معماری
دانلود پروپوزال پایان نامه کارشناسی ارشد رشته معماری فضاهای چند منظوره شهری و طراحی آنها بر مبنا معماری ایرانی اسلامی چکیده : از آنجایی که ایجاد فضاهای چند منظوره و چند عملکردی در فضاهای شهری جنبه جدید و نو در جامعه ایجاد کرده است می توان این گونه فضاها را در مکان های عمومی مانند مترو ها هم ایجاد کرد . توسعه و تحول صنعت حمل و نقل ریلی درون و برون شهری مستلزم شناخت واقعی از تمام ظریفیت ها و پتانسیل های بالقوه می باشد . اگر چه بخش حمل و نقل ، بحثی خدماتی به شمار می آید لكن به دلیل اهمیت بنیادی آن ، فعالیتی زیر بنایی محسوب گردیده و در صورت عدم توجه كافی به آن سایر بخش ها نیز دچار عقب ماندگی خواهد شد . رشد و گسترش صنعت حمل و نقل ریلی و وجود مزیت های نسبی فرآوان آن نسبت به سایر روشهای عمومی حمل و نقل بیش از هر زمان دیگری مشاهده می گردد . با پیشرفت تكنولوژی قطارهای شهری در حال تغییر و تحول بوده و وظیفه حمل و نقل مسافران در اغلب شهرهای مهم دنیا را به عهده گرفته است . بر اساس آمارها ، همواره تقاضا در این بخش فزآینده است و با توجه به مزیت های ذاتی و منحصر به فرد حمل و نقل ریلی شدن تكنولوژی ساخت قطعات ، وجود سیستم های موثر در زمینه نگهداری ، تامین انرژی ، علائم و ارتباطات و تجهیزات ، مستلزم حمایت همه جانبه می باشد . امروزه ایستگاهها بصورت یك مركز مهم شهری در آمده اند ، جایی كه قابل مكث كردن ، معاشرت كردن ، خرید مایحتاج منزل و همچنین استفاده از تسهیلات متنوع می باشد . همچنین مترو ها به عنوان فضاهایی مد نظر قرار می گیرند که می توان در مواقع بحرانی نیز از آنها استفاده کرد . همچنین به مترو به عنوان فضایی چند عملکردی نگاه می شود .تا بتواند در شرایط ویژه استفاده های خاص را نیز پاسخگو باشد . کلمات کلیدی : مترو ، حمل و نقل ، انعطاف پذیر ، چند عملکردی ، فضای شهری مقدمه فضاهای شهری از جمله مسائلی است که همواره ماهیت فرارشته ای به خود دیده است. به دلیل تاثیرگذاری همه جانبه طیف کثیری از مطالعات بر ساخت و طراحی و شکل گیری فضاهای شهری و تاثیر کلیه طرحهای مرتبط با مباحث کالبدی و تجسمی نظیر طرحهای معماری ، شهرسازی ، طراحی شهری بر این مساله، ماهیت مذکور قابل درک است. معماری و شهرسازی در هر مكتب اعتقادی مبتنی براندیشه های تئوریك آن مكتب است وبنابراین آنچه كه معماری و شهرسازی ایرانی- اسلامی خوانده می شود ریشه در مبانی نظری دین مبین اسلام از یكسو وفرهنگ ایرانی ناشی از زندگی دیرپای دراین پهنه از گیتی ازدیگر سو، دارد. به عبارت دیگر وجود معماری و شهرسازی كهن وباستانی سرزمین ما دردوران پیش از ظهور وبروز اسلام آموزه های مفهومی ویژهای را برای معماران این آب وخاك به همراه داشته است كه پس از رواج دین اسلام در ایران این مفاهیم با استفاده از مبانی دین اسلام تكامل یافته وجلوه دیگری یافته است. در این خصوص البته بایستی دقت نماییم كه مبانی اندیشه ای مسلمانان شامل دوبخش اصول پایه ای واعتقادی وفروع رفتاری است. والبته فروع رفتاری بدون پذیرش اصول دین نقص دراعتقاد تلقی می شود. به عنوان مثال اقامه نماز ناشی از پذیرش اصل توحید است وبا عنایت به اینكه عبادت وسپاس در آیین اسلام ویژه «الله» است ( الحمدلله رب العالمین) اقامه نماز جز برای «الله» عملی باطل وبی ارزش است. شاید پرسشی که در ذهن بسیاری از علاقمندان به معماری ایرانی- اسلامی متبادر شده باشد این است كه موضع ما در قبال نحوه بهره گیری از فناوریهای نوین در معماری معاصر چیست؟ این امر بیش از هرچیز ناشی از فرافكنی افرادی است كه درمقابل هیاهوی كشورهای صنعتی دچار خودباختگی بوده وتصور می كنند كه بهره گیری از ارزشهای معماری ایرانی- اسلامی الزاما به معنای تكرار گذشته واحداث بناها با استفاده از الگوهای همسان معماری گذشته است. در پاسخ بایستی ابتدا ویژگیهای استفاده از فناوریهای نوین رادریابیم وسپس دراین خصوص اظهارنظر نماییم. براستی فناوری مطلوب كدام است؟ آیا به صرف استفاده یك كشور اروپایی از یك فناوری بایستی آن فناوری را به عنوان امری مقدس نصب العین قرار داده و بدون انطباق آن باویژگیهای طبیعی، تاریخی وفرهنگی كشور خود آن را بكار گیریم؟ واقعیت امر آن است كه هر فناوری جدید، زمانی مطلوب وقابل پذیرش خواهد بود كه از تمامی جوانب بر نمونه های پیشین رجحان داشته باشد. به عنوان مثال اگر یك فناوری جدید تنها باعث افزایش سرعت عملیات اجرایی ساختمان شود آیا موارد دیگری نظیر مخاطرات زیست محیطی، ایمنی ساخت وساز، صرفه اقتصادی، هماهنگی با اقلیم و.... را بایستی مورد بی توجهی قراردهیم؟ به نظرمی رسد كه پاسخ این پرسش منفی است. بدیهی استكه پذیرش یا عدم پذیرش فناوری یا مواد و مصالح ساختمانی مستلزم پاسخگویی آن به ابعاد مختلف مورد نظر ازجمله هماهنگی با ویژگیهای طبیعی، تاریخی و فرهنگی محل است. بنابراین مصالح جدیدی می توانند در نظام اجرایی معماری وشهرسازی معاصر بكار گرفته شوند كه اولا با ریخت كلی مصالح موجود در بخشهای فرهنگی وتاریخی شهرها همخوانی داشته، ثانیا قابل بازیافت بوده، ثالثا از نظر بافت، رنگ وجنس با بسترطبیعی و بافت فرهنگی وتاریخی كشور ما سازگاری داشته باشند و رابعا از نظر ویژگیهای فنی واجرایی نظیر صرفه جویی درمصرف كارمایه (انرژی)، دوام، مقاومت در برابر فرسایندههای طبیعی، انعطاف پذیری در برابرزلزله و..... بر مصالح مصرفی موجود برتری داشته باشد. با عنایت به آنچه گفته شدو با ملاحظه تجارب گذشته، به نظر می رسدكه بكارگیری فناوریهای جدید وتولید مصالح نوین را معطوف به مطالعه، پژوهش، آزمایش وتلاش به رفع كمبودهای موجود درمصالح بومی وافزایش قابلیتهای آنهامتناسب با نیازهای معاصربدانیم. كما اینكه پژوهشهای مداوم انجام شده بر روی بتون (كه مصالحی وارداتی ودارای مضرات فراوانی ازجمله تخریب محیط زیست، می باشد) در مراكز تحقیقاتی كشور ما كه منجر به پیشرفتهای قابل توجهی در این زمینه شده است، چنانچه برروی مصالح بومی متمركز می شد، علاوه برحفظ ویژگیهای بومی موجب رفع نواقص احتمالی آنها نیز میگردید. فهرست مطالب کلیات 23 مقدمه24 مفاهیم پایه: نیاز، فضا و فرم26 بیان مسئله تحقیق و بررسی آن27 سوال تحقیق29 مطالعه نمونه ها جهت دستیابی به راهکارها30 قلمرو مکانی تحقیق32 -نتیجه گیری و ارائه راهکار33 مراحل اجرایی تحقیق34 فصل اول :کلیات 35 مقدمه36 1 تعاریف 36 1-1-بنا و معماری 36 1-2-معماری و تمدن اسلامی 38 1-3-خانه اعتقادات جمعی 38 1-4-فضا 39 1-5-زیبایی معماری اسلامی-ایرانی40 1-5-1-معماری دوران اسلامی- ایرانی40 1-6-مصالح ساختمانی استفاده شده در معماری اسلامی42 1-7فضاهای خانه در معماری ایرانی –اسلامی 43 1-8-معماری ایرانی –اسلامی معماری درونگرا45 1-8-1-خصوصیات معماری درونگرا46 1-8-1-1-امنیت47 1-8-1-2-محرمیت48 1-8-1-3-وحدث و کثرت48 1-8-1-4-نظم و بینظمی49 1-8-1-5-گونهگونی و یکنواختی49 1-8-1-6-مرکزیت 49 1-8-1-7-ابهام و ایهام49 1-8-1-8-تعادل50 1-8-1-9-تنوع50 1-8-1-10-چند کارکردی بودن فضاها و عناصر50 1-8-1-1-11- پرهیز از اسراف51 1-9-رویکرد ایرانی- اسلامی در شهرسازی51 1-10- معماری ایرانی –اسلامی (سنتی) و معماری مدرن 53 1-10-1-مهمترین ویژگیهای معماری ایرانی –اسلامی(سنتی) و تفاوت آن با هنر و معماری مدرن 53 1-10-2- پاسخ به نیاز انسان در یک اثر معماری 54 1-10-3-دنیای جدید و معماری جدید57 1-11-نتیجه گیری 59 فهرست منابع و مواخذ