سایت کاریابی جویا کار

برای عضویت در کانال فرهنگیان در تلگرام کلیک کنید

در آموزش و پرورش هزینه می‌کنیم یا سرمایه‌گذاری

دسته بندي: اخبار / اخبار فرهنگیان
24 بهمن
در آموزش و پرورش هزینه می‌کنیم یا سرمایه‌گذاری
بی‌تردید یکی از اصلی‌ترین محورهای رشد و پیشرفت یک کشور، آموزش وپرورش است و به‌کارگیری نیروی آموزش‌دیده، متخصص، تحصیل کرده و با استعداد، سبب اعتلای حرکت رو به جلو در جامعه می‌شود. آموزش و پرورش یکی از پارامترهایی است که نشان می‌دهد ما در توسعه نیروی انسانی کارآمد در چه جایگاهی قرار داریم.
 بی‌تردید یکی از اصلی‌ترین محورهای رشد و پیشرفت یک کشور، آموزش وپرورش است؛ بی‌شک، به‌کارگیری نیروی آموزش دیده، متخصص، تحصیل کرده و با استعداد، سبب اعتلای حرکت رو به جلو در جامعه می‌شود. آموزش و پرورش یکی از پارامترهایی است که نشان می‌دهد ما در توسعه نیروی انسانی کارآمد در چه جایگاهی قرار داریم.
آموزش درست و پرورش اصولی ضمن بهره‌گیری مناسب از هوش و استعداد افراد، زمینه را برای رشد و توسعه کشور فراهم می‌آورد و البته روشن است که آموزش نیروهای متخصص ورزیده، نیاز به کادر آموزشی مجرب و استادان کارآمد دارد. امروز همگان بر این امر واقفند که هزینه‌کرد در آموزش و پرورش کشور در حقیقت سرمایه‌گذاری برای آینده کشور است اما متأسفانه نگاه امروزی حکایت از آن دارد که صرف پول در آموزش و پرورش هزینه‌ای بی‌بازگشت و کم‌بازده است.
 در این بین گونه‌ای از مدارس در قالب مدارس غیرانتفاعی در حال فعالیت هستند که با مشارکت مردم و مطابق اهداف و ضوابط و برنامه‌ها و دستورالعمل‌های عمومی وزارت آموزش و پرورش تأسیس و اداره می‌شوند.
در سال‌های  پس از جنگ تحمیلی  به علت فشاری که از هجوم دانش‌آموزان به آموزش و پرورش وارد شد دولت تصمیم گرفت با مجوز دادن به تأسیس مدارس غیردولتی جمعی از دانش آموزان این مدارس را به مدارس غیردولتی بفرستد تا بتواند بودجه موجود را بهتر صرف مدارس دولتی کند و امکانات لازم به مؤسسان و مدیران این مدارس داده شد و بدین ترتیب با واقعیت پیدا کردن ایده تأسیس مدارس غیردولتی قسمتی از بار آموزش کشور به آنها انتقال یابد.
بسیاری از مدارس غیردولتی در ساختمان‌هایی دایر شده‌اند که استانداردهای لازم برای فضای آموزشی را ندارند؛ ساختمان‌های مسکونی و اداری تغییر کاربری داده و با تبدیل اتاق‌های خواب به کلاس درس و با اخذ هزینه‌های کلان از والدین به امر آموزش فرزندان آنها می‌پردازند.
معلمان بسیاری از این مدارس فارغ‌التحصیلان تازه‌کار ،  یا بیکار دانشگاه‌ها هستند که گاه تجربه لازم در امر آموزش را ندارند. در برخی موارد هم معلمان بازنشسته و خسته از کار آموزش و پرورش در ازای مبلغی ناچیز به این مهم می‌پردازند.
صاحبان مدارس غیردولتی برای کاهش هزینه‌ها تلاش می‌کنند تا کادر آموزشی خود را از بین این نیروها انتخاب کنند و کادر مذکور نیز برای اینکه بتواند شغلی برای خود داشته باشد به ناچار تن به خواسته‌های آنان می‌دهند.
 والدین  به دنبال رشد اجتماعی، عقلانی، عاطفی، اقتصادی و ... فرزندان خود در مدرسه هستند که بر این اساس برخی آموزش‌ها شاید به صورت پنهان انجام شود. وقتی دانش‌آموزان در حیاط مدرسه بازی می‌کنند رشد اجتماعی شکل‌ می‌گیرد.
در همان زمان در حیاط مدرسه رشد عاطفی نیز در حال رخ دادن است چون انسان یک موجود اجتماعی است و این در حالی است که محوطه حیاط برخی مدارس غیر انتفاعی این ظرفیت را ندارد که دانش‌آموزان به راحتی رفتارهای دانش‌آموزی خود را بروز دهند.
برخی مدارس غیرانتفاعی صرفا شعار امکانات بهتر آموزشی را یدک می‌کشند
یکی از اولیای دانش‌آموزان با بیان اینکه مدرسه باید مکانی با محیط و فضای مناسب آموزشی باشد، اظهار کرد: داشتن پیشرفت تحصیلی و موفقیت در امر علم و افزایش سطح اخلاق و رفتار دانش‌آموز از همان ابتدای تحصیل با دانش آموز همراه است و  توجه متولیان امر ضروری به نظر می‌رسد.
وی افزود: با توجه به شهریه پرداختی از سوی اولیا، این مدارس در عمل فقط نام تحصیل در مدرسه‌ای غیر انتفاعی با امکانات آموزشی بهتر را یدک می‌کشند.
 در مدارس غیردولتی با کمبود فضای ورزشی مواجه هستیم
منصور صاحب، معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش استان اردبیل در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اردبیل با بیان اینکه مدارس غیردولتی شدیدا نیازمند فضای مناسب برای ورزش هستند بیان کرد: اداره آموزش و پروش درخصوص فضاسازی نمی‌تواند کمکی مالی به مدارس غیردولتی بکند و تنها با نظارت سعی در بهبود این روند دارد.
وی با اشاره به اینکه  فضای ورزشی هر دانش‌آموز  باید یک مترمربع باشد، افزود: در استان اردبیل فضای ورزشی برای هر دانش‌آموز حتی 10 سانتی‌متر هم نیست که لازم است با  تلاش دستگاه‌های ذی‌ربط و نظارت دقیق‌تر مسئولان استان به سرانه کشوری برسد.
صاحب تصریح کرد: دبیران درس تربیت بدنی چه در مدارس دولتی و چه در مدارس غیر دولتی باید مدرک تحصیلی مرتبط داشته باشند و درصورتی که هر یک از مدارس رعایت نکنند برخورد قانونی صورت خواهد گرفت.
معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش استان اردبیل با بیان اینکه فضای آموزشی و ورزشی باید برای دانش‌آموزان هم از لحاظ ابعاد امنیتی و هم تجهیزات ارتقاء و ایمن‌سازی شود، تصریح کرد: در برخی مدارس غیردولتی که فضای ورزشی مناسب نیست باید سالن‌های ورزشی مناسب برای زنگ تربیت بدنی دانش‌آموزان اجاره شود.
وی بیان کرد: پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی از دغدغه‌های اداره آموزش و پرورش است که در  حوزه توانمندسازی و پیشگیری از مسائل اجتماعی و آموزش خانواده‌ها طرح‌هایی در دست اقدام است که مدارس غیردولتی نیز موظف به اجرای این طرح‌ها هستند.
تحصیل 18 درصد دانش‌آموزان استان در مدارس غیر دولتی
رسول پنداشته، رئیس اداره مشارکت‌های مردمی و امور شورا‌های اداره‌کل آموزش و پرورش استان اردبیل نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اردبیل با اشاره به اینکه 1.5 میلیون از جمعیت 13 میلیونی دانش‌آموزان کشور در مدارس غیر دولتی مشغول به تحصیل هستند،  اظهار کرد: ۱۸ درصد دانش‌آموزان استان اردبیل  در مدارس غیردولتی تحصیل می‌کنند.
وی با اشاره به نحوه گزینش معلمان مدارس غیر انتفاعی افزود: در استان اردبیل بیش از ۴ هزار نفر با مدرک لیسانس و بالاتر در مدارس غیردولتی مشغول تدریس‌اند که  این افراد یا بازنشسته آموزش پرورش هستند یا شاغل آموزش و پرورش یا نیروی آزاد که بعد از گزینش وارد این مدارس شده‌اند .
 پنداشته تصریح کرد : مدارس غیردولتی کمک شایانی به مدارس دولتی می‌کنند و سبب ایجاد توازن در تعداد دانش‌آموزان مدارس می‌شوند.
 آنچه امروزه تمامی دنیا به آن اعتقاد دارند این است که هزینه در آموزش و پرورش کشور در حقیقت سرمایه گذاری در توسعه کشور است که در آینده‌ای نه چندان دور به کشور باز می‌گردد.
مدارس غیردولتی که با هدف رقابت با مدارس دولتی تأسیس شده‌اند متأسفانه امروز خود به تهدیدی در امر آموزش تبدیل شده‌اند. کیفیت پایین ساختمان‌های بسیاری از مدارس غیردولتی، پایین بودن سطح  علمی کادر آموزشی و پرورشی این مدارس، پایین بودن امکانات آموزشی نظیر آزمایشگاه و فضاهای رفاهی و ورزشی و ... سبب شده است که سطح آموزش در این مدارس افت بسیاری داشته و فرصت پیشرفت در همان گام‌های نخست بسوزد.

برای عضویت در کانال فرهنگیان در تلگرام کلیک کنید

تگ هاي مطلب: آموزش و پرورش, اخبار فرهنگی, مدارس غیر انتفاعی
منبع خبرفارس
اشتراک گذاري در:تلگرام کلوب فيس نما لينکداين گوگل پلاس توئيتر فيس بوک
ارسال نظر
عکس خوانده نمی شود
دسته بندی ها
تبلیغات متنی