سایت کاریابی جویا کار

پاورپوینت انواع آزمون های استعداد

دسته بندي: مقالات / پاور پوینت
24 اردیبهشت

 

شامل 44 اسلاید زیبا که با جدیدترین نسخه پاورپوینت طراحی شده و قابل ویرایش می باشد . همچنین به راحتی می توان قالب آن را به مورد دلخواه تغییر داد و در تهیه آن کلیه اصول نگارشی، املایی و چیدمان و جمله بندی رعایت گردیده است. این پاورپوینت برای دانشجویان علوم تربیتی و سایر دانشجویان مرتبط کاربرد دارد. در ادامه ابتدا بخشی از متن این پاورپوینت را برای شما آورده ایم ، سپس فهرست مطالب و در انتها تصویری از پیش نمایش اسلایدهای این پاورپوینت را برای شما قرار داده ایم تا بتوانید جزئیات آن را مشاهده کنید و در صورت تمایل در ادامه مطلب آن را دانلود نمایید .

 

مقدمه

مدت زیادی متخصصان، استعدادها را از روی کنش‌های شناخته‌شده‌ی ذهن تعریف می‌کردند. در نتیجه آنها از آزمون‌های حافظه، دقت، سرعت عمل و غیره بحث می‌کردند. این نوع طبقه‌بندی، کاملا جنبه ذهنی داشت و موجب می‌شد که یک آزمون را یک متخصص در یک طبقه و متخصص دیگر در طبقه دیگری قرار دهد. آزمون‌های استعداد، معمولا به صورت مقیاس‌ها یا مجموعه‌ی آزمون‌ها معرفی شده‌اند. نتایج این آزمون‌ها را می‌توان به صورت نیمرخ روانی نشان داد. البته این کار زمانی درست خواهد بود که نمره‌ گذاری همه‌ی آزمون‌های فردی یک مجموعه، به مقیاس(به‌طور مثال مقیاس نمره‌های استاندارد یا رتبه‌های درصدی) تبدیل شود. قدیمی‌ترین نیمرخ روانی به روان‌پزشک روسی به نام روسولیمو تعلق دارد.

امروزه، استعداد را محصول عوامل متعددی می‌دانند و روان‌شناسان برای تحلیل عوامل تشکیل‌دهنده‌ی استعدادها از روش همبستگی استفاده می‌کنند. در این روش، آزماینده پاسخ‌هایی را که یک گروه از آزمودنی‌ها به آزمون‌های متفاوت داده‌اند، در نظر می‌گیرد و از روی همبستگی‌های موجود میان نتایج می‌تواند به عوامل مشترک و عوامل مستقل پی‌ببرد.

اسپیرمن، اولین کسی بود که در سال ١٩٠۵ از روش همبستگی برای تحلیل عناصر تشکیل‌دهنده استعدادها استفاده کرد. او متوجه شد که همه‌ی آزمون‌ها بین خود، همبستگی مثبت دارند و به صورت سلسله مراتب قرار می‌گیرند. اسپیرمن، از این مشاهده نتیجه گرفت که یک عامل وجود دارد و این عامل در همه فعالیت‌های ذهنی وارد می‌شود. او این عامل را “g” نامید. عامل g به صورت‌های مختلف تفسیر شده و گاهی بحث‌هایی را نیز بین روان‌شناسان به وجود آورده است. خود اسپیرمن آن را “هوش کلی” یا “انرژی روانی” یا “عاملی که در همه‌ی فعالیت‌ها وارد می‌شود”، تعریف کرده است.

به نظر اسپیرمن، به این عامل، عوامل دیگری به نام عوامل اختصاصی “s” اضافه می‌شود. وی نام فرضیه خود را “فرضیه دو عاملی” نامید. منظور از فرضیه دو عاملی، این است که یک عامل کلی وجود دارد که در همه فعالیت‌ها دخالت می‌کند و موجب می‌شود تا نتایج، همبستگی بالایی را نشان دهند.

و ...

فهرست مطالب

مقدمه

آزمون استعداد مکانیکی مینه‌سوتا
آزمون استعداد تجسم فضایی سوله
آزمون سنجش هماهنگی دو دست
آزمون سنجش مهارت انگشت‌ها
آزمون استعداد هنری لوورنز
پایان

 

عنوان : انواع آزمون های استعداد

فرمت : پاورپوینت

حجم : 324 کیلوبایت

تعداد صفحات : 44

 

پیش نمایش تمام صفحات پاورپوینت

 


علوم تربیتی
قيمت فايل:8800 تومان
تعداد اسلايدها:44
خريد فايل از سايت مرجع
دسته بندی ها
تبلیغات متنی