سایت کاریابی جویا کار

بررسی فرشهای کتیبه دار با تحلیل دوره صفویه و تاکید بر نماد و نشانه ای آنها در موزه فرش ایران

دسته بندي: مقالات
29 آذر
هنر و گرافیک
دانلود پایان نامه رشته صنایع دستی بررسی فرشهای کتیبه دار با تحلیل دوره صفویه و تاکید بر نماد و نشانه ای آنها در موزه فرش ایران چكیده آثار هنری دستی مردم در سراسر جهان كه قالی چكیده عصاره آنها است ، نشان می‌دهد كه همواره طبیعت الهام بخش هنرمندان در خلق اثار هنریشان بوده است كلك نقش آفرین هنرمندان طراح با بهره‌گیری از خیال ممدوح و خیال محمود به عوالم قدسی و آسمانی ، خالق آثاری بی‌بدیل و بی‌همانند كه در عرصه هنرها سری از سایر بلندتر دارد وبرتارك هنر شرق می‌درخشد و همچنین با بهره‌گیری از طبیعت در طول تاریخ دیرپای قالی ایران تنوعی بی‌حد و مرز به طرح و نقش این دستباف هدیه كرده است . هنر خوشنویسی در قالی ، بازتاب ادبیات پارسی را منعكس می‌سازد . كلمات كلیدی : قالی كتیبه خط قالی موزه‌ای مقدمه قالی ایران با طرح‌های گوناگون دارای مضامین و پیام‌های مختلفی است و نماد هنر اصیل و فرهنگ و ادبیات غنی ایران زمین است . ایجاد نقش و نگار بر ابزار كار ، یا بر دیوار محل زندگی از دوره‌ی هخامنشیان و سلسله‌های بعد از آن در ایران متداول بوده است . البته در دوره‌ی اسلامی به سبب تغییر دین در ایران در هنر نیز تغییراتی پدیدار شد . سبب گسترش خط را بر اشیاء و آثار می‌توان به دو علت اساسی دانست ؛ اول اینكه چون در مذاهب ، توسل به ادعیه و اوراد و اعتقاد به رسیدن به خیر و بركت و سعادت به وسیله‌ی دعا مبنای محكم داشت ، بعدها در مذهب جدید نیز مردم با ایمان تقریباً بر بیشتر ابزارها و لوام زندگی خود نام مقدسان و بزرگان دین رانقش می‌كردند و از آنها برای تبرك و سعادت یاری می‌جستند . دوم چنانكه می‌دانیم ایرانیان به تزئین اشیاء و ابزارهای خود علاقه‌ی بسیار داشتند و چون نمی‌توانستند نقش صورت به كار ببرند به خط متوسل شدند و برای تزئین آثار خود از خط استفاده كردند و ادعیه و احادیث ، پندو اندرز ، اشعار را با خط خوش بر بستر آثار و لوازم زندگی خود نقش كردند . از همین جاست كه مشاهده می شوند هنرمندان بیشتر به زیبایی خط توجه داشته‌اند و زوایا و اشكالی در نگارش آن ایجاد كرده‌اند . باید گفت كه خط در ایران در دوره‌ی اسلامی ،یكی از عناصر هنرهای تزئینی شده است . در آغاز با پرسش‌های گوناگونی روبرو می‌شویم : - قالیهای كتیبه‌دار چه گروه از فرشها می‌باشند؟ - چرا از خط و نوشته در قالی استفاده می‌كرده‌اند ؟ - آیا فرم كتیبه‌ها در قالیهای مناطق مختلف متفاوت می باشد ؟ - به عنوان نمونه در شهر كرمان بیشتر چه فرمی برای كتیبه استفاده نموده‌اند ؟ و دیگر مناطق چطور ؟ - از چه نوع خطی در داخل قاب كتیبه استفاده نموده‌اند ؟ - كتیبه‌ها در كدام قسمت قالی كار شده‌اند؟ فهرست مطالب مقدمه فصل اول : مروری بر قالی ایران فصل دوم : تاریخچه موزه فرش ایران فصل سوم: تعریف و نقش خط درقالی ایران فصل چهارم : طراحی و اجرای فرم انواع كتیبه در قالیهای مناطق مختلف فصل پنجم : قالیهای كتیبه‌دار موزه فرش ایران فصل ششم : كتیبه ، نقشمایه‌ای در قالی فصل هفتم : قالی بافی در دوره‌ی صفوی فصل هشتم : توضیحات نمونه‌هایی از قالیهای كتیبه‌دار در سایر موزه‌ها خلاصه نتیجه فهرست منابع
قيمت فايل:65000 تومان
تعداد صفحات:121
تعداد اسلايدها:121
خريد فايل از سايت مرجع
دسته بندی ها
تبلیغات متنی