سایت کاریابی جویا کار

مبانی نظری اختلال خوردن، بی اشتهایی و علل آن

دسته بندي: مقالات / پاور پوینت
25 اردیبهشت

(فصل دوم تحقیق)

 

 

 


مشخصات این متغیر:

 


منابع: دارد

 


پژوهش های داخلی و خارجی: دارد

 


کاربرد این مطلب: منبعی برای فصل دوم پایان نامه، استفاده در بیان مسئله و پیشینه تحقیق و پروپوزال، استفاده در مقاله علمی پژوهشی، استفاده در تحقیق و پژوهش ها، استفاده آموزشی و مطالعه آزاد، آشنایی با اصول روش تحقیق دانشگاهی

 

 


نوع فایل:wordوقابل ویرایش


تاریخچه­ اختلالات خوردن                                                      

     گرچه مسأله­ی کاهش ارادی وزن و پیامدهای مربوط به آن به قرون وسطی بر می­گردد، اما نخستین توصیف بالینی بر مبنای نشانه­های اجتناب از غذا، لاغری مفرط، قطع قاعدگی و فزون کنشی، در سال 1694  توسط یک پزشک انگلیسی به نام مورتن[1] ارائه شد. مورتن ضمن آنکه این اختلال را دارای مبنای عصب­شناسی می­دانست، اما تاثیر عوامل روان­شناختی در پدیدآیی آن را نیز پذیرفته بود (کوپر[2]، 1994، به نقل از دادستان، 1385).

...............
تعریف و طبقه بندی اختلالات خوردن

     اختلال­های خوردن، اختلال­هایی روان­شناختی هستند که با نگرانی بیمارگون در مورد شکل بدن، خوردن و وزن مشخص می­گردند (پیترینی[3]و همکاران، 2011). تاکنون هیچ تعریف جامعی در خصوص اختلال­های خوردن که مورد توافق همگان باشد، به دست نیامده است. اما سه ویژگی عمده برای تعریف آنها ضروری فرض شده­اند: 1) اختلال مشخص در عادات خوردن یا رفتار کنترل وزن؛ 2) اختلال از لحاظ بالینی منجر به مشکلات جدی سلامت جسمی یا کارکرد روانی اجتماعی می­شود؛ 3) مشکلات ایجاد شده نباید در نتیجه بیماری پزشکی یا اختلال روان­شناختی دیگری ایجاد شده باشد (فربرن و هریسون[4]، 2003، به نقل از دال­گریو[5]، 2011).

...................
بی­اشتهایی عصبی

     بی­اشتهایی عصبی قدیمی­ترین اختلال خوردن است و ورود آن به قلمرو پزشکی به قرن میلادی بر می­گردد. منابع مختلف چهار ویژگی تشخیصی برجسته­ی بی­اشتهایی عصبی را بدین شرح می­دانند: تلاش مدام برای لاغری از راه رژیم غذایی و تمرین، ترس شدید از افزایش وزن یا چاق شدن با وجود کمبود وزن آشکار، ارزیابی­های سخت­گیرانه در مورد اندام و وزن و ادراك تحریف شده از تصویر بدن، و ویژگی چهارم با توجه به شیوع بیشتر این اختلال در زنان و دختران، قطع قاعدگی در زنان بالغ می­باشد (والش[6]،2011 ؛ پیترینی و همکاران، 2011؛ ناگامیتسو و همکاران[7]، 2011).

...................
ویژگی­های شخصیتی و روانشناختی

     افراد مبتلا به بی­اشتهایی معمولاً خجالتی هستند و دوستان کمی دارند (فربرن، کوپر، دال و ولچ[8]، 1999)، عملکرد اجتماعی ضعیفی دارند (زاکر[9]و همکاران، 2007)، یا فوبی اجتماعی دارند (کای، بالیک، تورنتون، بارباریچ و مسترز[10]، 2004)، خود را به شکلی منفی با دیگران مقایسه می­کنند (کارواتز[11]و همکاران، 2001)، بیش از حد مضطرب هستند (رانی[12]و همکاران، 2008) و سطوح بالایی از عاطفه منفی را تجربه می­کنند (پیکه[13]و همکاران، 2008). پژوهش بر روی استرس روانی اجتماعی قبل از شروع بی­اشتهایی عصبی، حاکی از آن است که مشکل با افراد مهم زندگی رایج­ترین استرسور تسریع کننده ابتلا به این اختلال است (اشمیت، تیلر، برانکارد، اندرو و تریژر[14]، 1997).

..................

 


علوم انسانی
قيمت فايل:19000 تومان
تعداد اسلايدها:22
خريد فايل از سايت مرجع
دسته بندی ها
تبلیغات متنی