سایت کاریابی جویا کار

پاورپوینت تقسیم کار اجتماعی امیل دورکیم

دسته بندي: مقالات / پاور پوینت
27 اردیبهشت

 

شامل 44 اسلاید زیبا که با جدیدترین نسخه پاورپوینت طراحی شده و قابل ویرایش می باشد . همچنین به راحتی می توان قالب آن را به مورد دلخواه تغییر داد و در تهیه آن کلیه اصول نگارشی، املایی و چیدمان و جمله بندی رعایت گردیده است. این پاورپوینت برای دانشجویان علوم اجتماعی و سایر دانشجویان مرتبط کاربرد دارد. در ادامه ابتدا بخشی از متن این پاورپوینت را برای شما آورده ایم ، سپس فهرست مطالب و در انتها تصویری از پیش نمایش اسلایدهای این پاورپوینت را برای شما قرار داده ایم تا بتوانید جزئیات آن را مشاهده کنید و در صورت تمایل در ادامه مطلب آن را دانلود نمایید .

 

چکیده

            در این مبحث با موضوع تقسیم کار اجتماعی سعی شده ضمن ارائه تاریخچة مختصری از آن اشکال مختلف تقسیم کار از نظر دورکیم و نیز کار بیگانه شده از نظر کارل مارکس مطرح و به سه سئوال اساسی زیر پاسخ داده شود:

1- کارکرد تقسیم کار چیست؟

2- علل و شرایطی که تقسیم کار از آنها ناشی می‌شود، کدامند؟

3- صورتهای غیر عادی تقسیم کار کدامند؟

 مقدمه

            هر چند تقسیم کار تاریخی دیرینه دارد،‌ اما تنها از قرن هیجدهم به این سوست که جوامع بشری از این قانون آگاهی یافته‌اند از عهد باستان نیز بسیاری از متفکران اهمیت این قانون را می‌دانسته‌اند، ولی آدام اسمیت نخستین کسی است که در پس ساختن نظریة تقسیم کار برآمد. این اصطلاح را خود او پدید آورد و از علوم اجتماعی به زیست‌شناسی نیز وارد شد.

            امروزه تقسیم کار بسیار عمومیت یافته، صنعت امروزی بیش از پیش به ساخت و کارهای نیرومند، به گروه‌بندی‌های بزرگ نیرو و سرمایه، و در نتیجه حد اعلای تقسیم کار گرایش دارد. نه تنها در کارخانه‌ها مشاغل تخصصی و از هم جدا هستند بلکه هر کارخانه نیز واحدی تخصصی است که وجودش مستلزم وجود واحدهای تخصصی دیگر است.

            امروزه تقسیم کار خاص جهان اقتصادی نیست و تأثیر آن در بخشهای مختلف جامعه دیده می‌شود. وظایف سیاسی، اداری، قضایی و … همه تخصصی شده‌اند.

            در علم زیست‌شناسی نیز همه می‌دانند که قانون تقسیم کار در پیکر موجود زنده نیز مانند جوامع کاربرد دارد و حتی به اینجا رسیده‌اند که موجود زنده هر قدر وظایفش تخصص یافته‌تر باشد در مقیاس حیات حیوانی مقام بالاتری دارد. این کشف سبب شده که هم میدان عمل تقسیم کار بی‌اندازه گسترش یابد و هم خاستگاه آن در گذشته‌ای بی‌نهایت دور جست و جو شود. پس تقسیم کار فقط نهادی اجتماعی نیست که سرچشمه‌اش در هوش و ارادة آدمیان باشد بلکه پدیده‌ای است در قلمرو زیست‌شناسی عمومی.

و ...

 

فهرست مطالب

چکیده
مقدمه
تقسیم کار (Division of labour)
اشکال تقسیم کار از نظر دورکیم
کار بیگانه شده از نظر کارل مارکس
نتیجه‌گیری
پایان

 

عنوان : تقسیم کار اجتماعی امیل دورکیم

فرمت : پاورپوینت

حجم : 280 کیلوبایت

تعداد صفحات : 44

پیش نمایش تمام صفحات پاورپوینت


علوم اجتماعی
قيمت فايل:8800 تومان
تعداد اسلايدها:44
خريد فايل از سايت مرجع
دسته بندی ها
تبلیغات متنی