فقه،الهیات،معارف
دانلود تحقیق رشته فقه و معارف اسلامی پوشش و حجاب در ادیان اهل کتاب مقدمه: همه ادیان آسمانی، حجاب و پوشش زن را واجب و لازم شمردهاند و جامعه بشری را به سوی آن دعوت کردهاند به دلیل آنکه: گرایش به پوشش و حجاب بطور طبیعی در فطرت زنان به ودیعت نهاد شده است، احکام و دستورات ادیان الهی نیز هماهنگ وهمسو با فطرت انسانی تشریع شده است. پس در همه ادیان الهی پوشش و حجاب زن واجب گشته است. گفتنی است همانگونه که از فطری بودن حجاب، وجوب شرعی آن را به صورت یکی استنباط نمودیم میتوان استدلال را به طور معکوس نیز اقامه کرد و از الزام شرعی حجاب در ادیان الهی فطری بودن آن را استنتاج نمود و مشروعیت ان را در ادیان، دلیلی برفطری بودنش دانست زیرا وضع قانون، بدون مدنظر قرار دادن خلقت طبیعی و ذوق فطری و غرایز و نیازهای بشری هر چند از مبدأ اعلی و یا با تلفیظ و تفویف همراه باشد استمراری نخواهد یافت؛ و اگر چه در میان ملتی رواج یابد اما سرانجام از میان جامعه رخت برخواهد بست. بنابراین اگر مکاتب وحی به وجوب حجاب زمان میدهند نشانگر عدم مخالفت آن با طبیعت انسان بلکه دلیل تناسب و هماهنگی با ذوق بشری است. در ادیان زرتشت، یهودیت، مسیحیت و اسلام حجاب زنان امری لازم بوده است. کتابهای مقدس مذهبی، دستورات و احکام دینی، آداب و مراسم وسیره عملی پیروان این ادیان بهترین شاهد و گواه اثبات این مدعاست که به طور مختصر مورد بررسی قرار میگیرند (محمدی آشنانی، 1373، ص 61).حجاب و پوشش در تمام ادیان و مذاهب، دارای جایگاه خاصی است و یکی از دلایل اساسی آن این است که حجاب و عفاف، یک امر فطری است. داستان حضرت آدم و حوا نیز فطری بودن پوشش را اثبات میکند. در تورات ( کتاب مقدس یهودیان که برای مسیحیان نیز مقدس است) میخوانیم: « و چون زن دید که آن درخت برای خوراک نیکوست و به نظر، خوشنما و درختی دلپذیر و دانش افزا، پس، از میوهاش گرفته بخورد و به شوهر خود نیز داد و او خورد. آنگاه چشمان هر دوی ایشان باز شد و فهمیدند که عریاناند، پس برگهای انجیر به هم دوخته، سترها برای خویشتن ساختند...» بعد ادامه میدهد: « و آدم، زن خود را حوان نام نهاد، زیرا که او مادر جمع زندگان است و خداوند رختها برای آدم و زنش از پوست بساخت و ایشان را پوشانید» (تورات، سفر پیدایش، باب، آیات 8-6 و 21-20). برطبق این متن، آدم و حوا لباسی نداشتند و بعد از خوردن شجره ممنوعه چشمشان باز شد و فهمیدند که عریاناند که بلافاصله با برگ درختان خود را پوشاندند و بعدا خداوند لباسی از پوست به ایشان ارزانی داشت. در قرآن کریم در مورد داستان حضرت ادم (ع) و حوا چنین امده است: « فلما ذاقا الشجره بدت لهما سواتهما و طفقا یخصفقان علیهما من ورق الجنه؛ آن گاه که آدم و حوا از درخت ممنوعه چشیدند، پوشش خود را از دست داده (عورتشان آشکار گردید) و به سرعت، با برگ درختان بهشتی خود را پوشاندند» (سوره اعراف/ آیه 22). طبق آیات شریفه قرآن کریم، حضرت آدم و حوا قبل از چشیدن درخت ممنوعه دارای لباس بودهاند، اکا با خوزدن از ان درخت ممنوعه (بر اثر اغوای شیطان) لباس خود را از دست دادند که بلافاصله به پوشاندن خود اقدام نمودند. به هر حال، مطابق هر دو نقل، پس از احساس برهنگی (خواه طبق نقل تورات قبل از آن دارای لباس نبوده و یا طبق قرآن کریم دارای لباس بودهاند) بلافاصله خود را با برگهای درختان بهشتی پوشاندند. این احساس شرم از برهنگی حتی بدون حضور ناظر بیگانه، و. سرعت در پوشاندن خود به وسیله برگها ( هر چند به طور موقت)، از آن جهت که تحت هیچ آموزش یا فرمانی از جانب خداوند یا فرشته وحی و یا تذکر هر یک به دیگری صورت گرفته است، بیانگر فطری بودن پوشش در انسان است و ثابت میکند که لباس و پوشش، به تدریج و بر اثر تمدنها ایجاد نشده است؛ بلکه انسانهای نخستین، یا به تعبیر بهتر، نخستین انسانها، به طور فطری بدان گرایش داشتهاند. و بنا به گروهی متون تاریخی، در اکثر قریب به اتفاق ملتها و آیینهای جهان؛ حجاب در بین زنان، معمول بوده است. هر چند حجاب در طول تاریخ، فراز و نشیبهای زیادی را طی کرده و گاهی با اعمال سلیقه حاکمان، تشدید یا تخفیف یافته است، ولی هیچ گاه بطور کامل از بین نرفته است (ارجح، 1384، ص65). تمام ادیان آسمانی، حجاب و پوشش زن را واجب و لازم شمردهاند و جامعه بشری را به سوی آن دعوت کردهاند؛ حجاب و پوشش و حجاب به طور طبیعی در فطرت زنان به ودیعت نهاده شده است و احکام و دستورهای ادیان الهی هماهنگ و همسو با فطرت انسانی تشریع شده است، پس در همه ادیان الهی پوشش و حجاب زن واجب گشته است. در ادیان زرتشت، یهودیت، مسیحیت و اسلام، حجاب زنای امری لازم بوده است. کتابهای مقدس مذهبی، دستورها و احکام دینی، آداب و مراسم و سیره عملی پیروان این ادیان الهی، بهترین شاهد و گواه اثبات این مدعاست. فهرست مطالب حجاب در ادیان اهل کتاب 1 3- حجاب در ادیان اهل کتاب 3 3-1- تاریخچه حجاب در ادیان 6 3-2- حجاب در ادیان اهل کتاب 12 3-2-1- حجاب در دین یهود 12 3-2-2- حجاب در مسیحیت 21 3-2-3- حجاب در آیین زرتشت 26 3-3- جمعبندی 26 بحث و نتیجه گیری 28 پیشنهادات 33 فهرست منابع 34