سایت کاریابی جویا کار

پاورپوینت نظریه حکومت ابن خلدون

دسته بندي: مقالات / پاور پوینت
26 اردیبهشت

 

شامل 50 اسلاید زیبا که با جدیدترین نسخه پاورپوینت طراحی شده و قابل ویرایش می باشد . همچنین به راحتی می توان قالب آن را به مورد دلخواه تغییر داد و در تهیه آن کلیه اصول نگارشی، املایی و چیدمان و جمله بندی رعایت گردیده است. این پاورپوینت برای دانشجویان علوم اجتماعی ، تاریخ و سایر دانشجویان مرتبط کاربرد دارد. در ادامه ابتدا بخشی از متن این پاورپوینت را برای شما آورده ایم ، سپس فهرست مطالب و در انتها تصویری از پیش نمایش اسلایدهای این پاورپوینت را برای شما قرار داده ایم تا بتوانید جزئیات آن را مشاهده کنید و در صورت تمایل در ادامه مطلب آن را دانلود نمایید .

 

مقدمه

بدون شک ابن خلدون از تئوریسین های بزرگ اجتماعی است که نظریات ابتکاری او در زمینه مسائل اجتماعی و علم جامعه شناسی از اهمیت خاصی برخوردار است و به جرئت می توان گفت که تئوری های این اندیشمند بزرگ اسلامی، هنوز هم از تازگی و نو بودن اندیشه وی حکایت دارد و در محافل علمی و آکادمیکی با اهمیت بسیار تلقی می شوند.

اصولاً اندیشه های ابن خلدون را دانشمندان معاصر جامعه شناسی نیز تأیید کرده و احیاناً خود نیز نظریات او، متأثر بوده و شاید اقتباس کرده اند.

 

ریشه و منشأ حکومت

می توان گفت که ابن خلدون از جمله دانشمندانی است که در پیدایش اجتماعی، از نظریه «ستیز و تضاد اجتماعی» حمایت کرده و به نوعی این تئوری را تأیید می نماید.

ابن خلدون دو دلیل عمده برای اجتماعی بودن انسان می آورد:

1. دلیل تعاون

انسان برای تداوم زندگی خود و همیاری همنوعان خود، نیاز دارد که بتواند در پناه تعاون انسان ها به غذایی که زندگی اش بسته به آن است، دست یابد و نیز او به کمک دیگران نیازمند است که بتواند دسته جمعی تعدی و تجاوز حیوانات را از خود دفع کند و به زندگی امنی دست یابد. او می گوید:

نیرو و توان انسانی به تنهایی نمی تواند در برابر نیرو و توان حیوانات به ویژه حیوانات وحشی مقاومت کند و امنیت خود را تأمین نماید. زیرا حیوانات و ابزار دفاعی آن ها خیلی قوی تر و پایاتر از نیروی انسانی است و برای اینکه انسان بتواند امنیت خود را تأمین کند نیاز دارد که تعاون و کمک دیگران را جذب کند تا بتواند دسته جمعی در یک محیط آرام و امنی زندگی نماید. این ویژگی در رابطه با ارتباط انسان با حیوانات به خصوص نوع وحشی آن هاست. اما رابطه انسان با همنوعان خود دست کمی از رابطه تعدی و تجاوز حیوانات ندارد؛ بلکه انسان ها نیز در اصل طبیعت خود، نوعی حیوان متعدی و متجاوز است و غریزه استخدام و تعدی به حقوق دیگران در طبیعت انسانی وجود دارد. به تعبیر ابن خلدون:

و ...

فهرست مطالب

مقدمه

ریشه و منشأ حکومت

ابن خلدون و نظریه هابز

نظریه ی علامه طباطبائی

حکومت و شریعت

اقسام حکومت

اتحاد دین و سیاست

کارگزاران حکومت

نقد سخنان ابن خلدون

حکومت اقتداری

پایان

 

عنوان : نظریه حکومت ابن خلدون

فرمت : پاورپوینت

حجم : 372 کیلوبایت

تعداد صفحات : 50

 

پیش نمایش تمام صفحات پاورپوینت

 


علوم اجتماعی
قيمت فايل:9800 تومان
تعداد اسلايدها:50
خريد فايل از سايت مرجع
دسته بندی ها
تبلیغات متنی