سایت کاریابی جویا کار

پاورپوینت بررسی فرهنگ سیاسی ایران

دسته بندي: مقالات / پاور پوینت
24 اردیبهشت

 

شامل 88 اسلاید زیبا که با جدیدترین نسخه پاورپوینت طراحی شده و قابل ویرایش می باشد . همچنین به راحتی می توان قالب آن را به مورد دلخواه تغییر داد و در تهیه آن کلیه اصول نگارشی، املایی و چیدمان و جمله بندی رعایت گردیده است. این پاورپوینت برای دانشجویان علوم سیاسی ، علوم تربیتی و سایر دانشجویان مرتبط کاربرد دارد. در ادامه ابتدا بخشی از متن این پاورپوینت را برای شما آورده ایم ، سپس فهرست مطالب و در انتها تصویری از پیش نمایش اسلایدهای این پاورپوینت را برای شما قرار داده ایم تا بتوانید جزئیات آن را مشاهده کنید و در صورت تمایل در ادامه مطلب آن را دانلود نمایید .

 

چکیده: 

این مبحث با بهره­گیری از سنخ­شناسی آلموند و وربا در مورد فرهنگ سیاسی، ریشه­ها و مبانی فرهنگ سیاسی ایران را بعنوان فرهنگ سیاسی تبعی- مشارکتی مورد بررسی قرار می­دهد. رویکرد این مبحث، رویکردی جامعه­شناختی است که به تبع آن ریشه­های فرهنگی و اجتماعی در فرهنگ سیاسی ایران را مورد بررسی قرار می­دهد. در میان شاخصه­های متنوع فرهنگ سیاسی ایران، این مقاله به بررسی ریشه­ی شاخصه­های «بی اعتمادی سیاسی»، «بیگانه هراسی و بیگانه ستیزی»، «ادبیات و کنش­های چندگانه» و «فرهنگ ستیز و خشونت» می­پردازد. در این میان آنچه برجسته می­نماید، این است که؛ ساختار اجتماعی مبتنی برنابرابری، ماهیت ناموزون شاخصه­های اجتماعی، خرده فرهنگ­های متنوع درلایه­های اجتماعی، ضعف جامعه مدنی، شکننده بودن ساختار اجتماعی، عدم مشارکت­پذیری، عدم تحرک سیاسی و اجتماعی، عدم تساهل و مدارا، اسطوره ها و بینش ایرانی  نقشی مؤثر و تعیین کننده درشکل­گیری شاخصه­های متنوع فرهنگ سیاسی ایران داشته است.

مقدمه 

اگرچه بحث فرهنگ و نقش آن درنظام­های سیاسی و اجتماعی موضوعی جدید نیست، امّا توجه به آن در قالب رشته علمی نوپای سیاست تطبیقی به سال­های پس از جنگ جهانی دوّم بر می­گردد. دراین سال­ها، فرهنگ بعنوان یک عامل کلیدی در کانون تحلیل نظریه­های کارکردگرایی و سیستمی سیاست مقایسه­ای قرار گرفت.

در سال­های پس از جنگ جهانی دوّم و به موازات گسترش مباحث سیاست تطبیقی، بویژه موضوع توسعه سیاسی، تلاش چشم­گیری برای نگرش به فرهنگ در بستر سیاسی صورت گرفت. در پرتو تلاش­ها، نظریه­های فرهنگ سیاسی، بعنوان ابزاری برای انتقال بحث از سطح تحلیل روانشناسانۀ خرد و فردی به سطح اجتماعی و فرهنگ محور، در قلب تحلیل­ها و نظریه­پردازی های توسعه سیاسی مورد توجه واقع شد .

علی رغم آنکه مفهوم فرهنگ سیاسی و مجموعه اصطلاحات آن در دهه ۱۹۶۰ برای تحلیل و مقایسه­ی بین­المللی چگونگی الگوهای جهت­گیری اجتماعی – سیاسی توزیع شده در اروپای بعد از جنگ ایجاد شدند ولی در چند دهه­ی اخیر فرهنگ سیاسی از جمله مباحثی است که در حوزه علوم اجتماعی آمریکایی مطرح شده است. عده­ای از متفکرین علوم اجتماعی حوزه اروپایی معتقدند که نمی­توان فرهنگ را به اجزای گوناگونی مانند فرهنگ سیاسی و … تقسیم کرد، امّا بر خلاف آنها گروهی براین باورند که تفکیک فرهنگ سیاسی از فرهنگ به شکل عام آن، نه فقط امری مفید است بلکه در برخی از موارد، ضروری خواهد بود؛ زیرا دراین صورت هم می­توان به جنبه­های فرهنگی سیاست، مستقل ازسایر وجوهات آن پرداخت و هم ابعاد سیاسی فرهنگ را جدا از دیگر ساخت­های آن مطالعه کرد .

اصطلاح فرهنگ سیاسی بعد ازجنگ جهانی دوّم درادبیات توسعه سیاسی مطرح شد. گابریل آلموند نخستین متفکری است که درسال ۱۹۵۶. م طی تلاش اولیه­ای که برای طبقه­بندی و مقایسه­ی نظام­های سیاسی صورت دارد، مفهوم فرهنگ سیاسی را در ادبیات توسعه سیاسی وارد کرد. سپس وی و وربا در کتاب «فرهنگ مدنی» مفهوم­بندی خود را از فرهنگ سیاسی منقح­تر ساختند و از آن برای بررسی و بازپرسش تجربی ایستارهای موجود در پنج کشور بهره گرفتند. بعدها، علاوه بر وربا و همکارانش افرادی مثل رونالد اینگلهارت، ساموئل بارنز، رابرت پاتنام و … با انجام دادن مطالعات آزمایشی تطبیقی بحث مشارکت سیاسی توده­ها و ارتباط آن با گروه­های نخبه وفرهنگ سیاسی توده­ها در جوامع پیشرفته صنعتی را مورد توجه قرار دادند .

آنها معتقد بودند که علّت توسعه یافتگی و توسعه نیافتگی سیاسی و ریشه و عملکرد نهادهای سیاسی را می­توان با استفاده از مقوله فرهنگ سیاسی توضیح داد. مفهوم فرهنگ سیاسی در این رهیافت، بر مفروضات زیر مبتنی است:

و ...

فهرست مطالب

چکیده

مقدمه

مفهوم فرهنگ سیاسی و ابعاد آن

گونه­های فرهنگ سیاسی

شاخصه­های فرهنگ سیاسی ایران

نتیجه گیری

پایان

 

عنوان : بررسی فرهنگ سیاسی ایران

فرمت : پاورپوینت

حجم : 564 کیلوبایت

تعداد صفحات : 88

 

پیش نمایش تمام صفحات پاورپوینت

 


علوم تربیتی
قيمت فايل:10800 تومان
تعداد اسلايدها:88
خريد فايل از سايت مرجع
دسته بندی ها
تبلیغات متنی