فقه،الهیات،معارف
فلسفه آفرینش جهان خلقت فلسفه آفرینش جهان خلقت چه بوده است؟ خداوند متعال در سوره انبیاء، آیه 16 مىفرماید: «و ما خَلَقنا السَّماءَ و الارضَ و ما بَینَهُما لعِبینَ»؛ و آسمان و زمین و آن چه را كه میان آن دو است به بازیچه نیافریدیم.و در آیه 85 سوره حجر مىفرماید: «و ما خَلَقنا السّموتِ و الأرضَ و ما بَیْنَهُما إلا بالحَقِّ...»؛ خداوند آسمان و زمین و آن چه را كه میان آن دوست، جز به حق نیافرید.در خلقت و آفرینش، دو هدف مىتوان تصور نمود: نخست هدف متوسط، دوم هدف غایى و عالى. با مراجعه به آیات قرآن و روایات اهل بیت (علیهمالسلام) روشن مىشود كه هدف متوسط، خلقت براى عبادت و بندگى خداست؛ این مطلب در همه پدیدههاى عالم سارى و جارى است. خداوند در آیه 44 سوره اسراء، درباره همه اشیاء مادى عالم مىفرماید: «... و إن ِمن شىٍإلاّ یُسَبِّح بحمدِهِ ولكن لا تَفقهُون تَسبیحَهُم...»؛ همه موجودات تسبیح خدا مىگویند، اما شما تسبیح آنها را نمىفهمید. و درباره انسان و جن نیز در سوره ذاریات، آیه 56 مىفرماید: «وَ مَا خَلقتُ الجِنَّ و الإنسَ إلاّ لِیَعبُدُونِ»؛ آفرینش انسان و جن براى بندگى است.بنابراین از دیدگاه وحى، همه هستى تسبیح گوى ذات او هستند و مشغول عبادت، و عبادت هم هدف متوسط خلقت است.1اما هدف عالى و غایى، وصول به مبدأ نور هستى است. یعنى منتهى الیه سیر مخلوقات، اوست: «وَ أَنّ إلى رَبِّكَ المُنْتهى»؛2 انتهاى سیر انسان به سوى پروردگار است. کلمات کلیدی: توحید افعالی جهان خلقت جهان شناسی حق مداری جهان فهرست مطالب فلسفه آفرینش جهان خلقت چه بوده است؟ 1 جهان شناسی 6 جهان شناسی دینی و علمی : 7 غیبت وشهادت : 8 حق مداری جهان : 9 هدف مندی آفرینش : 10 شعور باطنی و تسبیج عمومی: 11 توحید افعالی : 14 طبیعت : 14 آفرینش جهان طبیعت: 15 از 1) آسمان و زمین : 15 اجرام آسمانی : 16 پدیده های زمینی : 16 4) جانوران و گیاهان : 17 منابع و مآخذ: 19