سایت کاریابی جویا کار

برای عضویت در کانال فرهنگیان در تلگرام کلیک کنید

با 8 هزار میلیارد تومان چه کارهایی می‌شد انجام داد؟

دسته بندي: اخبار / اخبار فرهنگیان
7 آبان

بر اساس اطلاعات خبرنگار اجتماعی ، 8 هزار میلیارد تومان شاید بسیاری از مردم حتی نمی‌دانند که چند صفر دارد!  شاید معلمان هنگام مقایسه صفرهای حقوق ماهانه‌شان با این 8 هزار میلیارد تومان، بُهت زده به عمق ماجرایی بیندیشند که در صندوق متعلق به آنها رخ داده است، صندوقی که سرمایه خود را با کسر از حقوق فرهنگیان و سهم دولت به دست آورده است و در شرایطی که باید به بهبود معیشت آنها کمک می‌کرد، این روزها به دلیل فسادهای مالی در صدر اخبار قرار دارد.

مسئولان صندوق ذخیره فرهنگیان در حالی در ساختمان 230 میلیارد تومانی خود در میدان ونک تهران که بیشتر به یک برج شباهت دارد، مدعی خدمت‌رسانی به معلمان هستند که این روزها اخبار خوشایندی از آنجا به گوش نمی‌رسد.

اخباری که از فساد مالی 8 هزار میلیارد تومانی، دریافت پاداش‌های میلیونی و وام‌‌های بدون بهره توسط مدیران و اعطای تسهیلات میلیاردی بانک سرمایه به برخی افراد خاص بدون دریافت وثیقه‌های لازم حکایت دارد.

27 شرکت زیرمجموعه صندوق فرهنگیان در عرصه‌های مختلف از بورس، بیمه، بانک، پتروشیمی و ماشین‌سازی مشغول به فعالیت هستند و حدود 760 هزار نفر از معلمان کشور عضو آن هستند که ماهانه 19 میلیارد تومان فقط از محل حقوق معلمان به حساب صندوق واریز می‌شود.

در شرایطی که صندوق ذخیره از محل فعالیت‌های اقتصادی شرکت‌های زیرمجموعه‌ می‌توانست به معیشت معلمان بازنشسته و شاغل کمک کند این ظرفیت به فرصتی برای سوءاستفاده مالی تبدیل شد و وام‌هایی که باید به معلمان پرداخت می‌شد به جیب 30 فرد خاص رفت. پاداش‌های میلیونی و وام‌های بدون بهره نیز سهم مسئولان شد اما سهم معلمان نیز طرح‌های شکست خورده‌ای همچون کارت‌های خرید صدرا و حکمت بود.

تنها در سال 94 بانک سرمایه بیش از 1500 میلیارد تومان خسارت و زیان دیده است و فقط یک نفر حدود 3 هزار و 900 میلیارد ریال به بانک بدهکار است. 90 درصد تسهیلات بانک سرمایه به 30 نفر ارائه شده و 10 درصد وام خرد برای فرهنگیان با سود بسیار بالا بوده است. بسیاری از بدهکاران بانک سابقه بد مالی دارند و حتی بازداشت هم بودند. این بانک 7 هزار میلیارد تومان معوقاتی دارد که غیرقابل وصول است. جریانات سوءاستفاده کننده از قدرت به این بانک فشار آورده‌اند و بسیاری از اموال بانک را به تاراج بردند.

اما با این 8 هزار میلیارد تومان چه مشکلاتی از فرهنگیان حل می‌شد؟

** پرده اول:‌ پاداش پایان خدمت فرهنگیان بازنشسته

پاداش پایان خدمت فرهنگیان پس از بازنشستگی عمدتاً با تأخیر یکساله و گاه حتی دیرتر پرداخت می‌شود به گونه‌‌ای که آموزش‌وپرورش با چالش مطالبات فرهنگیان مواجه است.

اسفند سال 94 بود که آموزش‌وپرورش برای پرداخت مطالبات یک هزار و 50 میلیارد تومانی فرهنگیان بازنشسته سال 93  اقدام به دریافت 900 میلیارد تومان وام کرد و از این طریق پاداش پایان خدمت بخش عمده‌ای از فرهنگیان بازنشسته سال 93 پرداخت شد اما به دلیل کمبود اعتبار، مطالبات سه‌هزار بازنشسته همچنان باقی ماند که برای پرداخت آن به حدود 150 میلیارد تومان دیگر نیاز است.

علاوه براین مطالبات حدود 38 هزار نفر از فرهنگیان بازنشسته سال 94 نیز پرداخت نشده است و مسئولان آموزش‌وپرورش پرداخت پاداش پایان خدمت این افراد را مشروط به تامین اعتبار تعیین شده در بودجه سال 95 می‌دانند اما خبری از تأمین این اعتبار از سوی دولت نیست.

در شرایطی که هر معلم هنگام بازنشستگی باید حدود 60 تا 70 میلیون تومان دریافت کند به دلیل آنچه که آموزش‌وپرورش از آن تحت عنوان کسری بودجه یاد می‌کند، این مبلغ در بهترین حالت با یکسال تأخیر پرداخت می‌شود.

در وضعیتی که فرهنگیان برای دریافت پاداش 60 میلیونی بازنشستگی خود آن هم پس از  30 سال خدمت باید مدت‌ها منتظر بمانند وام‌های کلان در بانک سرمایه به آسانی به افراد خاص تعلق می‌گیرد.

اما با  8 هزار میلیارد تومان می‌توانستند پاداش پایان خدمت تمام فرهنگیان بازنشسته را بدون یک روز انتظار پرداخت کنند.

** پرده دوم: معوقات حق‌التدریس معلمان

طی سال‌های اخیر همواره شاهد گلایه‌های معلمان از تأخیر در پرداخت ساعات حق‌التدریسشان بودیم به گونه‌ای که برخی معلمان از عدم تمایل به ساعات اضافه کار سخن می‌گفتند، از سوی دیگر حق‌الزحمه عوامل امتحانات نهایی نیز به دلیل کمبود اعتبار با تأخیرهای طولانی پرداخت می‌شود.

مربیان پیش‌دبستانی نیز که با مصوبه مجلس در سال گذشته به عنوان نیروهای حق‌التدریس عمدتاً در دوره ابتدایی به کار گرفته شدند، به بهانه کمبود اعتبار از مهر سال گذشته تاکنون تنها طعم حقوق برای یک یا دو ماه را چشیده‌‌اند.

اغلب معلمان خاطره عبدالحمید گنگوزهی معلمان فداکار سیستان و بلوچستان را به یاد دارند،‌ معلمی که برای نجات جان دانش‌آموزانش، زیر آوار دیوار ماند و جان خود را از دست داد. او نیز از میان نیروهای حق‌التدریسی بود که مطابق مصوبه مجلس در آموزش‌وپرورش به کار گرفته شد اما در عمر 6 ماهه فعالیتش در شغل معلمی هیچ حقوقی دریافت نکرد آن هم به بهانه نبود اعتبار.

اما با 8 هزار میلیارد تومان، تمام این معلمان می‌توانستند پایان هر ماه مزد زحمات خود در کلاس درس را دریافت کنند.

** پرده سوم: اندر معیشت معلمان

معلمان سال‌هاست که نسبت به وضعیت معیشتی و حقوق پایین خود در مقایسه با کارکنان سایر دستگاه‌های دولتی معترضند، یک معلم با حدود 20 سال سابقه کار دو میلیون و 400 هزار تومان حقوق دریافت می‌کند و برای گذران زندگی مجبور است به شغل دوم روی بیاورد.

در حالیکه معلمان برای دریافت وام‌های خرد و حداقلی از بانک‌ها به داشتن ضامن‌های معتبر نیاز دارند، وام‌های کلان بانک سرمایه بدون دریافت وثیقه‌های لازم به آقایان خاص تعلق می‌گرفت.

اما با این 8 هزار میلیارد تومان می‌توانستند به هر معلم حدود 8 میلیون تومان وام پرداخت کنند.

** پرده چهارم: 800 خودروی لوکس و سهم معلمان

صندوق فرهنگیان سال 93 حدود 1700 خودروی لوکس را وارد کشور کرد، طبق اعلام مسئولان صندوق در یک مرحله  تعداد 327 دستگاه خودرو خارجی توزیع شد که 239 دستگاه آن با قیمت حدود 80 میلیون تومان، 75 دستگاه با قیمت حدود 117 میلیون تومان و تعداد 13 دستگاه نیز با قیمت حدود 150 میلیون تومان به فرهنگیان عضو موسسه واگذار شد.

خودروهای ارائه شده شامل هیوندای آی20، هیوندای النترا، هیوندای سوناتا، هیوندای آی‌ایکس35، هیوندای سانتافه، کیا اپتیما و کیا اسپورتیج بود که داوطلبان باید 30 درصد قیمت خودرو را به‌صورت نقدی و مابقی آن را به‌صورت تسهیلات با کارمزد 15 درصد و اقساط 84ماهه پرداخت می‌کردند. این موضوع در آن زمان با انتقاد بسیاری از سوی فرهنگیان همراه شد چرا که یکی از شرایط واگذاری خودرو بالاتر بودن مانده حقوق از قسط وام (1200000 تا 2600000 تومان) بود.

با 8 هزار میلیارد تومان می‌توانستند چند دستگاه ماشین لوکس به معلمان عضو صندوق بدهند؟

** پرده پنجم: حمایت از معلمان مبتلا به بیماری‌های صعب‌العلاج

طبق اعلام مسئولان آموزش‌وپرورش حدود 6 هزار نفر از معلمان به بیماری‌های صعب العلاج مبتلا هستند. این افراد با وجود ناکارآمدی بیمه تکمیلی فرهنگیان با مشکلات متعددی مواجه هستند اما با این 8 هزار میلیارد تومان می‌توانستند به هر کدام از آنها حدود 100 میلیون برای درمان بیماری وام بدهند. همچنین با این رقم می‌توانستند بیمارستان یا مراکز درمانی مجهز برای فرهنگیان ساخته شود.

همچنین با این هشت هزار میلیارد تومان می‌توانستند با جمعیتی معادل 175 میلیون یارانه 45 هزارتومانی بدهند.

و در نهایت اگر هشت هزار میلیارد تومان را به جمعیت حدود یک میلیونی معلمان کشور تقسیم کنیم سهم هر معلم حدود 8 میلیون تومان می‌شود.

مرتضی حاجی یکی از اعضای هیئت امنای صندوق ذخیره فرهنگیان در رابطه با فساد مالی هشت هزار میلیارد تومانی صندوق می‌گوید:‌ برخی افراد رقم‌های درشت از بانک سرمایه وام دریافت کرده‌اند که بازپرداخت به موقع نداشتند به عنوان مثال برخی 300 یا 500 میلیارد وام از بانک دریافت کرده‌اند که آن را به موقع پرداخت نکرده‌اند و این افراد با همه بانک‌ها کار می‌کردند. تسهیلات معوق بانک سرمایه در دولت قبل 4 هزار و 800 میلیارد تومان بود که حدود 3 هزار و 500 میلیارد تومان آن مربوط به کمتر از 10 نفر است.

حاجی با اشاره به اینکه اختلاسی در صندوق ذخیره فرهنگیان وجود ندارد، مطرح کرد: مسائلی که در بازپرداخت رخ داده باعث ایجاد مشکلاتی شده است. هم‌اکنون دو مشکل جدی وجود دارد، برخی افراد متهم به قیمت گذاری‌هایی هستند که به صورت دقیق انجام نشده است. از سوی دیگر ضمانت‌نامه بانکی به ارزش 440 میلیارد تومان به نفع برخی افراد صادر شده است که آنها در مجموع 2 میلیون تومان هم سرمایه ندارند.

بر اساس اطلاعات تسنیم، اگر چه هیئت امنای صندوق معتقدند اختلاسی در صندوق صورت نگرفته این سوال برای بسیاری از فرهنگیان کشور مطرح است که چگونه وام‌های کلان بدون دریافت وثیقه‌های لازم به برخی افراد خاص تعلق می‌گرفت اما یک معلم برای دریافت وام 4 یا 5 میلیون تومانی باید چندین ضامن داشته باشد؟ چرا اسامی این افراد اعلام نمی‌شود؟

هم‌اکنون صندوق فرهنگیان متهم به فساد مالی است و به اذعان کنندگان مجلس رقم آن 8 هزار میلیارد تومان است، تحقیق و تفحص از این صندوق می‌تواند بسیاری از ابهامات مطرح در رابطه با عملکرد صندوق ذخیره، شرکت‌های زیرمجموعه آن و بانک سرمایه را مشخص کند و اگر این مباحث شفاف نشود، اعتماد جامعه فرهنگیان به مسئولان آموزش‌وپرورش رنگ می‌بازد.

پایان/

برای عضویت در کانال فرهنگیان در تلگرام کلیک کنید

منبع خبرتسنیم - آموزش و پرورش
اشتراک گذاري در:تلگرام کلوب فيس نما لينکداين گوگل پلاس توئيتر فيس بوک
ارسال نظر
عکس خوانده نمی شود
دسته بندی ها
تبلیغات متنی