سایت کاریابی جویا کار

برای عضویت در کانال فرهنگیان در تلگرام کلیک کنید

انتشار تلفیقی کتب درسی/اعتراض برخی والدین به ارزشیابی توصیفی

دسته بندي: اخبار / اخبار فرهنگیان
14 دی

بر اساس اطلاعات ایسنا، فخرالدین دانش آشتیانی در هجدهمین جلسه هیئت امنای سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با اشاره به بازدید اخیر از مناطق محروم دو زبانه کشور اظهارکرد: وجود دانش آموزان دو زبانه در برخی مناطق محروم، ضرورت ایجاد مراکز پیش دبستانی در این مناطق را مضاعف می نماید، که در این باره کارگروهی برای بررسی و پی گیری موضوع تشکیل شده است.

وی ادامه داد: تغییر سیاست تألیف کتب درسی از تک تألیفی به چند تألیفی، نیازمند تدوین ‌آیین نامه و شیوه نامه ای است که در دستورکار سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی قرار دارد.

وی با اشاره به دشواری های اعزام معلم زن به مناطق دور افتاده و صعب العبورکشور تصریح کرد: در بررسی های به عمل آمده؛ به دلیل فرهنگ غالب بر بعضی از روستاهای محروم، والدین از تحصیل فرزندان دختر خود در کلاس هایی که معلم مرد وجود دارد، جلوگیری می کنند و این امر باعث ترک تحصیل برخی از دختران دانش آموز شده است.

وزیرآموزش وپرورش خاطرنشان کرد: سلطه آموزش  بر پرورش، نظام تعلیم و تربیت کشور را با مشکل روبرو ساخته و دروسی مانند ادبیات، انشاء، املا، جغرافیا، تاریخ و علوم اجتماعی کمتر موردتوجه دانش آموزان واقع شده است، زیرا محتوای آزمون هایی که برای ورود دانش آموزان به مدارس استعدادهای درخشان و نمونه برگزار می گردد اغلب تکیه اش بر دروس پایه است.

وی با اشاره به ورود کتاب های کمک درسی به دوره ابتدایی و اعتراض برخی از والدین به ارزشیابی توصیفی به دلیل برگزاری آزمون های مختلف ادامه داد: وقتی دانش آموز برای یک آزمون باید چندین کتاب را مطالعه کند، مسلما زمانی برای مطالعه کتب غیردرسی نخواهد داشت و این امر به تضعیف فرهنگ مطالعه کمک خواهد کرد.

مدیران مدارس باید «رهبران آموزشی» باشند

وی همچنین در دیدار با اعضای شورای مرکزی سازمان معلمان ایران که در ساختمان شهید رجایی برگزار شد، با اشاره به گستردگی برنامه های آموزش و پرورش اظهار کرد: همواره سعی کرده ام با تشکل های فرهنگیان جلسات هم اندیشی داشته باشم و از این جهت آمادگی پذیرش هرگونه نقد یا پیشنهادی را دارم.

وی با بیان این که « مدرسه محوری» در برنامه های آموزش وپرورش شعاری نیست، تصریح کرد: تفویض اختیارات بیشتر به مدیران مدرسه و تحقق « مدرسه محوری» به برخی تغییرات ساختاری و نگرشی در رویکردهای مدیران نیازاست که این امر فرآیندی زمان براست.

عضوکابینه تدبیر وامید وظیفه «حوزه ستادی» را سیاست گذاری توصیف کرد و ادامه داد: اولین گام برای تحقق «مدرسه محوری»، واگذاری بخشی از اختیارات ستاد به استان ها و به دنبال آن واگذاری اختیارات از استان ها به مناطق و مدارس است که در این راستا کمیته ای در حوزه ستادی تشکیل شده که ضرورت ارسال بخشنامه‌ها به استان ها و مناطق را مورد بررسی قرار می دهد تا از تعدد ارسال بخشنامه های غیرضروری جلوگیری کند.

دانش آشتیانی با بیان این که مدیران مدارس باید «رهبران آموزشی» باشند، خاطرنشان کرد: تا زمانی که مدیران مدارس در نقش کارمندان اداری وظیفه پاسخ دهی به بخشنامه ها را داشته باشند، فرآیند یاددهی – یادگیری در مدارس به کندی انجام می گردد. 

بر اساس گزارش روابط عمومی وزارت آموزش وپرورش، وی ادامه داد: اصل تعلیم و تربیت در مدرسه اتفاق می افتد و مدیر مدرسه در این راستا نقش ویژه ای دارد، به همین دلیل باید برای ارتقای سطح دانش و انگیزش مدیران مدارس برنامه هایی را تدارک ببینیم .

وزیرآموزش و پرورش با بیان این که تمرکز در ساختار اداری، خلاقیت را از بین می برد، عنوان کرد: تمرکز زدایی یکی از برنامه های جدی آموزش و پرورش در این زمینه است که نیاز به بستر لازم برای تغییر نگرش مدیران دارد که این موضوع فرآیندی زمان بر است.

دانش آشتیانی به نقش رسانه ها در تبیین و تغییر نگرش اولیا و دانش آموزان نسبت به برنامه های آموزش و پرورش به ویژه «مدرسه محوری» اشاره کرد و گفت : اگر معلم، دانش آموز و اولیای دانش آموز نسبت به مدرسه تعلق خاطر داشته باشند و همین ویژگی موجب هویت مستقل خواهدشد و در این قالب فرآیند یاددهی – یادگیری با کیفیت مطلوبی صورت خواهد گرفت.

وی اظهار کرد : در فرآیندگفتمان سازی برنامه های آموزش وپرورش به ویژه «مدرسه محوری» نزد خانواده هاو دانش آموزان باید از ظرفیت رسانه ها، تشکل های معلمی، صاحب نظران تعلیم وتربیت و معلمان اهل قلم استفاده کرد، در این صورت است که گفتمان آموزش و پرورش تبدیل به مسئله ملی می گردد و می توان با کمک همه بخش های آموزش و پرورش ، به ارتقای کیفیت دست یافت.

دانش آشتیانی به محدودیت های نیروی انسانی درآموزش و پرورش پرداخت وگفت: اعتقادم این است که موضوعات مربوط به نیروی انسانی  اعم از جذب، آموزش های ضمن خدمت و دیگر موارد باید با ایجاد ساختار مناسب و هدف‌مند در «سازمان نظام معلمی»پیگیری شود و در این زمینه تشکل های معلمی، می توانند موثر باشند.

پایان

برای عضویت در کانال فرهنگیان در تلگرام کلیک کنید

منبع خبرخبرگزاری ایسنا - آموزش و پرورش
اشتراک گذاري در:تلگرام کلوب فيس نما لينکداين گوگل پلاس توئيتر فيس بوک
ارسال نظر
عکس خوانده نمی شود
دسته بندی ها
تبلیغات متنی