سایت کاریابی جویا کار

پاورپوینت نقش نظارت و راهنمایی‌ آموزشی در بهبود فعالیتهای آموزش و پرورش‌

دسته بندي: مقالات / پاور پوینت
23 اردیبهشت


شامل 71 اسلاید زیبا که با جدیدترین نسخه پاورپوینت طراحی شده و قابل ویرایش می باشد . این پاورپوینت برای دانشجویان علوم تربیتی وسایر دانشجویان مرتبط کاربرد دارد. در ادامه ابتدا بخشی از متن این پاورپوینت را برای شما آورده ایم ، سپس فهرست مطالب و در انتها تصویری از پیش نمایش اسلایدهای این پاورپوینت را برای شما قرار داده ایم تا بتوانید جزئیات آن را مشاهده کنید و در صورت تمایل در ادامه مطلب آن را دانلود نمایید .


مقدمه

از آغاز پیدایش آموزش و پرورش رسمی در جوامع تا به امروز، تغییر و تحولات بسیاری در نظام‌های آموزشی روی داده است. وقتی كه مردم كشورها در دوره‌های خاصی آموزش و پرورش را قادر به پاسخگویی به مسائل و مشكلات و نیازهای خود نیافته‌اند، به اشكال گوناگون نارضایتی خود را بروز داده و توانایی و كارآیی مدیران آن را زیر سؤال برده‌اند. بدیهی است امروز هم به مدیریتهای نامطلوب و غیر موثر كه به از هم‌گسیختگی آموزش و پرورش منجر می‌شود، اتكا نخواهند كرد.

صاحبنظران آموزش و پرورش عموماً بر این عقیده هستند كه كیفیت مدیریت فعالیتهای آموزشی، مهمترین شاخص سطح كفایت و اثربخشی كل برنامه‌های آموزشی است زیرا مدیریت با نقش تعیین‌كننده و موثری كه در امر هدایت فرآیندهای آموزشی و پرورشی در جهت هدفهای آن دارد بالقوه هم می‌تواند موجب پیشرفت آن شود و هم موجب ازهم پاشیدگی آن.بنابراین برای استفاده عاقلانه و مقتصدانه از زمان، سرمایه، كار و تلاش نیروی انسانی برای نیل به هدفهای عام آموزش و پرورش در سطح ملی و هدفهای خاص آموزش و یادگیری در سطح آموزشگاهی باید به آموزش و تربیت تخصصی افرادی مبادرت كرد كه واجد ویژگیهای بارز و حرفه‌ای مدیریتی هستند، به عبارت دیگر، باید سرمایه‌گذاری برای آموزش و آماده‌سازی مدیران آموزشی در آموزش و پرورش در اولویت قرار بگیرد به حدی كه مؤید پیشرفت و ترقی آموزش و پرورش باشد و موجب ركود یا از هم گسیختگی آن نشود.

به اعتقاد صاحبنظران سازمانی، یكی از بهترین روشها برای ایجاد و حفظ نظام آموزشی خوب، تربیت افراد كارآمد و متخصص برای مدیریت این نظام است. مدیریت آموزش و پرورش در بسط و توسعه هر حركت، تصمیم یا برنامه مهمی كه برای بهبود شرایط اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی هر جامعه طراحی می‌شود، حائز اهمیت بسیار است. باتوجه به اینكه راه‌حلهای نهایی مسائل و مشكلات آموزشی نیز در دست مسئولان آموزشی است، باید قابلیتها و تواناییهای بالقوه مدیران تا حد امكان رشد و پرورش یابد. در میان گروه مدیران آموزشی، راهنمایان آموزشی از عناصر بسیار مهم به شمار می‌روند و نقش اساسی در تحقق هدفهای آموزشی ایفا می‌كنند.‌

نظارت و راهنمایی آموزشی از وظایف مهمی است كه برای اداره نظام آموزشی خوب ضرورت دارد و هدف اصلی آن اصلاح و بهبود وضع آموزشی است. وجود برنامه‌های نظارت و راهنمایی آموزشی و كیفیت تداوم آن در تحقق هدفهای آموزشی، نقش تعیین كننده‌ای دارد. امروزه راهنمایان آموزشی برای اصلاح وضع آموزشی به عنوان مدیران آموزشی بامعلمان و به كمك آنان كار و فعالیت می‌كنند و از طریق همكاری حرفه‌ای سعی در ارتقای كیفیت عملكرد معلمان و رفع مسائل و مشكلات آنان دارند. اگر چه برنامه‌های نظارت و راهنمایی آموزشی و عناوین راهنمایان آموزشی در نظامهای آموزشی مختلف متفاوت است، اما وظایف آنان كم و بیش مشابه است.‌

راهنمایان آموزشی در نظامهای آموزشی كشورهای مختلف جهان در موقعیتهای گوناگون و ادوار مختلف با عناوینی از قبیل معلم راهنما، معلم سرپرست، معلم مشاور، معلم استاد، معاون آموزشی منطقه‌، ناظر یا سرپرست آموزشی، بازرس، بازرس آموزشی، رئیس آموزش و پرورش منطقه، هماهنگ‌كننده برنامه‌های آموزشی، مدیر گروه آموزشی، مشاور تخصصی‌، برنامه‌ریز امور آموزشی و راهنمای آموزشی نامیده شده‌اند اما وظیفه اصلی آنان با هر عنوانی كه نامیده شود و در هر پست و مقامی كه خدمت كنند، برقراری ارتباط، كار و همكاری حرفه‌ای با معلمان و كمك به آنان است تا بهتر رشد و پرورش یابند و بدین وسیله فرآیند تدریس و یادگیری را اصلاح كنند، عملكرد موثرتری داشته باشند و در نهایت نتایج آموزشی مطلوب‌تری بدست آورند.

رشد و پرورش بهتر معلمان به معنای رشد و پرورش بهتر دانش‌‌آموزان و نیز موفقیت برنامه‌های نظارت و راهنمایی آموزشی است كه رضایت و حمایت عمومی از مدارس را در پی دارد. هدفی كه نظارت و راهنمایی آموزشی در نظامهای آموزشی در صدد نیل به آن است.

و ...

 

فهرست مطالب

مقدمه

ماهیت نظارت كلینیكی

مسأله نظارت بر معلم

نظارت معلم محور ـ یك تعریف

ویژگیهای و فرضیه های ضروری نظارت معلم محور

هدف های نظارت معلم محور

انواع دیگر نظارت بر معلمان

ویژگیهای نظارت و راهنمایی تعلیماتی جدید

مسئولیت‌‌های حرفه‌ای ناظر آموزشی‌

‌‌ نتیجه‌گیری ‌

پایان

 

عنوان : نقش نظارت و راهنمایی‌ آموزشی در بهبود فعالیتهای آموزش و پرورش‌

فرمت : پاورپوینت

حجم : 664 کیلوبایت

تعداد صفحات : 71 

 

پیش نمایش تمام صفحات پاورپوینت

 


علوم تربیتی
قيمت فايل:9800 تومان
تعداد اسلايدها:71
خريد فايل از سايت مرجع
دسته بندی ها
تبلیغات متنی