رسانه و علوم ارتباطات
دانلود پایان نامه رشته رسانه تحول مشارکت و شکل گیری سینمای زنان با تحلیل محتوای فمنیستی فیلمهای ایرانی
مقدمه: این تحقیق بر پایه مقوله های اصلی تحقیق یعنی "مضامین فمینیستی" و "سینمای زن" در دو بخش یافته های پژوهش مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار می دهد. در بخش نخست بر اساس مطالعه ی اسنادی(تاریخی) و مصاحبه تلاش می شود توصیفی تاریخی از تحوّل مشارکت زنان ایرانی و شکل گیری سینمای زنان با تأکید بر سوابق بعد از انقلاب اسلامی (1357- 1387) ارائه گردد و در بخش دوّم بر اساس تحلیل محتوای فیلم کاگردانان زن نتایج این تحقیق توصیف شود. مسأله مشاركت زنان ایرانی بعد از انقلاب اسلامی سال 1357 در عرصههای مختلف اجتماعی و سیاسی و فرهنگی و پذیرفتن مسئولیتها از مباحث مهم تلقی میشود.جایگاه و نقش زن در جامعۀ معاصر ایران نگاه های متفاوتی را در داخل و خارج کشور به خود جلب کرده و تحلیلها و تفسیرهای بسیاری را به دنبال داشته است. از جمله چگونگی حضور زن در سینما نیز از این قبیل است. تلاش گسترده زنان ایرانی برای حضور و مشاركت در تمامی فعالیتهای اجتماعی و ورود به زمینه هایی كه تا پیش از این غیر قابل دسترسی بوده حائز اهمیت فراوان است. پژوهشگر در این تحقیق برآن است که دیدگاه فمینیستی زنان فیلم ساز ایرانی را با كمك ، بازنمایی فیلم هایی که با حضور زنان در سینمای ایران به تصویر كشیده شده و بررسی مضامینی فمینیستی آنچه توسط این فیلم سازان زن به نمایش درآمده را بررسی كند. با مطالعه ی کتب و اسناد تاریخی مرتبط با مشارکت زنان ایرانی و سینمای ایران با 13 تن از صاحب نظران، کارشناسان و کاگردانان مطرح ایران به شیوه ی مصاحبه ی عمقی گفت وگو شده است، و یا تحلیل محتوا این نتیجه به دست آمده که زنان فیلمساز ایرانی ،
فیلم با مضامین فمینیستی می سازند، وسینمای آن ها سینمای جنسیت محور دانست، زیرا که در آن شخصیت زن به عنوان کاراکتر اصلی همه فیلمهای آن است، قهرمان فیلم "زن" وضد قهرمان "مرد" است. این فیلم ها، روایت کننده قصه های زنانه است. شخصیت اصلی فیلم: زن مستقل، ،شاغل با سواد به تنهای مسئولیت زندگی را بر عهده گرفته و بیشتر فعالیت های زن بیرون از خانه شکل می گیرد. فهرست مطالب بخش یکم: سیر تحوّل مشارکت زنان ایرانی و شکل گیری سینمای زنان 3 4-1-1- تحول مشارکت اجتماعی و سیاسی زنان در ایران 5 خواستهای سیاسی واجتماعی زنان بعد از انقلاب 9 4-1-2- سینمای زنان در ایران 14 سینما و فمینیسم در ایران: 17 ظهور زنان کارگردان در سینمای ایران 26 • تابو، محدودیت و سانسور در سینمای زنان ایران : 31 4-1-3- نگاه کارگردانان زن ایرانی به مضامین زنان و فمینیسم 49
بخش دوم :تحلیل محتوای فیلم ها 61 منابع 170
دستور العمل کد گذاری مضامین فمینیستی در فیلم های زنان سینماگر ایرانی
Column
SPSS Variables
Description
1-4
Id
Story Id
شماره ردیف مطلب
5
X1
Directors Names
نام زن کارگردان
1- پوران درخشنده
2- رخشان بنی اعتماد
3- تهمینه میلانی
4- منیژه حکمت
5- مانیا اکبری
6-7
X2
Film
نام فیلم های منتخب
1- زمان از دست رفته
2- عشق بدون مرز
3- نرگس
4- بانوی اردیبهشت
5- دو زن
6- واکنش پنجم
7- زندان زنان
8- سه زن
9- بیست انگشت
10- 10+4
8
X3
وجود یا عدم قهرمان
1- دارد
2- ندارد
9
X4
وجود یا عدم ضد قهرمان
1- دارد
2- ندارد
10
X5
نوع قهرمان در فیلم
1- زن
2- مرد
11
X6
نوع ضد قهرمان در فیلم
1- زن
2- مرد
12
X7
موقعیت شغلی زن در فیلم
1- شاغل
2- خانه دار
13
X8
منزلت شغلی زن
1. سیاسی
2. تخصصی
3. تجاری
4. خلاقیت
5. زیبایی شناسی
6. کشاورزی
7. یدی
8. ارتش وخدمات
14
X9
منزلت شغلی مرد
1- سیاسی
2- تخصصی
3- تجاری
4- خلاقیت
5- زیبایی شناسی
6- کشاورزی
7- دستی
8- ارتش وخدمات
15
X10
موقعیت تحصیلی زنان در فیلم
1- تحصیل کرده
2- بی سواد
16
X11
میزان تحصیلات زن در فیلم
1- دیپلم
2- فوق دیپلم
3- لیسانس
4- فوق لیسانس
5- دكتری
17
X12
سن زنان در فیلم
1- زیر 15سال
2- 16 تا 30 سال
3- 31 تا 45 سال
4- 46 سال و بیشتر
18
X13
پوشش زنان در فیلم
1- چادر
2- مانتو
3- هر دو
19
X14
نوع روابط زن ومرد
1- تفاهمی
2- تفاوتی
3- تعارضی
20
X15
شیوه ارتباط بین زن ومرد
1- رابطه كلامی و چهره به چهره
2- رابطه کلامی و بدون چهره به چهره
3- رابطه غیر كلامی و چهره به چهره
4- فاقد ارتباط
21
X16
نوع روابط مرد با زن از لحاظ قدرت
1- سلطه جو
2- سلطه پذیر
3- هیچکدام
22
X17
نوع روابط زن با مرد از لحاظ قدرت
1- سلطه جو
2- سلطه پذیر
3- هیچکدام
23
X18
رفتارهای خشونتآمیز علیه زنان در فیلم
1- دارد
2- ندارد
24
X19
اشكال خشونت
1- خشونتهای فرهنگی، اقتصادی
2- قانونی و سیاسی
3- خشونت فیزیکی یا بدنی
4- خشونت روانی
5- خشونت جنسی
25
X20
علت خشونت علیه زنان
1- تبعیض قانونی
2- تبعیض اجتماعی
3- تبعیض اقتصادی
4- تبعیض فرهنگی
5- تبعیض سیاسی
26
X21
عامل خشونت
1- خانواده:پدر، برادر،شوهر..
2- جامعه
3- دستگاهای دولتی
27
X22
جنسیت عامل خشونت
1- مرد
2- زن
28
X23
واکنش زن به خشونت
1- خشونت مقابل
2- تحمل کردن
3- گریه کردن
4- فرار از خانه
5- شکایت دادن
6- کمک خواستن
7- مراجعه به مراکز مشاوره
29
X24
میزان استفادة زنان از محصولات فرهنگی در فیلمها
1- کتاب
2- روزنامه ومجله
3- رادیو
4- تلویزیون
5- موسیقی
6- ماهواره
7- اینترنت
30
X25
مهارتهای زنان در فیلمها
1- رانندگی
2- فیلمبرداری و عكاسی
3- موسیقی
4- ورزش
5- كامپیوتر
6- زبان انگلیسی
7- گلدوزی وبافندگنی
8- شعر سرودن وقصه خواندن
31
X26
طبقة اجتماعی زن در فیلم
1- فقیر
2- متوسط
3-ثروتمند (مرفه)
32
X27
موضوع دیالوگهای زنان در فیلم
1- موضوعات شخصی و خانوادگی:بیان حالات شخصی فرد، ویژگیها و زندگی فردی وخانوادگی مثل زندگی زناشویی، بچهداری، ویژگیهای شوهر و غیره است.
2- موضوعات اجتماعی: مربوط به كاركردن در بیرون از خانه، اشتغال و ارتباطات است.
3- موضوعات سیاسی: انتقاد از وضع موجود، شركت در فعالیتهای سیاسی، مشاجره با پلیس و غیره است.
4- موضوعات اقتصادی: وضعیت قیمتها، گرانی، هزینة مسكن و زندگی و غیره میباشد.
5- موضوعات علمیـآموزشی: دانشگاه، درس، سخنرانی و غیره است.
6- موضوعات جنسی
7- موضوعات دینی
33
X28
مکان حضور زنان در فیلمها
1- داخل خانه
2- بیرون از خانه
34
X29
فعالیتهای زنان در فیلم
1- فعالیتهای خانگی
2- فعالیت تربیتی با فرزندان
3- فعالیت سیاسی
4- اجتماعی
5- حرفه ای
35
X30
شخصیت زن در فیلم
1- شخصیت قوی و مستقل
2- ضعیف و وابسته به مرد
3- ضعیف و غیر وابسته
36
X31
ارزشهای قانونی شخصیت زن
1- تاكید بر پیروی از قانون در زندگی و عمل به آن
2- قانون گریزی و تاکید بر قانون شکنی در گفتار و عمل
37
X32
ارزشهای قانونی شخصیت مرد
1- تاكید بر پیروی از قانون در زندگی و عمل به آن
38
X33
ارزشهای مذهبی شخصیت زن
1- تاكید بر مبانی مذهبی و اعتقادات دینی در گفتار وعمل
2- بی توجهی به مبانی اعتقادات دینی در گفتار و عمل
39
X34
ارزشهای مذهبی شخصیت مرد
1- تاكید بر مبانی مذهبی و اعتقادات دینی در گفتار وعمل
2- بی توجهی به مبانی اعتقادات دینی در گفتار و عمل