فقه،الهیات،معارف
شیوه تبیین نظام اخلاقی
برای تعیین نظام اخلاقی مورد قبول می بایست اولا نتیجه مطلوب از افعال اختیاری انسان را معین کرد و ثانیاً معلوم نمود که چگونه میتوان افعالی را که در جهت نتیجه و هدف میباشند از افعالی که ما را از آن دور میکنند تشخیص داد، تا بتوانیم ملاک و چارچوبی کلی برای کارهای بایسته و نبایسته ارائه دهیم. (مصباح، 1388).
به طور کلی نظامهای اخلاقی بر دو قسم قابل تقسیم است:
1-نظامهای اخلاقی که مبتنی بر خودخواهی و خودپرستی و منافع شخصی است یا نظامهای خودمحور
2- نظامهایی که فراتر از منافع شخصی می روند و مبنایی فراتر از خود شخصی دارند یا نظامهای غیرخود محور (مطهری،1376).
فهرست مطالب
بخش اول:مفهوم شناسی اخلاق 13
2-1- معنای اخلاق 13
2-1-2- طبقهبندی علم اخلاق 14
2-1-2-1- علم اخلاق 14
2-1-2-1-1- تفاوت علم اخلاق از دیدگاه اندیشمندان اسلامی و غربی 14
2-1-2-2- اقسام اخلاق 15
2-1-2-2-1- اخلاق توصیفی 16
2-1-2-2-2- اخلاق هنجاری 16
2-1-2-2-2-1- نظریههای غایت انگارانه (نتیجه محور) 16
2-1-2-2-2-2- نظریههای وظیفهگرایانه (فرآیند محور) 17
2-1-2-2-2-3- نظریه یا مکتب مبتنی بر فضیلت 17
1-2-2-3- فرا اخلاق 18
2-1-2-3- فلسفه اخلاق 18
2-1-3- تئوریها و مکاتب اخلاق 20
2-1-3-1- مکاتب واقعگرا 20
2-1-3-2- مکاتب غیرواقعگرا 21
2-1-4- شیوه تبیین نظام اخلاقی 22
2-1-4-1- نظام اخلاق اسلامی، غایتگرا یا وظیفهگرا؟ 22
2-1-4-2- نظام اخلاقی اسلام عقلانی است یا وحیانی؟ 23
2-1-4-3- تفاوت نظام اخلاقی اسلام با دیگر نظامها 24
2-1-4-4- غایت نظام اخلاقی اسلام 25
2-1-5- تفاوت اخلاق و حقوق 25
2-1-6- ارتباط دین و اخلاق 27
2-1-6-1- نظریة تباین 29
2-1-6-2- نظریه اتحاد 29
2-1-6-3- نظریة تعامل 30
2-1-6-3-1- نیازمندیهای دین به اخلاق 30
2-1-6-3-2- وابستگیهای اخلاق به دین 31
بخش دوم: پیشینه تحقیقات داخلی و بین المللی 33
2-6-1- تحقیقات داخلی 33
2-6-2- تحقیقات خارجی 42
2-7- جمع بندی و چهارچوب نظری تحقیق 52
منابع 55