سایت کاریابی جویا کار

برای عضویت در کانال فرهنگیان در تلگرام کلیک کنید

برنامه 5 ساله حوزه علمیه برای همکاری با آموزش‌وپرورش

دسته بندي: اخبار / اخبار فرهنگیان
20 آذر

گروه اجتماعی ؛ علیرضا حاجیان‌زاده در دومین نشست اعضای قطب یک کشوری ستاد همکاری‌ها با اشاره به ظرفیت‌های بی‌بدیل حوزه برای تعلیم و تربیت اسلامی اظهار‌ کرد: تصویب  برنامه پنج ساله حوزه و ابلاغ سریع رؤسای عالی ستاد یعنی وزیر آموزش و پرورش و مدیر حوزه‌های علمیه بیانگر اهمیت موضوع و نیت خیر‌خواهانه هر دو نهاد جهت تحقق تعلیم‌وتربیت مبتنی برآموزه‌های دینی و اخلاقی اسلام ناب است.  

وی با بیان اینکه  برنامه  پنج ساله همکاری‌های حوزه و آموزش و پرورش فصل نوینی از همکاری را رقم می‌زند، ادامه داد: حوزه علمیه بر اساس رهنمودهای رهبر معظم انقلال و مراجع عظام تقلید به دنبال اثر‌گذاری در بدنه و متن نظام جمهوری اسلامی است و کمک به نظام را از وظایف خود می‌داند، از طرفی آموزش و پرورش نیز برای تحقق سند تحول بنیادین نیازمند مشارکت نهادهای مهم است بر این اساس هر دو نهاد برای تحقق این امر پیش قدم هستند و باید از این ظرفیت و فرصت به نفع تعلیم و تربیت اسلامی بهره‌برداری کنیم.

توسعه مدارس خرید خدمت با هدف حضور فعال حوزه

دبیر ستاد همکاری‌های حوزه علمیه و آموزش‌وپرورش با بیان فرازهایی از برنامه پنج ساله همکار‌ی‌ها گفت: همکاری در توسعه کمی و ارتقای کیفی مدارس وابسته به حوزه‌های علمیه، ایجاد و توسعه پیش‌دبستانی و مدارس غیردولتی، ایجاد و توسعه مدارس خرید خدمت به منظور حضور فعال حوزه در خصوص آموزش مبتنی بر دین و اخلاق بخشی از برنامه‌های پیش بینی شده و مصوب با بهره‌گیری ازسند چشم انداز حوزه و نیز سند تحول بنیادین است.

وی همکاری در ایجاد زیرساخت‌های حقوقی و قانونی، استفاده بهینه و هدفمند از ظرفیت حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش را از دیگر مفاد برنامه پنج ساله همکاری‌ها دانست و ادامه داد: اصلاح فرایند شناسایی، سازماندهی، توانمند سازی و بکارگیری روحانیون شاغل درآموزش و پرورش در امرتبلیغ، پژوهش و برنامه‌ریزی درسی و نیز بازنگری و اصلاح قوانین و مقررات جذب منابع انسانی جهت جذب طلاب علوم دینی نیز مد نظر این برنامه است.

تقویت رشته مشاوره با رویکرد دینی

مشاورعالی وزیر آموزش‌وپرورش  ادامه‌داد: ایجاد شرایط لازم برای طلاب مستعد علوم دینی جهت شرکت در رشته‌های گروه علوم  انسانی – اسلامی آزمون استخدامی ماده 28 اساسنامه دانشگاه فرهنگیان، تقویت رشته مشاوره با رویکرد دینی در دانشگاه‌های وابسته به  آموزش و پرورش در دوره‌های تحصیلات تکمیلی با استفاده از ظرفیت حوزه‌های علمیه را نیز از دیگر عرصه‌های برنامه دانست.

دبیر ستاد همکاری‌های حوزه علمیه و آموز‌ش‌وپرورش در ادامه به آموزش و برنامه درسی با استفاده از ظرفیت حوزه‌های علمیه اشاره و عنوان‌کرد: همکاری در تولید، نقد و بررسی، اعتبار سنجی و ارزشیابی برنامه‌های درسی و مواد رسانه‌های آموزشی و تربیتی  و مطابقت آن با نظام معیار اسلامی، عضویت صاحب نظران حوزوی به کنندگی از مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه در گروه‌های برنامه‌ریزی درسی و همکاری در اجرای برنامه درسی ملی و 11 راهنمای حوزه یادگیری هم از تصمیمات خوبی است که در برنامه پنج ساله مورد تاکید است.

همکاری در تألیف و اصلاح برنامه‌های درسی تربیت معلم

وی با اشاره به ظرفیت فضلای حوزه در عرصه آموزش  بیان‌کرد: برای همکاری درتألیف، بازنگری و اصلاح برنامه‌های درسی تربیت معلم و بهسازی منابع انسانی با رویکرد آموزش‌های اثربخش و تقویت شایستگی‌های معلمان در ابعاد اعتقادی، تربیتی، حرفه‌ای و ساحت‌های ششگانه تعلیم و تربیت تلاش خواهیم کرد.

حاجیان‌زاده با بیان اینکه بیش از یکصد هزار مدرسه در کشور فعالیت می‌کنند و حوزه از لحاظ نیروی انسانی نمی‌تواند پاسخگوی آن باشد، گفت: بر این اساس در برنامه پنج ساله همکاری‌ها ضمن استفاده از داشته‌های حوزه تلاش خواهیم کرد، نیروی انسانی آموزش و پرورش را از لحاظ اعتقادی و دینی و اخلاقی توانمند کنیم تا همه بدنه آموزشی دستگاه تعلیم و تربیت مبلغ مکارم دینی و اخلاقی باشند.

وی گفت: در این راستا توانمندسازی مدیران و معلمان، کارشناسان و اعضای کمیته‌های همکاری با برگزاری نشست‌های تخصصی، همایش‌های علمی، کرسی‌های آزاد اندیشی و نظریه‌پردازی در قالب آموزش‌های ضمن خدمت، آموزش و تربیت مبلغان معلمان،  توانمندسازی و نهادینه سازی رفتار اولیای دانش‌آموزان برای ایجاد رفتار پایدار و التزام عملی به سبک زندگی اسلامی به ویژه حجاب و عفاف را پیش بینی کرده‌ایم.

تأسیس مرکز مبلغ معلم در قم و توسعه آن در استان‌های دیگر

دبیر ستاد همکاری‌های حوزه علمیه و آموزش وپرورش در بخش دیگری از سخنان خود اظهار‌کرد: برای جذب نیروی کارآمد حوزوی، تأسیس مرکز مبلغ معلم همکاری حوزه و دانشگاه فرهنگیان  را مد‌نظر داریم که این مرکز هم‌اکنون فعالیت خود را از قم آغاز کرده و به مرور در دیگر استان‌های مستعد توسعه خواهیم داد.

حاجیان‌زاده در پایان ضمن قدردانی از فعالیت‌های  کمیته‌های استانی ستاد همکاری‌ها اظهارداشت: بخش عمده‌ای  از برنامه پنج ساله همکاری‌ها با تعامل و کمک استان‌ها تحقق می‌یابد.

پایان/

برای عضویت در کانال فرهنگیان در تلگرام کلیک کنید

منبع خبراخبار فرهنگیان - تسنیم
اشتراک گذاري در:تلگرام کلوب فيس نما لينکداين گوگل پلاس توئيتر فيس بوک
ارسال نظر
عکس خوانده نمی شود
دسته بندی ها
تبلیغات متنی