سایت کاریابی جویا کار

مبانی نظری جایگاه حق فرد به شناسایی شخصیت حقوقی در اسناد بین المللی جهانی

دسته بندي: مقالات / پاور پوینت
25 اردیبهشت

(فصل دوم تحقیق)


مشخصات این متغیر:

منابع: دارد

پژوهش های داخلی و خارجی: دارد

کاربرد این مطلب: منبعی برای فصل دوم پایان نامه، استفاده در بیان مسئله و پیشینه تحقیق و پروپوزال، استفاده در مقاله علمی پژوهشی، استفاده در تحقیق و پژوهش ها، استفاده آموزشی و مطالعه آزاد، آشنایی با اصول روش تحقیق دانشگاهی

نوع فایل:wordوقابل ویرایش

­جایگاه حق فرد به شناسایی شخصیت حقوقی در اسناد بین­المللی جهانی و منطقه­ای  

  توسعه فزاینده حقوق بین الملل معاصر در  شیوه ها و سازکارهای متعدد حفاظت بین­المللی از حقوق بشر منعکس شده است، یکی از شیوه های عمده حمایت از حقوق بشر ، تصویب اسناد و معاهدات  بین­المللی است که هر کدام به نوبه خود بر بخشی از تابعان بین­المللی الزام آور هستند، این اسناد نمی­توانند از ارزش های جدیدی که در طی رشد و تعمیم حقوق بین­الملل توسط جامعه بین­المللی تأیید شده، گسسته باشند. یکی از این ارزش های اساسی که در حقوق بین­الملل پذیرفته شده است، شناسایی شخصیت حقوقی فرد به عنوان حقی بشری است. این حق که ابتدائاً توسط اعلامیه جهانی حقوق بشر به جهانیان عرضه شده است، به تدریج توسعه پیدا کرده و مسیر تکامل را همراستا با پیشرفت­های حقوق بین­الملل بشر می پیماید. به طوری که در حوزه اسناد بین­المللی، امروزه شاهد تدوین و پذیرش این حق، توسط اسناد بین المللی در سطوح جهانی و منطقه ای می باشیم. بر این اساس جهت تبیین مسئله در ادامه جایگاه حق فرد به شناسایی شخصیت حقوقی به تفکیک در اسناد معتبر بین­المللی جهانی و منطقه­ای مورد ملاحظه قرار می گیرد.

 

 مبحث اول- جایگاه حق فرد به شناسایی شخصیت حقوقی در اسناد بین المللی جهانی 

حق فرد به شناسایی در مقابل قانون، در برخی اسناد عمده حقوق بشری در سطح جهانی مقرر شده است. از جمله در ماده 6 اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده 16 میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی، این حق موقعیت برجسته ای دارد، که باید به طور ویژه ای مورد حمایت و احترام  قرار گیرد. در این خصوص در مبحث حاضر به جهت تبیین حق فرد به شناسایی شخصیت حقوقی، این مواد و نحوه تدوین و تصویب آنها به تفصیل بررسی می گردد.

 

گفتار اول-  اعلامیه جهانی حقوق بشر

     اولین تجلی حق فرد به شناسایی شخصیت حقوقی در عرصه حقوق بین الملل، تصویب ماده 6 اعلامیه جهانی حقوق بشر بود. این اعلامیه که به عنوان یک قطعنامه ساده مجمع عمومی در 10 دسامبر 1948 به اتفاق آرا تصویب شده بود، به  عنوان یک الگو برای معاهدات حقوق بشری بین المللیِ متعاقب خود و همچنین بسیاری از اسناد حقوق بشری منطقه ای بوده است. این سند، سندی فوق العاده بود که عزم راسخ تدوین کنندگان آن باعث شد، برای اولین بار مجموعه ای از حقوق بین الملل بشری برای همه مردم در زمینه های فردی طی سندی جهانی ارائه گردد.  به این ترتیب، در ادامه سخن جهت تبیین ماده 6 اعلامیه جهانی حقوق بشر، که حق فرد را به شخصیت حقوقی به رسمیت می شناسد، نخست مباحث مقدماتی تدوین پیش نویس ماده 6 در کمیسیون حقوق بشر که حاوی مطالب بسیار مهمی در خصوص این ماده می باشد؛ سپس مبنای الزام ماده 6 اعلامیه نسبت به همه دولت­ها و در نهایت کلیاتی را در شرح ماده 6 ، ارائه می­نماییم.

 

بند اول- مباحث مقدماتی تدوین ماده 6  اعلامیه جهانی حقوق بشر 

       در تهیه پیش نویس اعلامیه جهانی حقوق بشر که توسط کمیته ای از اعضای کمیسیون حقوق بشر انجام شد، بحث های حقوقی خوبی انجام شده که بررسی مباحثات صورت گرفته در جلسات کمیته پیش نویس به لحاظ روشن شدن قصد تدوین کنندگان از وضع ماده 6 اعلامیه با عبارات حاضر و درک مفهوم و مضمون این جمله بندی، سودمند می­باشد. چرا که بنابر ماده 32 کنوانسیون حقوق معاهدات وین كارهای مقدماتی تصویب معاهده از جمله وسائل تكمیلی تفسیر آن معاهده خواهد بود.

  خانم روزولت، که ریاست کمیته تهیه پیش نویس را برعهده داشت، معتقد بود که بحث بر سر ماده 6 مشکلات نظام های حقوقی مختلف را نشان می داد، همچنین به علت تأثیری که برخی اعمال ضد بشری که هرگز نباید دوباره تکرار شوند، در شکل گیری جنگ جهانی دوم داشتند، موضوع این ماده برای بسیاری از نمایندگانی که در این کمیسیون حضور داشتند، مورد توجه بود. پیشنهاد پروفسور کاسین نماینده فرانسه این بود که ماده­ای تدوین شود که در فرانسه اینچنین تعبیر شده است: « فرد نباید از شخصیت حقوقی خود محروم شود» خانم روزولت این تعبیر را به زبان انگلیسی ترجمه کرده و به کمیته پیشنهاد داد. که در پی آن نمایندگان حقوقدان آمریکا و انگلیس، به شدت با این اصطلاح مخالفت کردند، استدلال آنها این بود که ، چنین اصطلاحی به عنوان «شخصیت حقوقی» در حقوق انگلیس یا  آمریکا وجود ندارد.

علوم انسانی
قيمت فايل:27000 تومان
تعداد اسلايدها:41
خريد فايل از سايت مرجع
دسته بندی ها
تبلیغات متنی