سایت کاریابی جویا کار

پاورپوینت رضاع و شرایط ایجاد رابطه رضاعی چیست

دسته بندي: مقالات / پاور پوینت
29 اردیبهشت

 

شامل 26 اسلاید زیبا که با جدیدترین نسخه پاورپوینت طراحی شده و قابل ویرایش می باشد . همچنین به راحتی می توان قالب آن را به مورد دلخواه تغییر داد و در تهیه آن کلیه اصول نگارشی، املایی و چیدمان و جمله بندی رعایت گردیده است. این پاورپوینت برای دانشجویان حقوق ، علوم سیاسی ، بازرگانی و سایر دانشجویان مرتبط کاربرد دارد. در ادامه ابتدا بخشی از متن این پاورپوینت را برای شما آورده ایم ، سپس فهرست مطالب و در انتها تصویری از پیش نمایش اسلایدهای این پاورپوینت را برای شما قرار داده ایم تا بتوانید جزئیات آن را مشاهده کنید و در صورت تمایل در ادامه مطلب آن را دانلود نمایید .

 

مقدمه

واژه‌ی رِضاع یا رَضاع به معنای شیر خوردن است. زمانی که نوزاد با مکیدن شیر از زنی به غیر از مادر خود رشد و نمو کند، نوعی رابطه‌ی طبیعی میان نوزاد و آن زن برقرار می‌­شود که مانند رابطه‌ی نَسَبی (خونی) میان آن زن با فرزندان خودش است. گویی که شیر دادن زن در پرورش و تربیت روانی نوزاد مؤثر است و رابطه­‌ای عاطفی نیز میان آنان برقرار می­‌شود.

رابطه‌­ی رضاعی یا قرابت رضاعی تنها در جهان اسلام و حقوق مأخوذه از آن شناخته شده است و در عالم حقوق جهان غرب بیگانه است. در اصطلاح حقوقی «قرابت رضاعی» به رابطه‌­­ای خویشاوندی گفته می­­‌شود که از طریق شیر خوردن نوزاد از زنی به غیر از مادر طبیعی و نسبی و خونی خودش در شرایط خاصی که قانون مطابق با احکام اسلامی تعیین کرده، حاصل گردد. این رابطه‌ی خویشاوندی که بر مبنای فطرت انسانی است، تنها در مورد منع نکاح در مورد طرفین (همانند رابطه‌ی نسبی) مؤثر است و تأثیری در ارث و انفاق ندارد.

قرآن کریم در آیه‌ی ۲۳ از سوره‌ی نساء آورده که: «… وَأُمَّهَاتُكُمُ اللَّاتِي أَرْضَعْنَكُمْ وَأَخَوَاتُكُمْ مِنَ الرَّضَاعَةِ…» به معنی این است که: … و مادرانی که شما را شیر داده­‌اند و خواهران رضاعی شما؛ این آیه با بیان مقدمه در مورد زنانی که ازدواج با آنان ممنوع است، صریحا مادران و خواهران رضاعی را جزءِ این دسته ذکر کرده است؛ در آیه‌ی مذکور تنها به رابطه‌ی نوزاد با مادر و خواهران رضاعی‌­اش اشاره شده اما در حقوق اسلام با توجه به حدیث پیامبر(ص) این رابطه گسترش یافته و همانگونه که شخص نمی‌­تواند با پدر، پدربزرگ، فرزند، خواهر، برادر و دیگر خویشان نسبی خود عقد نکاح ببندد، نمی­‌تواند با خویشان رضاعی خود نیز ازدواج کند. در حدیث مذکور آمده که: « یَحْرُمُ مِنَ الرَّضَاعِ مَا یَحْرُمُ مِنَ النَّسَبِ » یعنی آنچه که در نکاح با نسب ممنوع و حرام است، در نکاح با رضاع نیز چنین است.

و ...

 

فهرست مطالب

مقدمه
شرایط ایجاد رابطه‌ رضاعی
آیا رابطه‌ی رضاعی در مورد خویشان سببی (رابطه‌ی خویشاوندی از طریق ازدواج) هم مؤثر است؟
آیا کشف رابطه‌ی رضاعی بعد از عقد نکاح، ازدواج را از اعتبار ساقط می‌­کند؟
پایان

 

عنوان : رضاع و شرایط ایجاد رابطه رضاعی چیست

فرمت : پاورپوینت

حجم : 292 کیلوبایت

تعداد صفحات : 26

پیش نمایش تمام صفحات پاورپوینت


فقه و حقوق اسلامی
قيمت فايل:8800 تومان
تعداد اسلايدها:26
خريد فايل از سايت مرجع
دسته بندی ها
تبلیغات متنی