط پشت فیبر 4 انتقال نقشه مدار بر روی فیبر. 5 فصل دوم: میكروكنترلرها AVR. 7 خصوصیات ATtiny10، ATtiny11، ATtiny12 8 میكروكنترلر AVR 10 توان مصرفی پایین. 10 نكات كلیدی و سودمند حافظه فلش خود برنامه ریز. 11 راههای مختلف برای عمل برنامه ریزی. 11 خود برنامه ریزی توسط هر اتصال فیزیكی. 11 ISP. 11 فصل سوم:Bascom معرفی كامپایلر Bascom 13 معرفی منوهای محیط Bascom 13 معرفی محیط شبیه سازی. 17 معرفی محیط برنامه ریزی. 19 ساخت programmer STK200/300. 20 فصل چهارم:معرفی IC ATM8 معرفی پایه های IC 24 فصل پنجم: نرم افزار بدنه یك برنامه در محیط Bascom 31 معرفی میكرو 31 كریستال 31 اسمبلی و بیسیك. 32 آدرس شروع برنامه ریزی حافظه Flash 32 تعیین كلاك 32 پایان برنامه. 33 اعداد و متغیرها و جداول Look up 33 دیمانسیون متغیر 33 دستور Const 34 دستور CHR 35 دستور INCR. 35 دستور DECR. 35 دستور CHEcksum 36 دستور Low 36 دستور High 36 دستور Rotate. 36 تابع format 37 جدولLook up 38 دستور Hex. 38 رجیسترها و آدرس های حافظه 39 دستور Set. 39 دستور Reset 39 دستور Bitwait. 39 دستور Out. 40 دستور INP. 40 دستورالعمل های حلقه و پرش 40 دستور GoTo و JMP . 40 دستور Do-Loop 41 دستور for- Next 41 دستور f. 42 دستور Case 43 فصل ششم: پیكره بندی تایمر/كانتر صفر و یك پیكره بندی تایمر/كانتر صفر در محیط Bascom 46 پیكره بندی تایمر/كانتر یك در محیط Bascom 47 معرفی زیربرنامه 48 فصل هفتم : طراحی پروژه 50 ضمائم . 60 مراجع 88