سایت کاریابی جویا کار

سوال 500هزار بیکار جدید از دولت: چگونه مشکل بیکاری هضم شد؟

دسته بندي: اخبار / استخدام / اخبار حوزه اشتغال
18 مهر

بر اساس اطلاعات خبرنگار اقتصادی ، مسئولان دولت بارها اعلام کرده اند، کاهش بیکاری در اولویت برنامه های اقتصاد آنهاست، اما به واسطه اینکه در عمل هیچ برنامه کلان مشخص و مدونی برای کاهش نرخ بیکاری از سوی تیم ارشد اقتصادی دولت تاکنون رونمایی و اجرا نشده است، نرخ بیکاری در این دولت نه تنها کاهش نیافته، بلکه به دلیل تشدید رکود در دو سه سال اخیر، شمار بیکاران هر روز افزایش یافته و امروز بیکاری در حال تبدیل شدن به یک بحران خطرساز است.

در تایید جهانی رسیدن بحران بیکاری ایران به مرز هشدار، روز گذشته صندوق بین المللی پول در گزارشی موسوم بر اساس اطلاعات چشم انداز اقتصادی جهان از بدتر شدن وضعیت بیکاری در ایران طی سال جاری میلادی خبر داد و پیش بینی کرد، نرخ بیکاری در ایران طی این سال به 11.3 درصد برسد که بیشتر از نرخ بیکاری 10.8 درصدی در سال قبل است. این نهاد بین المللی پیش بینی نموده است در سال 2017 نرخ بیکاری در ایران اندکی کاهش یابد و به 11.2 درصد برسد.

 علاوه بر گزارش دیروز صندوق بین المللی پول، مرکز آمار ایران هم گزارش جدید خود را از وضعیت بیکاری در بهار 95 منتشر کرد که حاکی از بدتر شدن بحران بیکاری در ایران است. بنابر اعلام مرکز آمار، نرخ بیکاری در بهار امسال با رشد 1.4درصدی به 12.2درصد رسیده است. شمار رسمی بیکاران هم با رشد 500 هزار نفری به 3میلیون و 149هزار نفر رسیده است.

بر اساس گزارش جدیدی که مرکز آمار ایران روز گذشته منتشر کرد، جمعیت فعال کشور از 24 میلیون و 509 هزار نفر در بهار سال 94 به 25 میلیون و 754 هزار نفر در بهار امسال افزایش یافته که از رشد 1 میلیون و 250 هزار نفری خبر می‌دهد.بنابراین گزارش، از جمعیت 1 میلیون و 250 هزار نفری که طی یک سال گذشته به بازار کار کشور اضافه شدند، 742 هزار نفر موفق به دریافت کار شدند، ولی حدود 500 هزار نفر به جمعیت بیکار کشور اضافه شده‌اند.

 در حال حاضر تعداد بیکاران در جامعه به روایت رسمی مرکز آمار3میلیون و149هزار نفر است.

 علاوه بر اینکه آمارها حکایت از روند صعودی بیکاری دارد، عیسی منصوری، معاون وزیر کاردرباره نرخ بیکاری گفت: 6 میلیون بیکار با احتساب بیکاری ناقص در کشور داریم.

سلمان خدادادی، رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی هم با اشاره به روند روزانه افزایشی تعداد بیکاران گفته بود: درحال حاضر به‌صورت رسمی 6میلیون نفر و به‌صورت غیررسمی تا 11میلیون نفر بیکار در کشور داریم.

 همچنین، کاظم جلالی، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی درباره نرخ بیکاری گفته است: در سال 94، 2 میلیون و 700 هزار بیکار داشتیم که با احتساب شاغلان ناقص این میزان به 4 میلیون و 800 هزار نفر و با احتساب جمعیت فعال دلسرد از اشتغال این میزان به 7 میلیون نفر می‌رسد که رقم فوق تا سال 1400 به 11 میلیون بیکار خواهد رسید.

 ولی با وجود تمام این هشدارها، نه تنها دولت روحانی هنوز برنامه کلان مشخصی برای مقابله با بحران بیکاری ندارد، بلکه وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم اخیراً در اظهارنظری گفته است مسئله بیکاری به طور نسبی هضم شده است.

ربیعی با بیان این که رشد صنایع دارای بالای 10 نفر نیروی کار منفی بوده است و حتی در این بخش ریزش کار داشته‌ایم  می‌گوید: سهم بنگاه‌های کوچک و غیر رسمی افزایش پیدا نموده است و مسئله بیکاری به طور نسبی هضم شده است.

 این بدان معنی است که دولت  هنوز بحران بیکاری و به مرحله هشدار رسیدن این خطر را به درستی درک ننموده است و تا زمانی هم که دولت به درک درستی از معضل بیکاری به ویژه در قشر بزرگ جوان و تحصیلکرده کشور نرسد، ملت 80 میلیونی ایران نباید انتظار تحقق وعده انتخاباتی حسن روحانی برای حل بحران بیکاری را داشته باشند.

 پایان/

منبع خبرتسنیم - استخدام
اشتراک گذاري در:تلگرام کلوب فيس نما لينکداين گوگل پلاس توئيتر فيس بوک
ارسال نظر
عکس خوانده نمی شود
دسته بندی ها
تبلیغات متنی