معارف اسلامی
گرایش به پوشش و عفاف یک گرایش فطری در میان زنان و مردان است. اما میزان و شکل آن رابطة مستقیمی با اخلاق و فرهنگ جوامع داشته و دارد. احكام اسلام بر اساس جلب مصالح و دفع مفاسد مبتنی بر فطرت پاك انسان و عدم ضرر است. خالق انسان بهتر از هر نهاد یا منبعی میداند كهنیاز فطری انسان چیست؛ زیرا بدون تردید اگر پروردگار را تنها علت اصلی پیدایشعالم هستی بدانیم، به طور قطع علم و عدالت آن ذات بیهمتا اقتضا دارد كه منبع اصلی قانونگذاری نیز برای رفتار و گفتار شخصی و اجتماعی انسانباشد.
تاریخ مكتوب انسانی مدنی، بر این واقعیت گواهی می دهد كه همزمان با آغاز زندگی اجتماعی بشر، در قالب خانواده، خویشاوندان و جامعه، مفاهیم محرم و نامحرم و گونه ای از حریم گیری و محدودیت، به عنوان معیار بایدها و نباید ها در برقراری روابط جنسی، شكل معاشرت، چگونگی تماس گفتاری و پوشش بدنی، مطرح بوده و جلوه حجب، حیا و عفاف او به حساب می آمده است. یكی از نمادهای حیا و عفاف، نماد پوشش و لباس، بوده است و پایبندی به آن برای زنان یك كمال به حساب می آمده است. ولی چهار قرن پیش، در اثر رنسانس در غرب فرهنگ شرم ستیزی و عفت گریزی، طراحی گردید. با این تحول، محرم و نامحرم معنای خود را از دست داد، شرم، حیا و عفت همراه با لباس زن فرو ریخت، تمام محدودیتها، در تعامل دو جنس مخالف، از میان برداشته شد و پوشش اندام مشخص كنندة جنسیت زن، نشانه عقب ماندگی و مخالف حق آزای او قلمداد گردید. از آن جا كه در دهههای اخیر برخی كشورهای اروپایی محدودیتهایی برای پوشش زنان مسلمان وضع نمودهاند، لذا تبیین حقوق اقلیتها در حقوق بینالملل ضروری میباشد. این پایان نامه ضمن اشاره به مفاهیم ، مبانی و تاریخچه ی حجاب ، به بررسی این مقوله از منظر فقهی و حقوقی ( داخلی و بین المللی ) می پردازد. در نهایت برآیند پایان نامه این است كه با احراز شرایط در مورد مجرم، عمل بی حجابی، جرم تلقی می شود و قابل مجازات است و ممنوع دانستن حجاب نقض حقوق بشری افراد و آزادی دینی آنان است و بیشتر ناشی از فشارهای سیاسی و اجتماعی میباشد مقدمه بی هیچ شبهه ای
حجاب از مسلّمات شریعت و از واجبات قطعی و ضروری آن است ولااقل فقهای امامیه در این زمینه تردیدی ندارند . وظیفه پوشش كه اسلام براى زنان مقرر كرده است بدین معنى نیست كه از خانه بیرون نروند. زندانى كردن و حبس زن در اسلام مطرح نیست.پوشش زن در اسلام این است كه زن در معاشرت خود بامردان بدن خود را بپوشاند و به جلوهگرى و خودنمایى نپردازد.آیات مربوطه همین معنی را ذكر مىكند و فتواى فقها هم مؤید همین مطلب است و ما حدود این پوشش را با استفادهاز قرآن ومنابع سنت ذكر خواهیم كرد. نشانه بودن «حجاب» برای «عفاف» گریزناپذیر است. پوشش، نشان عفاف است. عفت و حیا، خصلتی انسانی است كه تاریخ بر نمی تابد و مورد پذیرش تمامی انسانها بوده و هست. و انسانهای بزرگ و ادیان آسمانی نیز بدان توصیه كرده اند. در شریعت اسلامی نیز بر آن تأكید فراوان شده است. همین خصلت انسانی یكی از فلسفه های اصلی پوشش آدمی بوده است. حیا و عفاف از ویژگیهای درونی انسان است و حجاب به شكل و قالب و نوع و چگونگی پوشش بر می گردد. تفاوت باطن و ظاهر یا روح و جسد و یا گوهر و صدف را می توان به عنوان تمثیل دراین زمینه به كاربرد. پوشش اسلامی و حجاب یکی از آموزههای دین اسلام است که بسیاری از زنان مسلمان به عنوان تکلیف دینی به آن عمل میکنند. بر اساس موازین حقوق بشر نیز هر انسانی از حق آزادی فکر، وجدان و دین برخوردار است. این حق شامل اظهار عقیده و ایمان، تعلیمات مذهبی و اجرای مراسم دینی به نحو فردی یا جمعی، خصوصی یا عمومیخواهد بود (ماده 18 اعلامیه جهانی حقوق بشر).علیرغم بحثهای فراوان، برخی كشورهای اروپایی با گذراندن قانون خاص، استفاده از پوشش اسلامی را در مدارس ابتدایی و راهنمایی ممنوع كردند؛ در نتیجه، محدودیتهایی برای زنان و دختران مسلمان ایجاد شده است. فهرست مطالب فصل دوم:اصطلاحات ومفاهیم ومباحث عام 2-1-بخش اول 2-1-1- حجاب درلغت 2-1-2- حجاب در اصطلاح 2-1-3- عفاف در لغت 2-1-4-عفاف در اصطلاح 2-2-بخش دوم 2-2-1- اثرات حجاب 2-2-2- فواید حجاب 2-2-3- انواع حجاب قرآنی 2-2-4- ابعاد حجاب 3-3-بخش سوم 2-3-1- حجاب درگفتار 2-3-2- حجاب رفتاری 2-3-3- حجاب وعفت 2-3-4-مفهوم وابعاد حجاب درقرآن 2-3-5-هدف وفلسفه حجاب 2-3-6-حجاب چشم 2-4-بخش چهارم 2-4-1- توجه به رابطه پوشش وفرهنگ دینی 2-4-2- آثار ووفائد رعایت حجاب وپوشش دینی 2-4-3- بررسی فرهنگ حجاب وعفاف در غرب 2-4-4- زن محجبه در غرب 2-4-5- حجاب زن مسیحی 2-4-6- افزایش گرایش زنان به اسلام وحجاب در غرب 2-4-7- گسترش حجاب در دانشگاههای غربی 2-4-8- طرح قانون ممنوعیت حجاب در آمریکا 2-4-9- اسلام حراسی ومقابله با حجاب 2-4-10-مسئله حجاب درزمان حکومت رسول خدا(ص) منابع