سایت کاریابی جویا کار

تحقيق در باب فاهمه بشري

دسته بندي: مقالات / معارف
2 آبان

ديويد هيوم انگليسي يكي از فيلسوفان مهم قرن هيجدهم ميلادي است . كه افكار و آراء او موجب تحولات و تأثيرات مهمي در فيلسوفان بعد از او شده است . او يك فيلسو ف تجربه گراي محض است كه با تأليف مقالات و كتب متعدد توانست نظريات فلسفي خود را براي آيندگان به ثبت رسانده و در سير تكاملي فكر فلسفي غربي نقش آفريني كند . آثار او گرچه طبق گفته خودش در زمان حيات او با واكنش چندان مثبتي روبه رونشد ، لكن در عصر حاضر و خصوصا در محافل دانشگاهي از اهميت بسزايي برخوردار است . از مهمترين آراء معرفتي او مي توان رساله كنوني “تحقيق در باب فاهمه بشري An Enquiry Concerning Human Understanding”  را نام برد كه در سالهاي 1746 و 1747 در شهر تورن منتشر ساخت .

نگارنده تلاش كرده است متن اين مقاله را با دقت مورد بررسي قرار داده و ترجمه كند . در برخي موارد كه متن داراي ابهام و يا نارسايي بوده است در پاورقي به توضيح و ترميم آن پرداخته تا خواننده بهتر بتواند به معاني و اصطلاحات مورد نظر هيوم آشنا شده و مفاهيم آن را به خوبي دريابد ؛ همچنين براي آنكه خواننده به هنگام مراجعه به متن بتواند آن را به طور مستقيم مورد مطالعه قرار دهد و احيانا در مواردي بدان استناد كند در پايان ترجمه برخي از كلمات مهم و مشكل را به طور اصطلاحي و به ترتيب حروف الفباي انگليسي ترجمه نموده ام . اين كار علاوه بر ويژگي فوق مي تواند قضاوت درباره ترجمه را نيز مناسب تر سازد . در ترجمه برخي لغات تخصصي متن به كتب فلسفي مهمي مانند جلد پنجم از كتاب “تاريخ فلسفه” اثر فردريك كاپلستون با ترجمه امير جلال الدين اعلم و كتاب “كليات فلسفه رجوع نموده”  و سعي كرده ام تا ترجمه مناسبي براي لغات اختصاصي فلسفه هيوم و سبك نوشتاري او ارائه دهم .

با عضويت ويژه در سايت کندو فايل ها را با 50% تخفيف خريداري نماييد. جهت عضويت کليک کنيدجهت دانلود رايگان فايل به صورت pdf pdf کليک نماييد
تگ هاي مطلب: دانلود مقالات مذهبی, دانلود مقاله مذهبی, مقاله معارف
قيمت فايل:9000 تومان
تعداد صفحات:90
خريد فايل word
ارسال نظر
عکس خوانده نمی شود
دسته بندی ها
تبلیغات متنی