فقه،الهیات،معارف
انسان پست و فرومایه مقدمه چنانچه کرامت زن را در تاریخ و فرهنگ و تمدّنهای مختلف از شرق تا غرب، از آسیا تا اروپا و آمریکا و آفریقا و ملّتهای متمدّن و غیر متمدّن مورد بررسی قرار دهیم. در بیشتر آنها نه تنها از کرامت زن خبری نیست، بلکه با نقطهی سیاه برخورد غیرانسانی با شخصیت و کرامت زن مواجه میشویم. این موضوع در فرهنگهای مختلف حالت ابزارسنجش فرهنگی را دارد، یعنی از موضوعهایی است که میتوان لایههای انسانی هر فرهنگی را با آن بررسی کرد و از طریقهی برخورد آنان با شخصیت زنان و دیدگاه آنان نسبت به حقوق زنان به ارزیابی فرهنگ و تمدّن آن جامعه پرداخت.اسلام عزیز دینی انسانگر است. در انسانگرایی؛ کرامت انسان در قلّه آرزوهای انسانی قرار دارد و ارزش هر چیز به میزان کرامتی است که به انسان میبخشد و هر چه کرامت ایجاد نکند ضد ارزش تلّقی میگردد. اسلام برای احیای شخصیت زن تمام همّت خود را در کرامت بخشیدن به او به کار میگیرد زیرا هر چه زن کریمتر شود، شخصیت واقعی زن بهتر احیاء میگردد. کلمات کلیدی: کرامت انسانی افراد فرومایه در جامعه فرهنگسازی قرآن کریم افراد پست و کم اعتبار در جامعه امام صادق(ع) یکی از ویژگیهای دوست بد را اینچنین متذکر میشود: «از همراهی با فرد پست و فرومایه برحذر باش؛ چرا که همراهی با او، تو را به راه خیر نمیکشاند.افراد فرومایه و پست، پایبند به مسائل اخلاقی و انسانی نیستند و به هر کاری ـ حتی اگر گوهر انسانیشان را خوار سازد ـ تن میدهند. در نتیجه کسانی که با آنها همنشین باشند، هرگز به خوبیها گرایش پیدا نمیکنند؛ چون خودِ شخص فرومایه به دنبال نیکیها نیست و تنها به گذراندن زندگی و خوشیهای گذرا و منافع آنی فکر میکند. چنین افرادی، نهتنها اعتباری در جامعه ندارند، بلکه از نظر شخصیت فردی نیز خودکمبین و فاقد اعتماد به نفس هستند که از منظر اسلام از همنشینی با آنها باید پرهیز شود.بعضی معتقدند كه در طنز نیازی به درس اخلاقی یا تعلیم و تربیت نیست، زیرا جوهره طنز انتقاد است، اما انتقادی كه بر مقایسه خوب و بد مبتنی است. در طنز، پدیده ها به دلیل نداشتن بعضی استانداردها مورد انتقاد قرار می گیرند.