هنر و گرافیک
دانلود مقاله رشته هنر زیباشناسی از نگاه ارسطو مقدمه در مباحث فلسفه هنر و زیبایی شناسی در ایران، بنا به علتی نامعلوم! همواره ارسطو نادیده گرفته شده است. حتی در دانشگاه ها، واحد های درسی ارائه شده در رشته فلسفه هنر نیز از این روال تبعیت می كنند. علت هرچه باشد، اهمیت زیبایی شناسی ارسطو باعث می شود كه پری رو تاب مستوری نداشته باشد. این مقاله در نظر دارد كه در جبران این خلا و كمبود اساسی، گامی هر چند كوچك برداشته و نظامی با اهمیت و بسامان در حوزه زیبایی شناسی را كه می تواند از جهات مختلفی بدیلی در برابر نظام زیبایی شناسی افلاطون باشد، معرفی نماید. کلمات کلیدی: هنر زیبایی زیباییشناسی زیباشناسی از منظر ارسطو نوشتههای ارسطو درباره زیباییشناسی كتابشناسیهای دوران باستان، درباره نظریه هنر، چند رساله از ارسطو (323-384) را در فهرست خود جای دادهاند: درباره شاعران (On Poets)، پرسشهای هومری (Homeric Questions)، درباره زیبایی (On Beauty)، درباره موسیقی (on Music) و پرسشهایی مرتبط با فن شعر (Questions Concerning Poetics). اما همه اینها به جز فن شعر از بین رفته است. حتی ممكن است این نیز ناقص است. كتابشناسیهای قدیمی از دو كتاب سخن میگویند. تنها یكی از این دو باقی مانده است. كتابی نسبتاً كوچك كه جدا از یك مقدمه كلی، تنها شامل نظریه ای درباره تراژدی است. علیرغم میراث ناقصی كه در دست داریم، فن شعرِ ارسطو جایگاهی ویژه در تاریخ زیباییشناسی دارد1. فارغ از اهمیت، این كهنترین رساله باقی مانده از دوران باستان است. رساله ای تخصصی كه با مسائلی بسیار ویژه درباره طرح داستان و زبان شعر ارتباط دارد، اما شامل ملاحظات كلی درباره زیباییشناسی نیز میباشد. احتمالاً قصد بر این بوده كه مجموعهای از سخنرانیها در آن گرد آمده و طرحی كلی از یك كتاب باشد كه دیگر موجود نیست. فن شعر در طول زندگی خود ارسطو چاپ و منتشر نشد. جدای از فن شعر، ارسطو در آثاری كه به موضوعات دیگر نیز اختصاص داده بود، درباره زیباییشناسی اظهارنظر كرده است. بیشترین اظهارنظرها هم در كتاب سوم فنسخنوری است، كه در آن مسائل مربوط به سبك مورد بحث واقع شده است، و هم در كتاب هشتم از علم سیاست (Politics) كه در فصلهای 7-3، ارسطو دیدگاههایش را درباره موسیقی و تاثیر آن در فرآیند برنامهای تربیتی مطرح میسازد. كتابهای اول و سوم از رساله علم سیاست، نیز به پرسشهای زیباییشناختی اشاره دارند. برخی از فصولِ رسالة پرسش ها به زیباییشناسی موسیقی اختصاص یافتهاند. این رساله نوشته خود ارسطو نیست، بلكه توسط شاگردانش به نگارش درآمده است. اظهارات او درباره زیبایی و هنر در رساله فیزیك (Physics) و متافیزیك (Metaphsics) اغلب در جملاتی پراكنده است، اما بایستی دانست كه این جملات پراهمیتند. در دو كتابِ اخلاقِ ارسطو، بویژه اخلاق ائودمی (Eudemian Ethics) ، او درباره تجربه زیبایی شناختی صحبت می كند. در آثار زیباییشناختی ارسطو مباحث جزئی ویژه بر مباحث كلی فلسفی غلبه دارد. آنها بیشتر از اینكه درباره زیبایی یا شعر بطور كلی باشند، به تراژدی و موسیقی پرداختهاند. برخی از نظریههایی كه ارسطو تنها درباره تراژدی یا موسیقی به كار برده است، بعدها ثابت شد، حقایقی كلیاند كه در كل هنر میتوانند بكار روند. فهرست مطالب زیباییشناسی ارسطو 1 مقدمه 1 نوشتههای ارسطو درباره زیباییشناسی 2 پیشگامان 3 مفهوم هنر 4 هنرهای تقلیدی 6 مفهوم تقلید در هنر 7 هنر و شعر 9 تفاوتهای میان هنر 10 تطهیر از طریق هنر 11 هدف هنر 13 استقلال هنر و حقیقت هنری 14 معیارهای هنر 15 مفهوم زیبایی 17 نظم، نسبت و اندازه 18 زیبایی و قابلیت ادراك 19 دامنه و ویژگی زیبایی 20 تجربه زیبایی شناختی 21 منابع 24