سایت کاریابی جویا کار

مبانی نظری و پیشینه تحقیق سبک های تفکر و مدیریت دانش

دسته بندي: مقالات / پاور پوینت
30 اردیبهشت

عنوان:

 

فرمت فایل: word

تعداد صفحات: 50

 

مديريت دانش، مفهوم تازه اي نيست. در حقيقت، مديريت دانش بيشتر حاصل كار تمدن هاي قديمي بوده است تا نوآوري هاي اخير . كسب و كارهاي سازمان يافتة قديمي، به اين دليل دنبال مزيت رقابتي بوده اند كه به آنها اجازه مي داد تا حد امكان ، به شكل كارآمدتري به مشتريان خدمت كنند، سودها را به حداكثر برسانند، مجموعه اي از مشتريان وفادار داشته باشند و در صحنة رقابت باقي بمانند. نزديك به 1500 سال پيش، اين مزيت ها در دانش برگزيدة بازرگانان، صنعت گران، پزشكان و مديران دولتي براي مراجعات بعدي ثبت شده بود . تقريبا 5000 سال قبل، در بين النهرين مردم هزاران لوح رسي را كه مربوط به ثبت قراردادهاي حقوقي، برآورد ماليات ها، ميزان فروش و قوانين بود ند از دست دادند . راه حل اين مسأله، شروع به كار نخستين مؤسسه اختصاصي براي مديريت دانش يعني كتابخانه بود.

در كتابخانه هايي كه در مركز شهر قرار داشتند، مجموعه اي از لوح ها ، توسط مديران حرفه اي دانش، مراقبت و نگهداري مي شد. ويگ[1] (1997) و پروساك (2001) ادعا مي كنند كه ريشه مديريت دانش، به 3000 سال قبل از ميلاد مسيح باز مي گردد، اگرچه به شكل تخصصي تحت اين عنوان نبوده است. با اختراع حروف چاپي متحرك و ماشين چاپ در بيش از 500 سال پيش، كارها براي عموم مردم در غرب بهبود پيدا كرد. با ورود به دورة رنسانس و عصر شكوفايي اقتصادي و فكري، نوع آموزش و چاپ نوشته ها از زبان لاتين به زبان رايج تغيير كرد. در دنياي تجارت، مهارت و تخصص بسياري از حرفه هاي با دوام، از طريق كارآموزي منتقل مي شد و گاهي اوقات به وسيله كتابها و شكل هاي ديگر حافظه جمعي تكميل مي شد. تجارت جديد در اقتصاد خدماتي و فراصنعتي آمريكا، عمدتاً بازمانده اي از اين شكل سنتي توليد محسوب مي شود، به ويژه هنگامي كه اين امر به فعاليت هاي حسابداري و ارزشيابي شركت مربوط مي شود. گواهينامه ها و مدارك دانشگاهي از سازمان ها يا اتحاديه هاي مختلف، برچسب هاي خودساخته اي براي استفاده مديران و افراد حرفه اي فراهم كرد تا براي رسيدن به يكي از پست هاي از قبل تعريف شده، در شبكه سازماني واجد صلاحيت شوند. اين كاركنان دانش مدار به نسبت كاركنان سطوح پايين تر و عملياتي، تصوير كلي بهتري از كسب و كار در ذهن داشتند، اما زماني كه اين كاركنان، فرايند درستي براي تقسيم دانش به شكلي مطلوب در اختيار نداشتند، احتمال تكرار اشتباهات در بخش هاي مختلف وجود داشت. مروري بر روند تكامل مديريت دانش حاكي از آن است كه مديريت دانش، در سراسر دوره ها به شكلهاي مختلفي حضور داشته، از تصاوير حك شده در لوح هاي رسي گرفته تا انواع سيستم هاي فني و تكنولوژيكي كه امروزه انسان با استفاده از آنها، ايجاد فرهنگ دانش مدار و تحقق يكپارچه چهار حلقه خلق، سازماندهي، تبادل، و به كار بستن دانش آن را مديريت مي كند(برگرن[2]، 2003، به نقل از قهرمانی1385).

تعداد زیادی از تئوریسین های مدیریت دانش تکامل بحث مدیریت را به عهده داشتند و توزیع نمود ه اند که در میان آنان برجستگانی همچون پیتر دراکر[3]، پاول استرلوس[4] و پیتر سنگه[5] از آمریکا را می توان نام برد. دراکر و استر لوس من بیشتر در زمینه اهمیت ارتقا اطلاعات و دانش ساده به عنوان منابع سازمانی ، و آقای سنگه (1999) با تمرکز بر روی سازمان های یاد گیرنده ابعاد فرهنگی مدیریت دانش را بوجود آورده اند. آقای اورت راجرز[6] در دانشگاه استانفورد با نفوذ دربحث نوآوری و نیز آقای توماس آلن[7] در دانشگاه MIT[8] در خصوص انتقال اطلاعات و فناوری، 1970 به انجام رسانید که , تحقیقات زیادی را طی سال های 1971 کمک بزرگی را در جهت درک و فهم اینکه مدیریت دانش چیست؟ دانش چگونه تولید می شود؟ چگونه استفاده می شود؟ و به چه طریقی در سازمان ها نفوذ می کند؟ و... را ارائه می دهد. در اواسط سال 1980 اهمیت دانش به عنوان دارایی رقابت در بین سازمانها مشهور گردید . در سال 1980 توسعه سیستم های مدیریت دانش بوجود آمدند که با استفاده کارهای انجام شده در زمینه هوش مصنوعی و سیستم های هوشمند باعث شدند تا مفاهیم تازه ای به عنوان دانش اکتسابی مهندسی دانش، سیستم های برپایه دانش و هستی شناسی بر پایه کامپیوتر به جهان عرضه شود(یاری گر روش، 1382).

 

[1] vig

[2]bergern

[3]Peter drueker

[4]Pawel strawsman

[5]Peter senge

[6]Evert rogers

[7] Tomas alen

[8] Massachusetts institute of technology

 

فهرست مطالب

تاریخچه مدیریت دانش و سبک های تفکر

تاریخچه مدیریت دانش

تاریخچه سبک های تفکر

سبک تفکر

انواع سبک‌ها

سبک تفکر قانون گذار

سبک تفکر اجرایی

سبک تفکر قضایی

سبک تفکر مونارشی(سلطنتی)

سبک تفکر سلسله مراتبی

سبک تفکر الیگارشی

سبک تفکر انارشیست

سبک تفکر کلی نگر

سبک تفکر جزئی نگر

سبک تفکر درون نگر

سبک تفکر برون نگر

سبک تفکر آزاد اندیش

سبک تفکر محافظه کار

سبک های تفکر از دیدگاه ژنگ و استرنبرگ

ویژگی ها و اصول سبک های تفکر

عوامل موثر بر سبک های تفکر

مدیریت دانش

فرایند مدیریت دانش

مزایای مدیریت دانش

اهمیت مدیریت دانش

موانع مدیریت دانش سازمانی

عوامل انسانی

عوامل سازمانی

عوامل فرهنگی

عوامل سیاسی

عوامل فنی و تکنولوژیکی

نظريه هاي مديريت دانش

ظریه دانش هدفمند تکنولوژی اطلاعات

نظریه تغییر

نظريه جنبة عرضة مديريت دانش

کسب دانش

ثبت و ضبط دانش

انتقال و تسهیم دانش

خلق دانش

کاربرد دانش

مديران آموزشي و مديريت دانش

مديريت منابع انساني و مديريت دانش

راهكارهاي پياده سازي مديريت دانش در سازمان هاي آموزشي

پیشینه تحقیق

پیشینه پژوهش در داخل

پیشینه پژوهش در خارج

منابع


روان شناسی
قيمت فايل:15000 تومان
تعداد اسلايدها:50
خريد فايل از سايت مرجع
دسته بندی ها
تبلیغات متنی