هنر و گرافیک
دانلود مقاله رشته هنر و گرافیک با عنوان اصول اپتیک اصول اپتیک آغاز تاریخ سینما پایان یک چیز دیگر است: تحولات پی در پی تکنولوژی در سده ی نوزدهم سر از جایی برآورد که در آن یک تمهید بصری که پیش از آن به عنوان یک بازیچه تلقی می شد، بتدریج به ماشین پیچیده یی تبدیل شد؛ ماشینی که به شکلی قانع کننده واقعیت عینی را در حال حرکت عرضه می-کرد. کارکرد این هر دو دستگاه، یعنی بازیچه و ماشین، بر توهمی متکی است که عمل متقابل دو پدیده ی اپتیک بنام دوام بصری و پدیده ی فای حاصل می شود. دوام بصری یک ویژگی ارگانیت در چشم انسان است، که پیش از این نزد مصریان باستان شناخته شده بود ،اما کسی که این پدیده را برای نخستین بار به صورتی علمی تشریح کرد پیتر مارک رژه نام داشت . او در 1824 اعلام کرد که مغز انسان تصویری را که بر شبکیه ی چشمش می افتد، تا زمانی حدود یک بیستم تا یک پنجم ثانیه ،پس از کنار رفتن تصویر از مقابل چشم، همچنان حفظ می کند .پدیده ی فای ،که توسط متخصص روان شناسی گشالت به نام ماکس ورتایمر د ر1912 مورد مطالعه قرار گرفت ،ناظر بر همان پدیده یی است که موجب می شود ما پره های یک پنکه ی در حال حرکت را به گونه ی تیغه یی واحد ومدّور ببینیم، یا پره های رنگاسرنگ یک چرخ گردان را به صورت تک رنگی آمیخته د رنظر آوریم. بنابراین دو ویژگی ،یعنی دوام بصری د رشبکیه وپدیده ی فای، مشترکاً موجب می شوند که ماعبورتصاویر ساکن اما پشت سر هم را همچون یک حرکت نامقطع خیال کنیم، و این امر به ما امکان می دهد تا توهمی از یک حرکت متداوم را ،که تکنیک فیلم برداری بر آن استوار شده است ،با خود داشته باشیم . کلمات کلیدی: دوام بصری در شبکیه پدیده ی فای تصاویر متحرک عکاسی مسلسل فهرست مطالب اصول اپتیک 1 عکاسی مسلسل 6 تصاویر متحرک 8 نمایش بر پرده: اروپا و امریکا 17