تاریخ و ادبیات
دانلود مقاله رشته ادبیات،نقاشی و مجسمه سازی بررسی تطبیقی اثری از كمال الدین بهزاد با شعری از بوستان سعدی (یوسف وزلیخا) چکیده: نقاشی ایرانی که با عنوان نگارگری شناخته شده است، بیشتر دارای مضامینی عاشقانه - عارفانه و مذهبی است این مضامین برگرفته از شعرها و نثرهای ادبی میباشد که با خلاقیت هنرمند ایرانی عناصر اصلی آن به تصویر در آمده است.نخستین چیزی که در بررسی آثار ادبی و هنری نظر ما را به خود جلب میکند صورت عینی و مادی آن است. شعر و ادبیات از دیر باز متوجه خواستهای متعالی بشر در زمانها و مکانها بوده که در اشعار شاعرانی چون سعدی جاودانه شده و عنوان شعر جهانی به آن اطلاق گردید. شعر یوسف و زلیخا از بوستان سعدی که توسط هنرمند نقاش کمالالدین بهزاد ترسیم شده است، نمونه خوبی برای بیان ارتباط بین شعر و نقاشی میباشد. بدین ترتیب که سعدی شاعر بزرگ ایرانی این داستان قرآنی را با تخیّل و ذهنیات خود به صورت عناصر لفظی بیان کرده و بهزاد این شعر را با توجه به اعتقادات و برداشتهای ذهنی خود با عناصر بصری به تصویر کشیده است. زبان شعر از معنا مایه میگیرد به همین دلیل اسباب ایجاد شعرْ مبنایی معنایی دارد و نقاش هم در استفاده از شعر علاوه بر جنبههای معنایی به جنبهی نمادین و استعاری آن نیز توجه مینماید. کلید واژه: ادبیات شعر قصه تخیّل نگارگری عناصر بصری و لفظی مقدّمه: پیوند بین نقاشی ایرانی و ادبیات را میتوان به وفور در آثار هنرمندان نقاش دید. بدین جهت در این مقاله به بررسی تطبیقی یکی از شاهکارهای نقاشی ایرانی با عنوان «یوسف و زلیخا» اثرکمالالدین بهزاد و شعر شاعر بزرگ سعدی با همین عنوان پرداخته شده است تا بیان گردد که این پیوند در چه زمینه و با چه عنصری «لفظی یا بصری» در هنر نقاشی پدیدار گردیده است؟ و آیا هنرمند نقاش در این اثر تمامی عناصر شعر را جزء به جزء، به عنصر بصری و عینی تبدیل نموده یا مفهومی کلی از شعر را به عنوان موضوع انتخاب کرده و سپس تخیّلات و برداشتهای ذهنی خود را با آن در آمیخته است؟ و دیگر اینکه نقاش مضمون «عاشقانه - عارفانه» را چگونه به تصویرکشیده است؟ شایان ذكر است برداشتهای شخصی اینجانب نیز در موضوعات تطبیقی شعر و نقاشی بوده كه در حد توان بیان گردیده است. ضمنا موارد زیر در انتهای مقاله آورده شده است: 1- شعر سعدی و اثر کمالالدین بهزاد. 2- تعاریف لغات و توضیحات بیشتر با ارجاع به منبع. 3- تصاویر و توضیح پروژه عملی با عنوان تجلی عاشورا در مخلوقات با دیدی امروزی و توجه به مبانی نقاشی ایرانی. اما در مقام عذرخواهی از استاد گرامی جناب آقای دکتر ضرغام به جهت کاستیهای آن و جلب راهنمای و ادامه بذل محبت ایشان از خواجه مدد میگیرم: به کوی میکده گیران و سرفکنده روم چرا که همین شرم آیدم زحاصل خویش فهرست مطالب چکیده: 2 کلید واژه: 2 مقدّمه: 3 ادبیات و شعر 4 ساختار و عناصر تشكیل دهنده قصص 5 هنر نگارگری ایرانی و بهره گیری آن از شعر 6 ویژگی های نگارگری ایرانی 7 2- ویژگی مضمونی: 8 3- ویژگی ساختاری: 9 كمال الدین بهزاد – زندگی و شیوه او 9 بررسی تطبیقی شعر با نقاشی«یوسف و زلیخا» 11 نشانه های كنشی: 12 نشانه های بویایی و چشایی: 12 نشانه های هندسی: 13 نشانه های رنگی: 13 نشانه های مكانی: 13 نشانه های زمانی: 14 نشانه های غایی: 14 نشانه های كاركردی: 14 عناصر فیگوراتیو: 14 نشانههای زمانی: 15 كمیّت (تكثّر و وحدت): 16 پویایی و ایستایی: 16 مكان: 16 مطالعه تطبیقی نشانه ها در شعر و نقاشی (نقد بینامتنی) 17 نتیجه گیری: 18 پی نوشتها : 19 منابع و مآخذ 21 فصلنامه ها و مقالات 22 ایضاح: 24 حكایت یوسف و زلیخا 26