سایت کاریابی جویا کار

برای عضویت در کانال فرهنگیان در تلگرام کلیک کنید

"مدرسه مجازی" مشکلی افزون ‌در بلوچستان / روستانشینان محروم بدون اینترنت چگونه آموزش ببینند؟

دسته بندي: اخبار / اخبار فرهنگیان
24 فروردین

از سرباز، سیستان‌ و بلوچستان نیز مانند استان‌های دیگر ایران هم دانش‌آموز دارد و هم دانشجو اما ای کاش مسئولان نیز این نکته را در این روزهای بحرانی که با کرونا رو به‌ رو هستیم در نظر می‌گرفتند. «کیشکور» از دهستان‌های توابع شهرستان سرباز در جنوب سیستان‌ و بلوچستان یکی از نمونه‌های بارز عدم آنتن‌دهی خطوط تلفن همراه و پوشش اینترنت است که دائما مردمش برای رسیدگی به مشکلات‌شان با خبرنگاران تسنیم تماس می‌گیرند.

40 روستا بدون اینترنت!
مولوی اسکندری، که از ساکنان یکی از روستاهای واقع در محدوده کیشکور و معتمد این بخش است، در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: ما در روستاهای‌مان یا اصلاً اینترنتی نداریم یا اینکه از اینترنت خیلی ضعیفی بهره‌مند هستیم.

وی با بیان اینکه حدوداً 40 روستا در این محدوده چنین وضعیتی دارند، ادامه داد: گاهی برای ارسال یک پیام در پیام‌رسان باید از صبح تا شب صبر کرد، در حالی که بیشتر روستاهای این محدوده صعب‌العبور هستند و حتی یکی از روستاها جاده هم ندارد!

مشکل توأم برق، جاده و آنتن

یکی از اهالی روستایی سخت دسترس در این محدوده نیز اظهار داشت: ما در این روستا آنتن‌دهی برای خطوط همراه نداریم که بتوانیم با گوشی‌های‌ همراه به جایی زنگ بزنیم و برای برقراری ارتباط مجبور هستیم هر موقع از روز باشد به بالای یکی از قله‌های کوه برویم و در آنجا تماس برقرار کنیم که همان جا هم به سختی آنتن پیدا می‌شود.

این فرد که از اهالی روستای «ندریتی» است در ادامه گفت: روستای ما حتی جاده ماشین‌رو ندارد و فقط با الاغ می‌توانیم به روستاهای دیگر دسترسی پیدا کنیم؛ با این حال مسئولین فقط وعده می‌دهند و حتی برق‌مان نیز بیشتر مواقع قطع می‌شود.

دکل بی‌باتری در «چاهوک»

دهیار روستای «چاهوک» از توابع بخش «بنت» شهرستان نیکشهر نیز در گفت‌و‌گو با تسنیم اظهار داشت: روستای چاهوک دکل مخابراتی دارد اما این دکل فاقد باطری است و با قطع برق آنتن نیز به کل قطع می‌شود و بنده به کنندگی اهالی روستای چاهوک به دلیل اینکه در این دوران شیوع کرونا درس‌ها از طریق فضای مجازی و یا اینترنت آموزش داده می‌شود از مسئولان می‌خواهم پیگیر این مشکل باشند.

محمدکریم بلوچ‌نژاد ادامه داد: این موضوع به شدت موجب نگرانی خانواده‌ها، دانش‌آموزان و معلمان ما شده و تقاضا داریم که این امر را در اسرع وقت پیگیری شود آن هم در حالی که روستای ما با جمعیتی بالغ بر  92 خانوار فاقد این نعمت بزرگ بوده و هست.

پروژه ناتمام اینترنت در سیستان و بلوچستان

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان سیستان و بلوچستان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: پروژه‌ای که از سال 97 شروع کردیم هنوز به اتمام نرسیده و در جاهایی مانند بمپور، سرباز و امثال آنها که کوهستانی هستند، روال پیشروی کندتر است.

نیک‌محمد بلوچ‌زهی ادامه داد: یک‌ سری از تجهیزات به سختی وارد می‌شود و کار نیز سخت پیش می‌رود و حتی تجهیزات به صورت قطره‌ چکانی وارد کشور می‌شود که ما با این وجود داریم کار را پیش می‌بریم. در این پروژه تنها روستاهای بالای 200 خانوار در حال ارتقاء به طرح 4G هستند و من قول می‌دهم تا پایان این دولت این پروژه به اتمام برسد اما باید این را در نظر بگیرید که ما مجبوریم اولویت‌گذاری کنیم. برای مثال اگر ما روستای 200 خانوار را پوشش ندهیم اما 50 خانوار را پوشش بدهیم منطقی نیست بنابراین مجبوریم فعلاً ارتقای اینترنت روستاهای با جمعیت 200 خانوار به بالا را در دستور کار قرار دهیم.

بلوچ‌زهی سال گذشته در گفت‌وگویی دیگر اعلام کرده بود: کمتر از پنج درصد روستاهای سیستان و بلوچستان از ارتباط کامل مخابراتی(تلفن ثابت، اینترنت و تلفن همراه) برخوردارند و باید پوشش کامل مخابراتی به 25 تا 30 درصد برسد.

با این تفسیر؛ امید می‌رود مسئولان کشور در سیاست‌گذاری‌های خود توجه بیشتری به مناطق محروم مانند استان سیستان‌ و بلوچستان داشته‌ باشند تا از دغدغه‌های مردمان این دیار کاسته شود.

پایان/395/ش

برای عضویت در کانال فرهنگیان در تلگرام کلیک کنید

منبع خبراخبار فرهنگیان - تسنیم
اشتراک گذاري در:تلگرام کلوب فيس نما لينکداين گوگل پلاس توئيتر فيس بوک
ارسال نظر
عکس خوانده نمی شود
دسته بندی ها
تبلیغات متنی