کارشناسی ارشد
دانلود پایان نامه کارشناسی ارشد رشته تاریخ بررسی مقام روحانیون زرتشتی و نقش آنها در جامعه ایران باستان
(بصورت جامع و کامل در قالب 236 صفحه)
ضمیمه شدن
150 صفحه بصورت
رایگان:) *آپدیت
5 ام نیز بصورت
رایگان ضمیمه شد
! 1.مغان و نقش آنان در فرهنگ ایران زمین 2.زندگانی و فعالیت روحانیون عصر ساسانی 3.بررسی نحوه شکلگیری روحانیت در زمان ساسانی 4.نقش روحانیون زرتشتی در ساختار جامعه ایران عصر ساسانی 5.نقش روحانیون زرتشتی در تقویت حکومت ساسانی و دیانت زرتشتی
مقدمه : دین و عقاید مذهبی در ایران باستان، همچون كلیه ملتهای باستانی نقش مؤثری را بر حیات و نظام اجتماعی – سیاسی جامعه بر عهده داشته است.این تحقیق شرح سرگذشت مغان ایران است كه جامعه روحانیت ایران باستان را تشكیل میدادند و چگونگی شكل گیری این جامعه و عقاید و آداب و رسوم آنان و نیز تأثیرات اجتماعی – سیاسی و مذهبی آنان را در ایران پیش از اسلام، از دیرترین زمانها نشان میدهد و سپس نقش آنان در چگونگی شكل گیری دولت ساسانی و رسمیت دین زرتشتی در دورة ساسانی را مورد برسی و نقد و تحلیل قرار میدهد. دربارة مغان، به عنوان شخصیتهایی تاریخی و مذهبی، كم و بیش مطالبی در اخبار و روایات قدیم و جدید،یاد شده است و اینكه مغان چه كسانی بودهاند و اولین بار در جامعه ایرانیان، از چه موقعیتی، برخوردار بودهاند، موضوع بحث و نقد و تحلیل قرار گرفته است. واژه مغان در اوستای غیر گاهانی بخصوص در وندیداد، مغه (magha) عنوان شده، در اوستای گاهانی یا بخش گاثاها، نیز واژه مغ، به صورت جسته و گریخته، بصورت مگه (maga)، به كار رفته است. [28-ص147]نزد نویسندگان قدیم از كلمه مغ (magos) پیشوای دین زرتشتی اراده شده است. همین كلمه است كه در همه زبانهای اروپایی بصورت maga موجود است. موثقین از نویسندگان قدیم، میان مغهای ایرانی و مغهای كلدانی فرق گذاشتهاند. مغان ایران، كسانی بودند كه به فلسفه و تعلین و زرتشت آشنا بودند. مغان كلده در ضمن تعلیم دینی خود از طلسم و جادو و شعبده نیز بهرهای داشتند. چنانچه میدانیم در سراسر اوستا، جادو و جادوگری نكوهیده شده است. (یسناهات 8 بند 2 و یسناهات 9 بند18). نظر به اینكه، كلمه مغ به كلدانیان نیز اطلاق شده، برخی از مستشرقین پنداشتهاند كه این لغت اصلاً از آشور و بابل آمده باشد. در اوستا، یكبار در جزو، یك كلمه مركب، كلمه موغو (moghu) ذكر شده است. (در یسناهات 65 بند 7). اما كلمات دیگری كه از ریشه همین كلمه است. بطور مكرر در خودگاتها آمده است. از آنجمله است كلمه مگه (maga). كار مغان ایرانی، همان اجرای مراسم دینی بوده است. آمیانوس مارسلینوس (A.marcellinus)، مورخ رومی كه در قرن چهارم میلادی میزیسته، بطور مفصل از مغهای ایرانی صحبت میدارد و در ضمن مینویسد: از زمان زرتشت تا به امروز مغان، به خدمت دینی گماشته شده هستند. سیسرو (Cicero) خطیب رومی كه در یك قرن پیش از میلاد مسیح، میزیسته مینویسد: «مغان نزد ایرانیان از فرزانگان و دانشمندان به شمار میروند. كسی پیش از آموختن تعالیم مغان، به پادشاهی ایران نمیرسد. نیكولائوس (Nikolaos) از شهر دمشق در باب مغان نوشته : كورش دادگری و راستی را از مغان آموخت. همچنین حكم و قضاء در محاكمات با مغان بوده است.
کلمات کلیدی: مغان مغ و موبد در ایران باستان جامعه روحانیت ایران باستان نقش مذهبی و اجتماعی مغان ارتباط مذهبی و مقام روحانیت در هند و ایران باستان : ارتباط نزدیكی بین عقاید مذهبیو اساطیر هندی درریگ ودا و اساطیر و عقاید مذهبی ایران پیش از زرتشت، با یكدیگر وجود دارد. در نزد هر دو ملت یا تو به معنای جادو و دروغ (در اوستا : druj و در ودا: druh) را به نیروهای پلید نسبت میدهند. همینطور آیینهای هر دو قوم نیز همانندی دارند. به هنگام قربانی، سرودهای طولانی و همانند میخواندند كه در زبان فكر، نزدیك بودند. به عقیده محققان، دین این اقوام آریایی، همان دین ساده طبیعت پرستی بوده است. در ساختمان اجتماعی و مذهبی هند و ایرانی، طبقات سه گانهای به چشم میخورد كه در رأس آن خانواده شاهی و روسای دینی یا كاهنان قرار دارند. سپس جنگ جویان و بالاخره كشاورزان قرار داشتند. و رونه و میثره حامی طبقه اول هستند. در طبقه دوم ایندره خدای جنگ و وایو خدای باد قرار دارند. در طبقه سوم خدایان كوچكتری چون ناسیته و سرسوتی جای گرفتهاند. در نظام دینی هند و ایرانی، دو دسته خدایان آسوره و دئوه در برابر هم قرار دارند. تضاد دیگری كه در دین آریاها دیده میشود، تضاد میان راستی و دروغ است. در ریگ وداهیچ خدایی، دروغ را ستایش نمیكند. با گذشت زمان، در نظام دینی ایرانی، اهوره مزدا جای ورونه را میگیرد. یكی از یاران ورونه به نام گندره به صورت اهریمن در میآید. او به دست گرشاسپ كشته میشود. میثره، شخصیت جنگی پیدا میكند و به جای ایندره، انجام وظیفه مینماید وبه این ترتیب است كه مفهوم واژه دیو تغییر یافته و با اهریمن، مترادف میشود. [21ص22-21] فهرست مطالب
فصل اول : مقدمه فصل دوم : مغان در اوستا و كتیبههای فارسی باستان 2-1 واژه مگه و مغه نظر نیبرگ راجع به مگه در اوستا 2-2 رابطه واژه مگه و مغه 2-3 نظر نیبرگ راجع به مگه در اوستا 2-4 ترجمه چند بند از گاهان كه در آن واژه مگه آمده 2-5 ارتباط مذهبی و مقام روحانیت در هند و ایران باستان 2-6 مغ در كتیبه بیستون فصل سوم : تحول معنایی واژه مغ و موبد در ایران باستان 3-1 تحول معنایی واژه مغ 3-2 تحول معنایی واژه موبد فصل چهارم : مغان و نقش مذهبی و اجتماعی آن در دوران ماد و هخامنشی 4-1 مغان در دوره پادشاهی ماد 4-2 مغان در دوره پادشاهی هخامنشی 4-3 موروثی بودن شغل مغها در این دوران 4-4 سلسله مراتب مغان در دوران ماد و هخامنشی 4-5 شورش گئومات مغ (بردیای دروغین) و چگونگی به سلطنت رسیدن داریوش اول هخامنشی. 4-6 وضعیت مغان بعد از داریوش اول فصل پنجم : مغان و نقش مذهبی و اجتماعی آن در دوران اشكانی: 5-1 مغان و نقش مذهبی و اجتماعی آن در دوران اشكانی 5-2 پارس در دوره سلوكی اشكانی فصل ششم : مغان و نقش مذهبی و اجتماعی آن در دوران ساسانیان : 6-1 دین زردشتی و رسمیت آن در دوران ساسانیان 6-2 رابطه دستگاه دینی با دولت در دوره ساسانی 6-3 تقسیم بندی طبقات اجتماعی در دوره ساسانی 6-4 سلسله مراتب مغان در دوره ساسانی 6-5 وظایف مذهبی و آداب و رسوم مغان فهرست منابع و مآخذ
آپدیت شده:ضمیمه شدن
150 صفحه بصورت
رایگان:) *آپدیت
5 ام نیز بصورت
رایگان ضمیمه شد
! 1.مغان و نقش آنان در فرهنگ ایران زمین 2.زندگانی و فعالیت روحانیون عصر ساسانی 3.بررسی نحوه شکلگیری روحانیت در زمان ساسانی 4.نقش روحانیون زرتشتی در ساختار جامعه ایران عصر ساسانی 5.نقش روحانیون زرتشتی در تقویت حکومت ساسانی و دیانت زرتشتی