سایت کاریابی جویا کار

سیاسی‌کاری با بیکاری/مسکن به تنهایی در دولت قبل 1 میلیون شغل ایجاد کرد

دسته بندي: اخبار / استخدام / اخبار حوزه اشتغال
16 مهر

اسدالله عباسی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ، درباره معضل بیکاری گفت: در بحث بیکاری مشکلات متعددی در کشور وجود دارد. مشکل بیکاری با یک دستورالعمل یا یک بخشنامه حل نمی‌شود.

 وی ادامه داد: مشکل بیکاری بنیادی است که برای حل آن تمام دستگاه‌ها باید با یکدیگر همکاری کنند. در حال حاضر بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی به عنوان یک معضل اصلی در کشور مطرح است. شاید در بازار کار پایین بودن حقوق کارگران نیز نوعی مشکل تلقی شود اما دغدغه اصلی در کشور بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی است.

عباسی ادامه داد:امروزه ارتباط بین دانشگاه و صنعت ضعیف است. بعضی از دستگاه‌ها نیروهای خود را خودشان تربیت می‌کنند. مانند وزارت خارجه یا وزارت نفت. در ارتباط با بیکاری باید فرابخشی عمل شود. شورای عالی اشتغال کارایی لازم را برای کنترل بیکاری ندارد. یکی از مشکلات در زمینه اشتغال که به عنوان چالش وجود دارد سیستم بانکی است. هر چند که چند وقتی است دولت به عنوان سرمایه در گردش تسهیلاتی را پرداخت می نماید اما این تسهیلات با بهره 18 و 20 درصد پرداخت می گردد.

وزیر سابق تعاون، کار و رفاه اجتماعی و کننده این دوره مجلس با اشاره به قاچاق کالا گفت: زمانی که در کشور واردات خودرو داریم،  به صورت طبیعی کار و فعالیت نیروی داخلی کاهش می‌یابد. توجه به تولید داخل مطابق تأکیدات مقام معظم رهبری تنها راه نجات بحران بیکاری است.

وی در پاسخ به اینکه برخی می‌گویند با توجه به سیر رشد اقتصادی منفی دولت قبل میزان اشتغال‌زایی در آن دوران صفر بوده است گفت: در دولت دهم تنها در بخش مسکن بیش از یک میلیون فرصت شغلی ایجاد شد که متاسفانه در حال حاضر در بخش مسکن به دلیل وجود رکود چنین فرصتی را نداریم. در دولت دهم در آموزش و پرورش حدود 200 هزار نفر، جذب شدند که مصوبه مجلس بود، با این اتفاقات چگونه گفته می‌شود که میزان اشتغال‌زایی صفر بوده است.

وزیر تعاون، کار و رفاه دولت قبل ادامه داد: در آن زمان کمیته امداد حضرت امام (ره) با دادن وام و تسهیلات خود اشتغالی به مددجویان سالانه 250 هزار شغل در بخش‌های مختلف تولیدی و کارگاه‌های کوچک ایجاد کرد. تعداد بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی و افزایش تعداد افرادی که در دوره ریاست جمهوری قبل تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی قرار داده شده‌اند هم نشان دهنده اشتغال‌زایی در آن دوره  است و چطور گفته می‌شود که اشتغال‌زایی صفر بوده است در حالی که لازمه تحت پوشش بیمه اجتماعی قرار گرفتن داشتن شغل است.

 وی گفت: در گذشته تورم افزایش اما رکودی وجود نداشت، اما در حال حاضر تورم کاهش و رکود افزایش یافته است و همین موضوع باعث افزایش تعداد بیکاری شده است. مشکل بیکاری به دور از مسائل سیاسی باید با همکاری تمام دستگاه حل شود.

 عباسی با بیان اینکه آمارها در زمینه بیکاری متناقض است گفت: اگر آمارهای متناقض ارائه شود باعث می‌شود در برنامه ریزی‌ها دچار خطای محاسباتی شویم.اگر ملاک این دولت در آمار دهی مرکز آمار است پس در دولت قبل نیز آماری که مرکز آمار ارائه می کرد صحیح بود.یکی از مشکلات امروز بازار کار عدم تناسب رشته های دانشگاهی با نیاز بازار است. رشته های دانشگاهی باید به روز شود.

 وی گفت: توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی علی رغم کاهش میزان بیکاری های دائمی و فصلی زمینه مناسب برای توسعه مناطق روستایی را نیز فراهم می نماید.اشتغال ایجاد شده در صنایع تبدیلی از نظر مولد بودن و بهره وری قابل توجه است .

پایان/

منبع خبرتسنیم - استخدام
اشتراک گذاري در:تلگرام کلوب فيس نما لينکداين گوگل پلاس توئيتر فيس بوک
ارسال نظر
عکس خوانده نمی شود
دسته بندی ها
تبلیغات متنی