معماری
دانلود مقاله رشته معماری طراحی شهری با رویکرد تأثیر عناصر تزیینی بر ارتقاء خوانایی با تاکید بر حس تعلق مکان نمونه موردی :محله ملاصدرا قزوین چکیده در این تحقیق که با عنوان طراحی شهری با رویکرد تأثیر عناصر تزیینی بر ارتقا خوانایی با تاکید بر حس تعلق مکان نمونه موردی : محله ملاصدرا قزوین انجام شده است . مسأله اصلی تأثیر گذاری به کارگیری عناصر تزیینی شهری بر خوانایی توسط ساکنین می باشد اینکه عناصر تزیینی تا چه میزان می توانند بر ساکنین محله تأثیر بگذارند و آنها را در شناخت و ایجاد تصویر ذهنی از محله و تبع آن تعلق خاطر به محل را به وجود آورد. تحقیق پیش رو با هدف سنجش اثر گذاری عناصر تزیینی شهر بر خوانایی و همچنین اثر گذاری فاکتور عناصر تزیینی و خوانایی شهر بر ایجاد حس تعلق مکان به اجرا در آمده است . در این بررسی از حیث روش شناسی از روش تحقیقات پیمایشی استفاده شده است . ضمن اینکه در خلال کار و جهت جمع آوری اطلاعات از روش کتابخانه ای و بررسی اسناذی در بعد نظری و همچنین از روش میدانی جهت گرد آوری اطلاعات محیطی و تهیه نقشه استفاده شده است . در مجموع پس از مطالعات اولیه اقدام به شناسایی عناصر تزیینی شهری در محله مورد نظر نموده و پس از تنظیم پرسشنامه ای شامل 5 بخش اطلاعات شخصی پاسخگویان ، طیف سنجش حس تعلق مکانی از بعد احساسی ،بعد اجتماعی و کالبدی و همچنین سنجش خوانایی شهر و اثر گذاری عناصر تزیینی طراحی و سنجش رویکرد ساکنین به موضوع و تلفیق آن با مشاهدات میدانی بر آمدیم . بر اساس بررسی صورت گرفته و داده های بدست آمده می توان گفت این تحقیق به این نتیجه در زمینه موضوع است یافته که اول اینکه حس تعلق مکانی از بعد احساسی ، اجتماعی و کالبدی از عوامل متعددی تأثیر پذیر است .دوم اینکه در طراحی شهری توجه به ابعاد مختلف اقتصادی ، اجتماعی ، فرهنگی و اعتقادی افراد ضروری است .سوم اینکه هر آنچه بر زیبایی شهر بیافزادی بر ایجاد تصویر ذهنی و خوانایی شهروندان اثر گذار خواهد بود.چهارم اینکه خوانایی شهر و ایجاد تصویر ذهنی شهروندان از محله در ایجاد حس تعلق به محله از بعد احساسی ، اجتماعی و کالبدی اثر گذار است . کلمات کلیدی : طراحی شهری عناصر تزیینی حس تعلق مکان خوانایی مقدمه نحوه عمل در طراحی شهری در سالهای قبل از انقلاب صنعتی که از آن با عنوان طراحی شهری سنتییاد می شود، همانند معماری و سایر زمینه های هنری بر اساس روشهای ذهنی-هنری و نهایتاًخلاقیت، نبوغ و ابتکار طراح هنرمند استوار بود. پس از انقلاب صنعتی و با بزرگ شدن و پیچیده شدنامور شهرها، این روش ها عدم توانایی خود را در تجزیه و تحلیل و طراحی شهرها عملاً نشان داد وبهمین خاطر تلاش های زیادی به عمل آمد تا روش های جدید را جانشین روشهای سنتی طراحی نمایند. امروزه به طور کلی سه نحوه بر خورد متفاوت در طراحی شهری وجود دارد: اول روش عملی-تجربی طراحی شهری که صرفا متکی بر تجربه عملی طراح است؛ دوم روش خلاقانه که از فرایندخلاقانه طراحی تبعیت میکند و سوم فرایند علمی- منطقی است که متکی بر روش های علمی تجزیه وتحلیل منطقی است. با بررسی متون مختلف در تعریف فرآیندآمده : فرآیند به معنی مجموعه فعالیتهای منسجم و صریحی است که هدف و راه حل را بهم پیوند می دهد. به عبارت دیگر تسلسل منطقیو هدفمند تعدادی فعالیت را فرایند گویند. این مفهوم از فرایند تفحص علمی که شامل مراحل زیر است نشأت میگیرد: مشاهده، قیاس، فرضیه، تجربه، محاسبه، پیش بینی و کنترل. از سوی دیگر می توان در تعریف طراحی شهری گفت : طراحی شهری با شکل کالبدی عرصه عمومیدر یک منطقه ی محدود شهری سروکار دارد و بنابراین بین دو مقیاس شناخت شده معماری و برنامهریزی شهری و منطقه ای قرار گرفته است و به منزله اداره کردن شهر و واحدهای همسایگی، خلقمکان با توجه به فعالیتها و وقایع جاری، ارتباط بین عرصه های مختلف شهری مورد استفاده قرار میگیرد. به طور کلی و در یک جمله میتوان گفت که طراحی شهری پلی است میان انسان، شهر و کالبد. در چنددهه اخیر بحث فرایند طراحی شهری و یا نگرش فرایندی به طراحی شهری توجه بسیاری از نظریهپردازان و متخصصین طراحی شهری را به خود جلب کرده است. قریب به اتفاق تقریباً همگی نظریه پردازان فرایند طراحی رابه عنوان قرارگیری منظم تعداد فعالیت های کاملاً تعریف شده می دانند که اصولو مفاهیم روش های علمی در مورد آنها قابل اعمال می باشد. فهرست مطالب طراحی شهری با رویکرد تأثیر عناصر تزیینی بر ارتقاء خوانایی با تاکید بر حس تعلق مکان[1] نمونه موردی :محله ملاصدرا قزوین 2 چکیده 2 مقدمه 3 خوانایی : 5 عناصر تزیینی : 5 حس تعلق مکان : 6 پیشینه 6 شناخت نمونه موردی 9 روش تحلیل داده ها 9 نتیجه گیری 10 اهداف کلان ، راهبرد و سیاست : 12 مراجع 16 منابع انگلیسی : 18