دیه در اسلام بر معیار ارزش معنوى انسان مقتول نیست، بلكه یك دستور خاصى است كه ناظر به مرتبه بدن انسان كشته شده مىباشد، نشانه آن این است كه اسلام بسیارى از افراد اعم از زن و مرد را كه داراى اختلاف علمى یا عملىاند متفاوت مىبیند و تساوى آنها را نفى مىكند، و در عین حال دیه آنها را مساوى مىداند، مثلا درباره تفاوت عالم و جاهل مىگوید:
... هل یستوی الذین یعلمون و الذین لایعلمون [1]
آیا كسانى كه مىدانند با كسانى كه نمىدانند مساویند؟
و درباره تفاوت مجاهد قائم و غیر مجاهد قاعد چنین مىفرماید:
لایستوی القاعدون من المؤمنین غیر اولی الضرر و المجاهدون فی سبیل الله [2]
مؤمنان خانهنشین كه زیان دیده نیستند با آن مجاهدانى كه با مال خود در راه خدا جهاد مىكنند یكسان نمىباشند. ودرباره اختلاف كسى كه قبل از فتح مكه و پیروزى چشمگیر اسلام، جهاد و كمك مالى مىكرد و در راه خدا مبارزه و انفاق مىنمود با كسى كه بعد از فتح مكه در جهاد شركت مىكرد و در راه اسلام كمك مالى مىنمود چنین مىفرماید:
... لا یستوی منكم من انفق من قبل الفتح و قاتل اولئك اعظم درجة من الذین انفقوا من بعد وقاتلوا وكلا وعد الله الحسنى والله بما تعلمون خبیر [3]
كسانى از شما كه پیش از فتح مكه انفاق و جهاد كردهاند با دیگران یسكان نیستند، آنان از حیث درجه بزرگتر از كسانىاند كه بعدا به انفاق و جهاد پرداختهاند.
فهرست مطالب
.. 2
چكیده2
مقدمه. 3
حكمت تفاوت دیه زن و مرد. 4
دیه و قصاص و تكلیف حكومت و حق زنان.. 10
قصاص زن و مرد. 11
الف) قصاص نفس.... 11
ب) قصاص عضو. 12
دیه مرد و زن.. 12
الف) دیه نفس.... 12
دلایل برابرى زن و مرد در دیه و قصاص.... 13
الف) عدالت خداوند متعال.. 13
ب) برابرى همه انسانها با یكدیگر. 14
ج) صراحت آیات قصاص.... 17
د) حیات بودن قصاص.... 17
و) روایات مخالف با روایات مشهور18
ز) ضعف اجماع. 20
نقش زمان و مكان در قصاص و دیه. 21
قانون و زنان سرپرست خانوار22
پیشنهاد حقوقى.. 23
پاورقی.. 25
فقه و حقوق اسلامی