سایت کاریابی جویا کار

مبانی نظری و پیشینه تحقیق تغییرات بازده سهام وانواع بازده سهام

دسته بندي: مقالات / پاور پوینت
6 تیر


توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)
نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت doc
بخش هایی از محتوای فایل پیشینه ومبانی نظری::

تغییرات بازده سهام

مفهوم بازده و انواع بازده سهام

بازده سرمایه‌گذاری:

بازده عبارتست از نسبت كل عایدی (ضرر) حاصل از سرمایه‌گذاری در یك دوره معین به سرمایه‌ای كه برای بدست آوردن این عایدی در ابتدا دوره، مصرف گردیده است. بازده سهام شامل تغییر در اصل سرمایه (تغییر قیمت سهام) و سود نقدی دریافتی می‌باشد. برای محاسبه نرخ بازده سهام عادی قیمت سهام عادی را در آخر سال از قیمت آن در اول همان سال كسر و سپس سود سهام دریافتی را به آن اضافه می‌كنیم آنگاه حاصل را بر قیمت همان سهم در اول دوره تقسیم می‌كنیم.

 

برای محاسبة بازدة سهام شركتهای مورد بررسی در این تحقیق، فاكتورهای افزایش سرمایه، منبع افزایش سرمایه و زمان افزایش سرمایه بایستی مد نظر قرار گیرد. برای محاسبة بازده با توجه به فاكتورهای فوق از فرمولهای زیر استفاده شود:

1 ـ شركت افزایش سرمایه نداده باشد:

در این صورت:

 

كه در آن:

R: بازدة سهام شركت

: قیمت بازار سهام شركت در پایان دوره

: قیمت بازار سهام شركت در ابتدای دوره

D : سود نقدی تعلق گرفته به هر سهم شركت

2 ـ افزایش سرمایة شركت از محل اندوخته‌ها

در اینصورت با توجه به زمان افزایش سرمایه دو حالت ممكن اتفاق بیفتد:

حالت اول ـ افزایش سرمایه قبل از مجمع عمومی عادی باشد در اینصورت:

 

 : درصد افزایش سرمایه

حالت دوم: افزایبش سرمایه بعد از مجمع عمومی عادی باشد در اینصورت:

 

3 ـ افزایش سرمایه شركت از محل مطالبات و آوردة نقدی با توجه به زمان افزایش سرمایه مانند مورد 2 ، حالتهای زیر را داریم:

حالت اول ـ افزایش سرمایه قبل از مجمع عمومی عادی باشد:

 

1000 : ارزش اسمی (بهای پذیره نویسی) هر سهم

حالت دوم ـ افزایش سرمایه بعد از مجمع عمومی عادی باشد:

 

4 ـ افزایش سرمایه از محل اندوخته‌ها، مطالبات و آورده نقدی در این مورد نیز دو حالت ممكن اتفاق بیفتد:

 

حالت اول ـ افزایش سرمایه قبل از مجمع عمومی عادی باشد.

 

كه در آن :

 : درصد افزایش سرمایه  از محل مطالبات و آورده نقدی

 : درصد افزایش سرمایه از محل اندوخته‌ها

حالت دوم ـ افزایش سرمایه بعد از مجمع عمومی عادی باشد:

 

پس از محاسبه بازده سهام هر شركت مورد بررسی، از مقدار بازده هر سهم در یكسال مقدار بازده همان سهم در سال ماقبل را كسر می‌نماییم و بر مقدار بازده سهم در سال ماقبل تقسیم می‌نماییم تا درصد تغییرات بازده سهم (متغیر وابسته) بدست آید:

 

كه در آن

 : درصد تغییرات بازده سهام شركت

 : بازده سهام شركت در سال اول

 : بازده سهام شركت در سال صفر (سال پایه)

 

 

عوامل مؤثر بر بازدهی:

سرمایه‌گذاری در سهام تابع عوامل میزان بازدهی و مقایسه سایر دارایی‌ها می‌باشند. بازدهی سهام می‌تواند به عوامل متعددی بستگی داشته باشد. بطوركلی این عوامل را می‌توانیم به دوگروه كلی تقسیم كنید. گروه اول، عواملی را در برمی‌گیرد كه سود نقدی و مزایای پرداختی را تحت تأثیر قرار می‌دهد. برخی از این عوامل كه سود نقدی را تحت تأثیر قرار می‌دهند بشرح زیر هستند:

اندازه شركت نیز از جمله عوامل دیگری است كه توجه متخصصین را به خود جلب كرده است، از آنجایی كه شركتهای بزرگ به منابع مالی ارزان‌تری دسترسی دارند از كارآیی و سوددهی بیشتری برخوردار هستند. گروه دوم كه نرخ بازدهی را تحت تأثیر قرار می‌دهد، شامل عواملی است كه برقیمت سهام مؤثر هستند. نرخ بازدهی سهام، علاوه بر سود و مزایا پرداختی، تحت تأثیر قیمت سهام نیز می‌باشد. قیمت سهام نیز تابع عوامل متعددی است برخی از این عوامل، بطور مختصر ذیلاً  ارائه شده است:

ـ روند آینده اقتصادی (انتظارات سهامداران) قیمت سهام را مستقیماً  تحت تأثیر قرار می‌دهد. چنانچه سهامداران نسبت به تحولات آتی اقتصادی (خوش‌بین) باشند، تقاضای خرید سهام خود را افزایش می‌دهند كه تقاضای بیشتر برای خرید سهام، موجبات افزایش قیمت سهام را فراهم می‌سازد و برعكس.

ـ كیفیت تركیب سهامداران نیز از جمله عواملی است كه قیمت سهام را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد. بسته به اینكه اكثریت سهامداران بازار سهام، كدامیك از گروه‌های سرمایه‌گذاران كم تحرك، سرمایه‌گذاران حرفه‌ای و سفته بازان باشند تغییرات قیمت سهام متفاوت خواهد بود.

ـ قابلیت نقدپذیری سهام، نرخ تورم، چگونگی توزیع درآمد. نحوه قیمت‌گذاری سهام و میزان عرضه سهام كه تحت تأثیر عوامل اقتصادی و غیراقتصادی است، قیمت سهام را متأثر می‌سازد.

ـ از عوامل دیگری كه سود و مزایای پرداختی و قیمت سهام را تحت تأثیر قرار می‌دهد، می‌توان به عوامل فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، فنی و تكنولوژیك اشاره نمود.

 

 

بازارهای اوراق بهادار:

بازار منعكس كننده تقاضای جامعه برای اطلاعات می‌باشد. بازارهای سرمایه نزد محققین حسابداری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، زیرا عكس‌‌العمل بازار نسبت به اطلاعات حسابداری وسیله‌ای برای آزمون تئوریهای حسابداری است از آنجا كه آزمون فرضیه مفید بودن اطلاعات برای تك‌تك افراد در تصمیم‌گیریهای خود به صورت تجربی مشكل است. محققین بر تأثیر سرمایه‌گذاران روی بازار بعنوان یك كل تمركز می‌كنند و در نگرش بازار، تمركز و توجه بر رفاه جامعه است نه رفاه تك‌تك اشخاص.

تئوری بازار معتقد است كه حسابداری دو هدف عمده دارد:

1ـ حسابداری باید اطلاعاتی تهیه كند كه این اطلاعات، به تخصیص بهینه منابع كمك كند. یعنی تولیدكنندگان بتوانند با میزان مشخص از منابع، وجوه سرمایه‌ای خود را برای حداكثر رساندن تولید ناخالص ملی مصرف نمایند كه در برگیرنده رفاه اجتماعی و سایر اهداف نیز باشد.

2ـ حسابداری باید اطلاعات فراهم كند كه این اطلاعات به سرمایه‌گذاران برای انتخاب بهترین مجموعه سهام با ریسك و بازده مناسب‌تر در بین سهام‌های مختلف موجود در بازار كمك كند و اطلاعات حسابداری به تعیین قیمتهای سهام با توجه به میزان ریسك و بازده آنها منجر می‌شود.


علوم انسانی
قيمت فايل:27000 تومان
تعداد اسلايدها:21
خريد فايل از سايت مرجع
دسته بندی ها
تبلیغات متنی