تاریخ و ادبیات
دانلود تحقیق رشته ادبیات تحلیل مضمونی ترانه های محلی لری و ترکی با تاکید بر مقام زن مقدمه: در جامعه، ما از سویی، با زنان سنتی روبرو هستیم ؛ که به شدت پایبند حفظ ارزشهای قدیمی هستند و خود نیز ازعوامل انتقال ارزش ها، اعتقادات واندیشه ها هستند و از سویی با زن مدرن مواجهیم که ازسویی ، خواهان تغییر و اصلاح جامعه است؛ و تغییرات و دگرگونی های جوامع جدید او را تحت الشعاع خود قرار داده است، که گاه او را به لحاظ هویتی دچار یک سردرگمی می نماید، که نتیجه رویارویی زن مدرن در مقابل سنت ها و باورهای قدیمی از سویی و جامعه و روابط جدید از سوی دیگر است، که در چنین مواقعی واکنشهای متفاوتی را با قرار گرفتن برسراین دو راهی، ممکن است، از خود نشان دهد : گاهی تسلیم سنت ها میشود و با اندک تفاوتی به جمع زنان سنتی ملحق می شود، وتنها با این وجه افتراق که نسبت به جایگاه خود در جامعه آگاهی پیدا کرده است و گاهی عاصی و طاغی برای فرار از سنت هایی که دست و پای آزادی او را بسته اند، از خود و خانواده می گریزد، بدون اینکه از این مساله اطمینان داشته باشد که آیا رها شدن از سنت ها بدون اینکه مأمنی داشته باشد، می تواند زندگی را به او هدیه کند و ممکن است راه هایی مانند خودکشی را برگزیند چون منفعل بودن را آموخته و خود باور کرده که نمی تواند؛ و گاه روابط جدید را پذیرا می شود با تحمل تمام مشکلات . برای ایجاد تغییرات مطلوب و حل مساله زنان در جامعه، بایستی در اولین مرحله و به عنوان اولین گام ذهنیتهای غلط راجع به زنان را، بشناسیم و راه را برای ایجاد تغییرات مطلوب بگشائیم و باور داشته باشیم که تغییر این ذهنیتهای غلط، قطعاً و بدون تردید با صدور دستورالعمل مقدور نمی باشد؛ البته این شناخت کاری بس عظیم است که از زوایای گوناگون قابل بررسی است و شاید بتوان گفت، یکی از بسترهای مناسبی که این شناخت را به دست می دهد، کنکاش در ادبیات عامه است . ترانهها از خداباوری زنان خبر میدهد، گاهی در زمزمهها و دعاهای آنان ترنم خوشبختی موج میگیرد و ارتباط معنوی با خداوند، موجب تأمین و تقویت آرامش درونی آنان میگردد. رخت دوما من سرم بی تا زمین كربلا كی بوره، كی بدوزه، فاطمی خیرن نسا رخت عروسی و داماد روی سرم بود تا صحرای كربلا چه كسی میتواند این لباس را هم برش بزند و هم دوخت نماید، غیر از حضرت فاطمه (س). در ترانهها گاهی زنان جنبه مانایی و مقدس مییابند، این تفكرات به جوامع دوران نوسنگی كه یقیناً مذهبی بودند برمیگردد، آنها همواره از الههها حاجت میخواستند و برایشان قربانی میكردند (وارستهفر، 1377). ای كشی كه وی دسل دشسته وابو نی پیسه وی من گور ما زنده وابو بدنی كه با دستهای زیبای تو شستشو شوند در قبر نمیپوسد تا زمانی كه در صور دمیده شود. در ترانهها، نیز، اشیایی جنبه مانایی و مقدس دارند، كه زنان زیاد مورد استفاده قرار میدهند یكی از این اشیاء حنا میباشد، كه جدا از جنبه زینتی آن، به دلیل كه منسوب به حضرت فاطمه (س) است، جنبه مقدس دارد.زنان به دلایل اجتماعی اعم از انواع محدودیتهایی كه در مناسبات، دچار آن هستند و الگوهای زندگی زنانه، بیش از مردان پایبند اینگونه اعتقادات هستند و با استعانت از نیروهای مذهبی مددرسان، سعی در كنترل و دفع شر را دارند. کلمات کلیدی: مقام زن در ترانه های محلی تحلیل مضمونی ترانه های محلی جایگاه زن در ترانه های محلی لری و ترکی تحلیل مضمونی مقام زن در ترانه های محلی فهرست مطالب ۴-۲ تحلیل کیفی ۴-۲-۱ تحلیل مقوله های فرهنگی ۴-۲-۲ تحلیل مقولههای اجتماعی ۴-۴-۲-۲-۱ زیبایی ۴-۲-۲-۲-۲ علم و دانش ۴-۲-۲-۲-۵ باکره بودن ۴-۲-۲-۳ نظارت اجتماعی: ۴-۲-۳ تحلیل مقولههای خانوادگی ۴-۳-۴ تحلیل مقولههای اقتصادی منابع