سایت کاریابی جویا کار

برای عضویت در کانال فرهنگیان در تلگرام کلیک کنید

پیشنهاد وزیر ایرانی برای آموزش زبان فارسی به صورت اختیاری در مدارس سوریه

دسته بندي: اخبار / اخبار فرهنگیان
5 بهمن

خبرنگار اجتماعی ،  غلامرضا کریمی در نشست خبری با رسانه‌ها با موضوع دستاوردهای سفر سوریه، اظهار کرد: سفر وزیر آموزش و پرورش به جمهوری عربی سوریه به‌دنبال دعوت وزیر تربیت این کشور در چارچوب روابط دوجانبه‌ای بود که گسترش پیدا نموده است.

وی ادامه داد: روابط ایران و سوریه راهبردی و در بالاترین سطح به لحاظ سیاسی و نظامی است، این کشور متحد راهبردی ایران است و در دو دهه گذشته به‌عنوان محور مقاومت شناخته می‌شود؛ به‌گونه‌ای که به پناهندگان فلسطینی پناه داده است و با ایران و حزب‌الله لبنان روابط گسترده‌ای دارد.

رئیس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش با اعلام اینکه کمیته عالی مشترک روابط سیاسی و اقتصادی که معاون اول رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر سوریه در آن حضور دارند، تشکیل شده است، از تشکیل کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور به نیابت از وزیر راه ایران و وزیر بازرگانی سوریه و برگزاری جلسات این کمیسیون در ایران و دمشق خبر داد.

وی بیان کرد: اعتقاد ما همکاری علمی و آموزشی است که بسترساز همکاری اقتصادی و سیاسی خواهد بود؛ بنابراین طبیعی است وقتی روابط دو کشور در سطح راهبردی قرار می‌گیرد باید زمینه همکاری‌های علمی، فرهنگی و آموزشی  فراهم شود و سفر وزیر آموزش و پرورش در جهت تعمیق همکاری‌های راهبردی بود.

کریمی ادامه داد: در این سفر ملاقات‌های متعددی از جمله دیدار با نخست‌وزیر، رئیس مجلس، وزیر آموزش و پرورش و آموزش عالی سوریه انجام شد؛ این اولین سفر یک مقام عالی‌رتبه دولت ایران بعد از شهادت سردار سلیمانی بود که بخشی از مذاکرات به شهادت او و المهندس اختصاص یافت و نقشی که آنها در خاورمیانه و جهان اسلام برای مبارزه با تروریسم داشتند، بررسی شد.

وی ادامه داد: برخی جملات مطرح در مذاکرات بدین شکل بود؛ به‌عنوان مثال نخست‌وزیر سوریه گفت سردار سلیمانی "سمبل مبارزه با تروریسم در خاورمیانه بود" و رئیس مجلس این کشور نیز عنوان کرد "با شهادت سردار سلیمانی آسمان جبهه مقاومت روشن شد و اصرار طرفداران آنها برای مقابله با دشمنان قسم‌خورده دو چندان شد"؛ واقعیت این است که جایگاه سردار سلیمانی بسیار برجسته بود، بنده در رشته روابط بین‌الملل تحصیل کردم و تصور‌ نمی‌کردم چنین جایگاهی از ایشان را در سوریه مشاهده کنیم؛  به‌گونه‌ای که در خیابان‌ها میزان ارادت مردم سوریه به سردار سلیمانی بسیار برجسته بود و این جای افتخار دارد.

نگرانی قدرتهای غربی از موفقیت ایران در المپیادهای علمی

رئیس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد: نخستین دیدار وزیر آموزش و پرورش ایران با وزیر آموزش سوریه آقای العذب صورت گرفت که قبلاً مسئولیت استعدادهای درخشان را به‌عهده داشت، وی در این دیدار میزان درخشش دانش‌آموزان ایرانی را در المپیادهای علمی قابل‌قبول و این موفقیت را یکی از دلایل نگرانی قدرت‌های غربی دانست.

10 هزار و 700 مدرسه سوریه در جنگ 9 ساله تخریب شد

کریمی با اظهار تأسف از اینکه قبل از جنگ در سوریه 22هزار و 500 مدرسه وجود داشت که در جنگ 9ساله حدود 10هزار و 700 مدرسه تخریب شد, گفت: وزیر آموزش و پرورش ایران اطلاعات مربوط به ایران و توانمندی‌های کشور در طول 40 سال در عرصه آموزشی را مطرح و با اشاره به سند تحول بنیادین، تجربه این سند را قابل انتقال به سوریه دانست.

همراهی ایران با سوریه برای چاپ کتابهای درسی

وی با اشاره به اینکه ظرفیت ایران برای چاپ کتب درسی در این سفر مورد اشاره قرار گرفت، گفت: ایران سالانه 140میلیون جلد کتاب چاپ می نماید و در صورت اعلام نیاز طرف سوری، بخشی از کتاب‌های درسی این کشور در ایران چاپ خواهد شد.

اعلام آمادگی وزیر آموزش و پرورش ایران برای کمک به سوریه در بحث تجهیزات آموزشی و تربیت معلم

رئیس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: اقدام بعدی، ملاقات با نخست‌وزیر سوریه بود که او از نقش بی‌بدیل سردار سلیمانی در مبارزه با داعش یاد کرد و گفت "اراده دولت و ملت ایران کمک به نظام آموزشی سوریه برای تبادل تجربیات و کمک‌های کارشناسی در زمینه‌های مختلف است" و وزیر آموزش و پرورش ایران نیز اعلام آمادگی کرد تا در زمینه تربیت معلم، تجهیزات آموزشی، برنامه‌ریزی درسی، مقاوم‌سازی و نوسازی مدارس تجربیات خود را به سوریه منتقل کند.

کریمی بیان کرد: نخست‌وزیر سوریه اظهار کرد "ما با افراد کینه‌توز در قالب گروه‌های تکفیری مواجه هستیم و نقش آموزش و‌پرورش در تربیت نسل آگاه بسیار اهمیت دارد" و تأکید ویژه داشت که تجربیات ایران در اختیار سوریه قرار بگیرد تا  تکفیری‌ها در نظام آموزشی این کشور رسوخ نکنند.

وی با بیان اینکه ملاقات بعدی، دیدار با وزیر آموزش سوریه بود، گفت: هم‌اکنون 750 دانشجوی سوریه به‌صورت بورسیه در ایران تحصیل می‌کنند و رئیس دانشگاه دمشق ضمن ارائه گزارشی در این زمینه، به وضعیت تحصیل دانشجویان در سوریه پرداخت و گفت: سیستم تحصیلی در سوریه تقریباً رایگان است؛ به‌گونه‌ای که در این کشور 800هزار دانشجو در دانشگاه‌های دولتی و 60هزار نفر در دانشگاه‌های خصوصی تحصیل می‌کنند. طرف سوری در این دیدار تقاضا داشت که تحصیل دانشجویان سوری در رشته‌های پزشکی در ایران تسهیل شود تا بتوانند از ظرفیت ایران برای تبادل استاد و دانشجو استفاده کنند.

رئیس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: بحث ایجاد شعبه‌های دانشگاه‌های ایران در آنجا مطرح شد که البته گفتند موانع قانونی وجود دارد و مقرر شد هیئتی از سوریه به ایران بیایند و درباره آموزش عالی صحبت کنند.

پیشنهاد وزیر ایران برای آموزش زبان فارسی به صورت اختیاری در مدارس سوریه

کریمی گفت: ملاقات دیگر با رئیس مجلس سوریه بود که وی اعلام کرد روابط خوبی با کنندگان مجلس ایران و کمیسیون همکاری‌های دو کشور وجود دارد و مناسب است که تعاملات در زمینه‌های آموزشی گسترش یابد؛ همچنین وزیر آموزش و پرورش پیشنهاد داد زبان فارسی به‌عنوان زبان دوم اختیاری مدارس سوریه در مقطع متوسطه قرار بگیرد؛ چراکه در آنجا زبان فرانسه و روسی ارائه می‌شود.

وی با اشاره به محورهایی از تفاهم‌نامه میان ایران و سوریه خاطرنشان کرد: براساس این تفاهم‌نامه دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی دوره‌های توانمندسازی معلمان و مدیران را برگزار می‌کنند که دانشگاه فرهنگیان پذیرفت 110 کارشناس مشاوره تربیت کند و دانشگاه شهید رجایی هم 10 دبیر فنی در مقطع کارشناسی را آموزش دهد.

رئیس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: تبادل دانش‌آموزان ایرانی و سوری  بین دو کشور یکی دیگر از موارد بررسی‌شده بود که طبق آن در مرحله اول گروه 20 نفره‌ای اعزام خواهند شد؛ البته سازمان دانش‌آموزی پیش از این تلاش می‌کرد دانش‌آموزان ایرانی را به سوریه اعزام کند و برای این کار منتظر برقراری امنیت در این کشور بود.

اردوهای دانش‌آموزی خارج از کشور در دستور کار شورای عالی آموزش و پرورش

کریمی بیان کرد: اردوهای دانش‌آموزی خارج از کشور در شورای عالی آموزش و پرورش در دستور کار قرار دارد و به‌زودی مصوب می‌شود که با همراهی سازمان دانش‌آموزی اولین تیم دانش‌آموزی از کشور سوریه به ایران بیاید؛ طبق برنامه‌ریزی‌ها هزینه بلیت به‌عهده سوریه و اقامت در ایران به‌عهده ماست.

بندهایی از تفاهم‌نامه میان ایران و سوریه

وی ادامه داد: نهضت سوادآموزی نیز دو هزار سوادآموز را در سوریه آموزش می‌دهد و قرار شد که این روند گسترش یابد.از سوی دیگر مقرر شد فردی از ایران به کنندگی از شرکت صنایع آموزشی حضور پیدا کند و قیمت‌های این شرکت بررسی شود تا بتواند تجهیزات مورد نیاز را به سوریه ارسال کند. هم اکنون ژاپن، کره و کشورهای اروپایی برای بازسازی مدارس سوریه کمک می کنند و این امکان برای ایران وجود دارد که کارگاه‌ها و مدارس سوریه را تجهیز کند.

رئیس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: در زمینه تیزهوشان ایران تجارب موفقی دارد که کشور سوریه خواهان مبادله آن است همچنین دانش فنی ساخت و مقاوم سازی مدارس، آموزش فنی و حرفه‌ای و کاردانش، سنجش و ارزشیابی پیشرفت تحصیلی و آموزش کودکان با نیازهای ویژه نیز مبادله خواهد شد؛ کانون پرورشی کودکان و نوجوانان نیز جشنواره بازیهای رایانه‌ای و نمایشگاه‌هایی را در سوریه برگزار خواهد کرد.

تفاهم نامه ایران و سوریه هیچگونه تعهد مالی برای طرفین ایجاد نمی نماید

کریمی اضافه کرد: سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در برگزاری طرحهای آموزشی کوتاه مدت برای برنامه ریزی درسی، مشاوره برای چاپ و توزیع کتب درسی مشارکت خواهد کرد. همچنین کمیته مشترکی متشکل از 6 عضو سه کننده از ایران و سه کننده از سوریه بندهای یادداشت تفاهم نامه را عملیاتی خواهند کرد البته این تفاهم نامه هیچگونه تعهد مالی برای طرفین ایجاد نمی نماید و سه ساله وقابل تمدید است.

ماجرای هدیه ایران به دانش آموزان سوریه

وی با اشاره به مشارکت ایران در اهدای جایزه به دانش آموزان سوریه گفت: ماجرای مشارکت ایران در اهدای جایزه به این صورت است که وزیر آموزش و پرورش در مراسم افتتاح پروژه شرکت کرد و رئیس استعدادهای درخشان کشور سوریه گزارشی را ارائه کرد و از وزیر آموزش و پرورش ایران و سوریه خواست که یکی از جوایز را آنها اهدا کنند و وزیر سوریه نیز از وزیر آموزش و پرورش ایران خواست که یکی از جوایز را ایران بدهد، این جایزه تعیین شده نیست و می تواند از یک هدیه اصفهان یا سفر زیارتی را شامل شود.

رئیس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش تسنیم که در سایت وزارت آموزش و پرورش آمده است که متعهد به بازسازی مدارس در سوریه می گردد مطرح کرد: در دنیای امروز نیازی نیست تجارب در حداعلا باشد که آنها را انتقال دهیم و همکاری‌های چندجانبه بین المللی بسیار مطرح است. و مشارکت در بازسازی صرفا به منزله ردیف بودجه خاص نیست امروزه در محیط بین المللی اینکه کشوری اعلام کند آمادگی دارد تجربیات خود را اراده دهد دارای ارزش بالایی است.

کریمی ادامه داد: کشور ژاپن، کره و کشورهای اروپایی 6 ماه قبل اعلام کردند درصورت بازگشت امنیت آماده هستند در فرآیند بازسازی سوریه کمک کنند و هم اکنون در دمشق امنیت نسبی وجود دارد و راه برای بازسازی فراهم است و تا آگوست امسال دو هزار مدرسه در این کشور بازسازی می‌شود، ایران به عنوان کشوری که به صورت راهبردی با سوریه در ارتباط است ظرفیت بودجه ای لازم را برای مشارکت مستقیم مالی ندارد ولی ظرفیت‌های فنی و مهندسی داریم که می تواند به سوریه برای بازسازی کمک کند بسیاری از کشورها حاضر هستند به سوریه کمک کنند این کشور امکان بهره‌گیری از ظرفیت‌های فنی جدید دنیا را ندارد و مهندسان ایرانی می توانند به این کشور خدمات ارائه دهند.

مشارکت ایران در بازسازی مدارس سوریه درآمدزایی برای کشور دارد

وی تأکید کرد: اجرای این فرآیند نیاز به تعامل و بررسی و گذشت زمان دارد حتی می تواند درآمدزایی برای ایران داشته باشد، در‌آفریقا ایران در آفریقا پروژه‌هایی را برعهده گرفته است و اگر بتواند با کمک منابع بین المللی و ظرفیتهایی که دارد ساختمان هایی را در سوریه بازسازی کند سایر کشورها نیز از ظرفیت فنی و مهندسی ایران استفاده خواهند کرد.

رئیس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش درباره تفاهم نامه میان وزیر راه ایران با کشور سوریه که درسال 2019 منعقد شد و تفاهم نامه فعلی وزارت آموزش و پرورش با این کشور که عنوان می گردد در ادامه تفاهم نامه قبلی است گفت: تفاهم نامه سال 2019 که توسط وزیر راه امضا شد در چارچوب کمیسیون مشترک است و یک بند آن با تفاهم نامه ما مشترک است اما کامل نبوده است.

کریمی متذکر شد: وزارت آموزش و پرورش مدرسه ای در سوریه نساخته و هیچ بودجه پنهانی در آموزش و پرورش برای ساخت مدارس نداریم و تکذیب ادعای روزنامه الوطن برای ساخت 250 مدرسه توسط ایران در سوریه را از طریق سفارت پیگیری می‌کنیم.

پایان/

برای عضویت در کانال فرهنگیان در تلگرام کلیک کنید

منبع خبراخبار فرهنگیان - تسنیم
اشتراک گذاري در:تلگرام کلوب فيس نما لينکداين گوگل پلاس توئيتر فيس بوک
ارسال نظر
عکس خوانده نمی شود
دسته بندی ها
تبلیغات متنی