سایت کاریابی جویا کار

فرهنگ لغت با استفاده از نر‌م‌افزار Visual Basic

دسته بندي: مقالات / پاور پوینت
24 خرداد

 

مقدمه:

امروزه علم كامپیوتر پیشرفت شگرفی در كلیة‌ علوم و صنایع به وجود آورده است و با پیشرفت این علوم مسائل مربوط به كامپیوتر نیز پیشرفت شگرفی داشته است از جمله می‌توان به پیشرفت در بانك‌های اطلاعاتی اشاره نمود كه از جدید‌ترین و مهمترین آن‌ها می‌توان به Visual basic اشاره نمود. در اینجا سعی شده است مطالبی در جهت معرفی این نرم‌افزار تقدیم گردد.

فصل اول

نرم افزار ویژوال بیسیك

برنامه‌نویسی با Visual Basic ( آخرین ویرایش Visual Basic ) می‌تواند كار پرزحمت و خسته كننده برنامه‌نویسی را به یك تفریح تبدیل كند.

محبوبیت Visual Basic، علاوه بر گرافیكی و ساده بودن، از آنجا ناشی می‌شود كه زبانی اینترپرتری ( interpreter ) و كامپایلری ( Compiler  ) است. دیدكه  زبانهای اینترپرتری   از نظر سهول تولید و توسعه برنامه چقدر به برنامه‌نویسی كمك می‌كنند و از طرف دیگر برنامه‌های كامپایل شده بنحو چشمگیری سریعتر از برنامه‌های اینترپرتری هستند. با تركیب این دو ویژگی Visual Basic را روانه بازاركرد، بسیاری از منتقدان شكست آن و مرگ خاندان بیسیك را پیش‌بینی می‌كردند. این مخالفان می‌گفتند كه بیسیك اساساً یك زبان جدی نیست و ساختار آن ( برخلاف C و پاسكال ) به درد محیط ویندوز نمی‌خورد اما میكروسافت با ارائه Visual Basic  درسهای زیادی به جامعه برنامه‌نویسان داد:

-         زبانی مانند بیسیك می‌تواند قابل فهم و قوی باشد.

-         Visual Basic بسته به نیاز برنامه‌نویس می‌تواند كامپایلری یا اینتر پرتری باشد.

-         و Visual Basicنه تنها فراموش نشد بلكه تبدیل به محبوبترین زبان ‌برنامه‌نویسی دنیا شد.

-          Visual Basic در چندین مدل مختلف عرضه می‌شود.

-         مدل فوق‌العاده : محیط برنامه نویسی مناسب كارهای شبكه و برنامه‌های توزیع شده است.

-         مدل آموزشی: مجموعه‌ای از ابزارهای استاندارد و هر آنچه برای شروع برنامه‌نویسی بدان نیاز دارید.

-         مدل استودیوی ویژوال در این مدل Visual Basic به همراه چند زبان ویژوال دیگر

( مانند ویژوال ++ ) و ( ویژوال ++J ) در یك بسته نرم افزاری گرد آمده‌اند تا آموختن آنها متضمن كمترین زحمت برای برنامه‌نویسان باشد. 

ویژوال بیسیك و فرآیند برنامه‌نویسی

برنامه‌نویسی یك كار حرفه‌ای ( یا حداقل نیمه حرفه‌ای ) است كه قواعد خاص خود را دارد. البته كاربران كامپیوتر كمتر درگیر مشكلات برنامه‌نویسی می‌شوند ولی اگر فضای روزگار شمارا وارد این وادی كرده است، سعی كنیم اصول كلی ذیل را همواره مد نظر داشته باشیم:

1- درباره برنامه تصمیم بگیرید و یك طرح كلی بریزید.

2- قسمت‌های ظاهری برنامه ( پنجره‌ها، منوهاو هر آنچه را كه كاربر می‌بینید ) را بوجود آوریم.

3- با نوشتن كد عناصر برنامه را به هم مرتبط كنیم.

4- برنامه‌ را تست كرده و اشكالات آن ( كه در قاموس برنامه‌نویسی به آنها باگ گفته می‌شود ) را یافته و برطرف كنیم.

5- برنامه تست شده را كامپایل كنیم.

خصلت بصری برنامه‌نویسی Visual Basic مراحل طراحی برنامه را بسیار ساده و شیرین كرده است چون جای قلم و كاغذ می‌توانیم مراحل اول و دوم را روی صفحه كامپیوتر انجام دهید.

اولین برنامه:

اگر با سایر برنامه‌های ویندوز كار كرده باشیم احتمالاً با جادوگر ( wizard )ها آشنائید، جادوگر برنامه‌ای است كه قدم به قدم شما را در فرآیند طراحی همراهی كرده و در پایان الگویی شایسته از آنچه در ذهن دارید برایتان خواهد ساخت. Visual Basic هم برای ایجاد برنامه‌ها دارای جادوگر برنامه ( application wizard ) است. جادوگر برنامه در پایان اسكلت یك برنامه كامل و عملیاتی را برایتان می‌سازد اما اكثر برنامه‌نویسان ترجیح می‌دهند خودشان برنامه را از صفر شروع كنند، بسیاری نیز از كپی برنامه‌های قدیمیشان استفاده كرده و با تغییر دادن در آن برنامه ‌جدیدی می‌سازند. بعد از آن كه كمی Visual Basic تجربه كسب كردید احتمالاً ترجیح خواهیم داد از جادوگر برنامه استفاده نكنیم.

برای شروع كار در این قسمت برنامه‌ای با استفاده از جادوگر برنامه ایجاد خواهیم كرد. این برنامه كار چندانی انجام نمی‌دهد و فقط یك پوسته ( Shell ) است. بلافاصله بعد از شروع Visual Basic جادوگر برنامه آماده انجام وظیفه‌ است، گفتگوی پروژه جدید

 ( New project  ) اولین چیزی است كه بعد از اجرای Visual Basic خواهیم دید.

-         New اجازه می‌دهد تا جادوگرهای مختلفی را به كمك احضار كرده یا برنامه را از صفر شروع كنیم.

-         Existing  اجازه می‌دهد تا پروژه‌های موجود را باز كنیم.

-         Recent لیستی از آخرین پروژه‌های باز شده یا ایجاد شده را نشان می‌دهد.

برای بازكردن گفتگوی پروژه جدید از File New Project  هم می‌توانیم استفاده كنیم، اما در این حالت برگه‌های Existing و Recent را نخواهیم دید.

پروژه ( Project  ) عبارتست از مجموعه فایل‌های یك برنامه‌ هر برنامه می‌تواند چندین فایل داشته باشید. برخی از این فایل‌ها حاوی كد برنامه، برخی دیگر حاوی مشخصات ظاهری برنامه و برخی دیگر ( احتمالاً ) شامل كدهای ارتباط برنامه با سیستم عامل یا برنامه‌های دیگر هستند. اگر میل ندارید هر بار در شروع Visual Basic گفتگوی پروژه جدید را ببینید، می‌توانیم جعبه یك Don’t show this dialog box in the future  را علامت بزنید.

اگر روی آیكون Visual Basic Application Wizard  ( در برگه New  ) كلیك كنیم جادوگر برنامه كارش را شروع خواهد كرد. صفحه اول جادوگر فقط یك خوشامد گویی و اعلام شروع بكار جادوگر است. مانند تمام جادوگرها وقتی كارتان در یك صفحه تمام شد، باید با كلیك كردن دكمه Next به صفحه بعد بروید.

گزینه‌های این صفحه عبارتند از:

-    واسطه چندی سندی ( MID ): این نوع واسط اجازه می‌دهد تا در آن واحد چندین سند ( document  ) را در برنامه باز كنیم در حقیقت بااین واسط می‌توانیم با چندین مجموعه داده در پنجره‌های جداگانه كار كنیم. به هر پنجره سند پنجره فرزند

( Child window  ) گفته می‌شود.  

-     واسط تك سندی ( SDI ) : با این واسط در هر لحظه فقط یك پنجره سند می‌تواند باز باشد. احتمالاً اكثر برنامه‌هایی كه خواهیم نوشت از این نوعند.

-         سبك كاوشگر: با این واسط می‌توانیم برنامه‌هایی شبیه كاوشگر ویندوز

( windows Explorer ) بوجود آوریم كه در آن سرفصل مطالب در قاب سمت چپ و توضیحات سرفصل انتخاب شده در قاب سمت راست نمایش داده می‌شوند.

با انتخاب هر گزینه نمونه كوچكی از ظاهر برنامه در قسمت چپ ـ بالای صفحه جادوگر ظاهر خواهد شد. برنامه اول ما از واسط SDI استفاده می‌كند. در همین صفحه نام پروژه را هم می‌توانیم انتخاب كنیم از آنجایی كه نام پیش فرض، Project ، چندان با مسما نیست، آن را به First App تغییر داده (  توجه داشته باشیم كه فاصله در نام پروژه مجاز نیست) و Next را كلیك كنیم تا صفحه بعدی جادوگر ظاهر شود.

جادوگر برنامه‌ منوهایی را  این صفحه انتخاب كنیم به برنامه اضافه خواهد كرد. این منوها در میان اغلب برنامه‌های ویندوز یكسان هستند، منوهایی مانند و File و Edit .

آیتم‌های موجود در هر منو هم قابل انتخاب است، مثلاً، منوی File  میتواند دارای آیتم New و Open و Close باشد. علامت & در كنار هر حرف نشان دهنده كلید دسترسی سریع آن آیتم است، به عبارت دیگر، &New در هنگام اجرای برنامه به شكل New  ظاهر خواهد شد و كاربر می‌تواند با زدن همزمان كلیدهای N + Alt  آن آیتم را فعال  كند. اما اگر بخواهیم خود علامت & را در منو داشته باشیم، چه باید بكنیم؟ ساده است، & را دوبار پشت سر هم بنویسید، مثلاً، A&&B هنگام اجرای برنامه به صورت A&B ظاهر خواهد شد. برای مثال ما، منوها را همان گونه كه هست رها كرده و با یك كلیك كردن Next به صفحه بعد جادوگر بروید.

صفحه بعد محل انتخاب میله‌های ابزار ( toolbars ) برنامه است. همانطور كه می‌بینید، جادوگر برنامه در این زمینه هم سنگ تمام گذاشته و تقریباً هر آنچه را كه احتمالاً نیاز دارید در اختیارتان گذاشته است. قاب سمت چپ حاوی تمام ابزارهای موجود و قاب سمت راست حاوی ابزارهای انتخاب شده برای برنامه هستند. با كلیك كردن Next این صفحه را هم پشت سر بگذارید.

صفحه بعد جادوگر محل انتخاب منابع برنامه ( مانند فایل‌های چند زبانی، برای بین المللی كردن برنامه‌ها ) است. در این برنامه به هیچ منبع خارجی نیاز نداریم بنابراین گزینه‌No را علامت زده و به صفحه بعد بروید. صفحه بعد صفحه اتصال به اینترنت است. اگر در این قسمت گزینه Yes ، را انتخاب كنیم، جادو گر برنامه یك كاوشگر اینترنت تمام عیار به برنامه‌تان اضافه خواهد كرد. این كاوشگر درست مانند سایر كاوشگرها می‌تواند شما را از دورن برنامه به هر صفحه‌وبی كه مایلند متصل كند. بدون انتخاب گزینه اتصال به اینترنت به صفحه بعد بروید.

در صفحه بعد می‌توانیم گزینه‌هایی ذیل را به برنامه اضافه كنیم:

-    صفحه معرفی برنامه ( Splash screen ): صفحه‌ای كه در ابتدای شروع برنامه‌ برای مدتی كوتاه ظاهر شده و آن را معرفی می‌كند.

-         گفتگوی ورود ( Login dialog ): محلی برای گرفتن نام كاربر، كلمه عبور و سایر اقدامات امنیتی.

-         گفتگوی گزینه‌ها ( Options dialog  ): صفحه‌ای چند برگه‌ای كه كاربر می‌تواند برنامه را از آنجا تنظیم كند.

-         پنجره About : گفتگویی كه با كلیك كردن Help About ظاهر شده و توضیحاتی درباره برنامه خواهد داد.

در قسمت From Template ، چندین فرم ( كه در قاموس Visual Basic همان پنجره است ) دیگر ، از جمله OBDC login ( برای ارتباط با پایگاه‌های داده پیشرفته ) و

Tip of the Dey  ( نكته روز )، وجود دارد كه می‌توانیم از آنها استفاده كنیم.

به این برنامه فقط پنجره  About اضافه كرده و Next  را كلیك كنیم. در صفحه ارتباط با پایگاه‌های داده بدون هیچ اقدامی فقط Next را كلیك كنیم در پایان هم با كلیك كردن Finish ایجاد برنامه را به پایان برسانید، با كلیك كردن دكمه View Report می‌توانیم خلاصه‌ای از پروژه ایجاد شده را مشاهده كنیم.

تا این جا بدون‌ آنكه چیزی از برنامه‌نویسی Visual Basic بدانید، یك برنامه تمام و كمال و عملیاتی بوجود آورده‌اید كه حتی در همین حالت هم می‌توانیم آن را اجرا كنیم، با كلیك كردن آیتم Run Start ( یا معادل آن، F5 ) برنامه را اجرا كنیم.

این برنامه كه با كمك جادوگر برنامه آن را ساختید كار چندانی انجام نمی‌دهد و فقط یك پوسته است.

-    برنامه یك پنجره استاندارد دارد كه اندازه آن را می‌توان تغییر داد، نام پروژه، Firt App، در میله عنوان ( title bar ) برنامه دیده می‌شود.

-     برنامه یك میله وضعیت ( Status bar ) دارد كه تاریخ و وقت را نشان می‌دهد. این میله را می‌توان از منوی View ظاهر ساخت و یا پنهان كرد.

-    منوهای برنامه نیاز به كدنویسی دارند، ولی برخی از آنها ( مانند Help About ) بدون هیچگونه كوششی سیستم ( از قبیل مقدار حافظه و منابع آزاد سیستم ) ارائه خواهد كرد.

-         برنامه یك میله ابزار استاندارد دارد، كه از منوی View می‌توان آن را ظاهر یا ضنهان كرد.

-    جادوگر برنامه یك الگوی كامل برای شما بوجود آورده كه می توانیم آن را مطابق نیاز خود تغییر دهید. فعلاً با كلیك كردن File Exit برنامه را ببندید، در پاسخ به ذخیره كردن پروژه پاسخ NO بدهیم، چون هر وقت خواستید جادوگر برنامه دوباره آنرا برایتان خواهد ساخت.

برنامه‌نویسی رویدادگر

این یك برنامه ویندوز است، این پنجره دارای انواع متعددی از كنترل‌های ویندوز است، كنترلهایی از قبلی دكمه فرمان ( Command button )، جعبه چك ( Check box ) و میله لغزنده ( Scroll bar ) ویندوز دارای كنترل‌های متعددی است كه می‌توانیم در محیط برنامه‌نویسی Visual Basic  از آنها استفاده كرده و به برنامه اضافه كنیم.

برنامه‌های ویندوز ذاتاً به چنین كنترل‌هایی نیاز دارند چون برخلاف برنامه‌های قدیمی باید به رویداد ( Event ) ها پاسخ دهند. رویداد می‌تواند از این كنترل‌ها یا هر جای دیگر

( كی‌بورد یا ماوس یا ساعت سیستم ) منشاء بگیرد. رویدادها می‌توانند بدون هیچ ترتیبی اتفاق افتند، چون از قبل نمی‌توان پیش‌بینی كرد كه كاربر چگونه با كنترل‌ها كار خواهد كرد. برای مقابله با چنین وضعیتی باید خود را برای برنامه‌نویسی رویدادگرا ( event driven ) آماده كنیم. اساساً هر عملی كه در حین اجرای برنامه روی دهد یك رویداد است.

ویندوز یك سیستم عامل چند وظیفگی ( multitasking ) است یعنی در آن واحد چندین برنامه می‌توانند در كنار هم اجرا شوند و در این حالت ویندوز باید رویدادهای هر برنامه را به همان برنامه بفرستد. هنگام برنامه‌نویسی، تعدادی از كنترل‌های Visual Basic را روی یك فرم ( پنجره‌) قرار می‌دهید و خاص ظاهری آن را مطابق نیاز خود تنظیم می‌كنیم. هر كنترل دارای ویژگی‌های ظاهری و عملكردی متعددی است كه خاصیت ( Property ) نامیده می‌شود. در حقیقت این خواص هستند كه كنترلها را از یكدیگر متمایز می‌كند. تمام این كنترلها از نوع دكمه فرمان هستند كه فقط خواص متفاوتی برای آنهاست شده است.

هر كنترل به رویدادهای خاص خود پاسخ می‌دهد، مثلاً دكمه فرمان دارای رویداد كلیك شدن است كه هرگاه كاربر روی دكمه كلیك كند ( یا Enter را بزند ) روی خواهد داد و برنامه‌نویس باید برای این رویداد كد لازم را بنویسد. برنامه‌های رویدادگرا برخلاف برنامه‌های سابق كه لیست بلند بالایی از كد بودند، از قطعات كوچك كد كه هر قطعه مجری یك رویداد خاص است، تشكیل می‌شوند. این قطعات كد در حالت عادی هیچ كاری نمی‌كنند و منتظر بروز رویداد مربوط به خود هستند تا وارد صحنه شوند و وظیفه‌شان را انجام دهند.

پنجره پروژه جدید

هرگاه Visual Basic شروع می‌شود پنجره‌ای بنام New Project ( پروژه جدید) ظاهر میشود و به شما امكان می‌دهد تا نوع برنامه خود را انتخاب كنیم.

اغلب برنامه‌های كه خواهیم نوشت از نوع Standard EXE خواهند بود. می‌گوید كه اگر برنامه را كامپایل كنیم یك فایل exe تولید خواهد شد.

برنامه‌های Standard exe را به صورت اینترترپری هم می‌توان اجرا كرد.

میله ابزار

میله ابزار Visual Basic درست زیر منوی آن قرار دارد و خود از چهار میله ابزار كوچكتر تشكیل شده است.

-         دیباگ. این میله ابزار هنگام دیباگ كردن برنامه‌ها فعال خواهد شد.

-          ادیت. از این میله ابزار برای ادیت كردن كدهای Visual Basic استفاده خواهیم كرد.

-         ادیتورفرم. با این میله ابزار می‌توانیم اشیا روی فرم را كنترل كنیم.

-    استاندارد. میله ابزار پیش فرض Visual Basic كه در ذیل منو دیده می‌شود. برای ظاهر یا پنهان كردن این میله‌ها می‌توانیم از View Toolbars استفاده كنیم. هر میله ابزار دارای دكمه‌های متعددی است كه هر یك راه میانبری برای اجرای فرمانهای Visual Basic هستند و زحمت جستجو در منوهای Visual Basic را از دوش شما بر‌می‌دارند. در تمام این میله‌های ابزار چند دكمه وجود دارد كه بطور مرتب مورد استفاده قرار می‌گیرند و بسیار مفید هستند. البته هیچ‌نیازی نیست كه میله‌های ابزار Visual Basic می‌توانند چسبیده (‌dicked ) یا شناور (‌float ) باشند، یعنی هر میله ابزار می‌تواند بطور ثابت به سایر قسمتهای محیط Visual Basic بچسبد یا بصورت شناور ( در هر قسمت كه برنامه نویس میل داشته باشد) قرار گیرد.

-         جعبه ابزار

-    پنجره جعبه ابزار ( Toolbox ) با میله ابزار تفاوت دارد. این پنجره كه به آن مختصراَ جعبه ابزار گفته می‌شود، انباره كنترل‌های Visual Basic است.

مسئله جاب در مورد توجه جعبه ابزار این است كه این جعبه هرگز خالی نمی‌شود. یعنی هر چقدر كه از ابزارهای آن استفاده كنیم باز هم این جعبه ابزار می‌تواند ابزارهای دیگری در اختیارتان بگذارد. در حقیقت جعبه ابزارها را خلق كرده و روی فرم قرار می‌دهد.

پنجره فرم

پنجره فرم جائیست كه كنترل‌های برنامه روی آن قرار می‌گیرند. البته یك برنامه می‌تواند چندین فرم داشته باشد (‌MDI ) كه می‌توانیم آنها را در محیط برنامه‌نویسی Visual Basic همزمان مشاهده كنیم البته در هر لحظه فقط یكی از فرمها فعالی است كه رنگ میله عنوان این فرم با سایر فرمها تفاوت خواهد داشت.

پنجره طراحی فرم

پنجره طراحی فرم پنجره جالبی است كه ارتباط نزدیكی با فرم‌های برنامه دارد و ظاهر و موقعیت فرم‌های برنامه را هنگام اجرای آن نشان می دهد. برای جابجا كردن فرمها روی صفحه كامپیوتر می‌توانیم از پنجره طراحی فرم استفاده كنیم. اگر برنامه چند فرم داشته باشد، تمام آنها را می‌توانیم در این پنجره مشاهده كرده  و موقعیت نهایی آن را تعیین كنیم. ( بعدها خواهیم دید كه محل و موقعیت فرم‌ها روی صفحه مانیتور را از طریق كدنویسی هم می‌توان كنترل كرد.)

پنجره پروژه

پنجره پروژه محل كنترل اجزا برنامه است. برنامه می‌تواند دارای چندین فایل باشد و تعداد این فایل‌ها می‌تواند به سرعت بالا رود. پنجره پروژه برای مدیریت این فایل‌هاست و می‌توانیم به كمك آن هر فایل را به ناحیه كاری Visual Basic آورده و روی آن كار كنیم. ( به پنجره پروژه، كاوشگر پروژه هم می‌گویند.)

پنجره پروژه برای نمایش اجزا برنامه و روابط آنها از ساختار درختی استفاده می‌كند. در Visual Basic به هر شی ( از قبیل فرم یا مدول) می‌توان نامی داد و هر آیتم با نامی دیگر روی دیسك ذخیره خواهد شد. نام فایل با نام پروژه متفاوت است( نام پروژه، بر خلاف نام فایل، پسوند ندارد) و در پرانتز نمایش داده می‌شود بدین ترتییب در پنجره پروژه علاوه برنام پروژه سه دكمه دیده می‌شود:

-         دكمه Visual Basic: كه با آن می‌توانیم پنجره كد آیتم انتخاب شده را مشاهده كنیم.

-         دكمه Visual object: كه با آن می‌توانیم ساختار نمایش پنجره پروژه را تغییر دهید. 

-          دكمه Visual folders: كه با آن می‌توانیم ساختار نمایش پنجره پروژه را تغییر دهید. 

در پنجره پروژه اشیا مختلفی می‌توانند ظاهر شوند:

-    پروژه . یك برنامه می‌تواند دارای چندین پروژه باشد ( مانند كنترلهای Activex ) پسوند نام فایل پروژه همیشه VBP است.

-         فرم. هر پروژه می‌تواند فرم‌های متعددی داشته باشد. پسوند نام فایل فرم‌ها همیشه FRM است. 

-    مدول. كدها و روتین‌های عمومی برنامه، كه به هیچ كنترل خاصی مربوط نیستند. باید در مدول ( module ) ها قرار داده شوند. از یك مدول به دلیل خصلت عمومی آنها می‌توان در برنامه‌های متعددی استفاده كرد. پسوند نام فایل مدول‌ها BAS است. 

-    مدول كلاس. محل تعریف كدهایی كه اشیا پروژه را تعریف می‌كنند پسوند نام فایل مدولهای كلاس ( Class module ) همیشه CLS است. 

-         كنترل كاربر. كنترل‌های اكتیو‌ایكس اضافه شده به پروژه فایل‌های اكتیوایكس دارای پسوند OCX هستند. 

-    سند كاربر. سند كاربر سندی است كه مشخصات پروژه را توضیح دهید. پسوند نام فایل سند كاربر ( User document ) همیشه DOB است. 

-    صفحه خواص. صفحات خواص برای تعریف كنترل‌های پروژه بكار می‌روند ( مانند صفحاتی كه در گفتگوهای برگه‌دار دیده می‌شود.) پسوند نام فایل صفحه خواص ( Property page ) همیشه ح ش ل است.

-         پنجره پروژه می تواند دارای اشیا دیگری از قبیل فایل‌های منبع(‌Resource file ) و سندهای دیگر باشد.

 

 

« فهرست مطالب »

 

عنوان

صفحه

مقدمه........................................................................................................... 1

فصل اول :..................................................................................................

- معرفی نرم افزار ویژوال بیسیك............................................................ 2

- ویژوال بیسیك و فرآیند برنامه نویسی ................................................ 3

- آشنایی با application wizard ........................................................ 4

- واسط چند سندی................................................................................... 6

- واسط تك سندی.................................................................................... 6

- سبك كاوشگر......................................................................................... 6

- صفحه معرفی برنامه( Splash screen ).............................................. 8

- گفتگوی ورود ( Login dialog )....................................................... 8

- گفتگوی گزینه‌ها ( Option dialog )................................................. 8

- پنجره about.......................................................................................... 9

- برنامه‌نویسی رویدادگرا.......................................................................... 10  

- پنجرة پروژه جدید................................................................................. 12

- میله ابزار ................................................................................................ 12

- جعبه ابزار................................................................................................ 13

- پنجره فرم................................................................................................ 14

- پنجره طراحی فرم................................................................................... 14

- پنجره پروژه............................................................................................. 14

- پنجره خواص.......................................................................................... 17

- كمك....................................................................................................... 17

- پیشوندهای استاندارد برای اشیاء Visual basic................................ 18

- كمك محلی............................................................................................ 19

- پشتیبانی................................................................................................... 20

- با محیط ویژوال بیسیك مأنوس شوید.................................................. 21

- ساختن فرم.............................................................................................. 23

- با نوشتن كد برنامه را كامل كنید......................................................... 26

- مروری بر كنترل‌ها ................................................................................ 28

- خواص مشترك كنترلهای ویژوال بیسیك............................................ 30

فصل دوم :..................................................................................................

- بانك اطلاعاتی........................................................................................ 31

- استفاده از بانكهای اطلاعاتی................................................................. 31

- اجزاء تشكیل دهنده بانك اطلاعاتی..................................................... 31

- بانك اطلاعاتی ویژوال بیسیك.............................................................. 32

- ساختار بانك اطلاعاتی........................................................................... 32

- جدول در بانك اطلاعاتی...................................................................... 33

- ایجاد یك بانك اطلاعاتی...................................................................... 33

- چاپ ساختار بانك اطلاعاتی................................................................. 36

- ورود اطلاعات به بانك اطلاعاتی.......................................................... 36  

- تعیین ركورد جاری................................................................................ 36

- مرتب‌سازی ركوردها.............................................................................. 37

- ویرایش محتویات ركورد....................................................................... 38

- حذف ركورد.......................................................................................... 38

- جستجوی ركورد.................................................................................... 38

طراحی فرم.................................................................................................. 38

- مفهوم ایندكس در بانك اطلاعاتی........................................................ 41

- برنامه‌نویسی و بانك اطلاعاتی.............................................................. 42

- اشیای بانك اطلاعات............................................................................. 42

- شیData................................................................................................ 43

- شی Database ..................................................................................... 43

- باز كردن بانك اطلاعاتی........................................................................ 46

- حذف ایندكس........................................................................................ 47

- نمایش محتویلات بانك اطلاعاتی......................................................... 47  

- افزودن ایندكس به جدول...................................................................... 49

- فعال كردن یك فایل ایندكس در جدول.............................................. 50

منابع............................................................................................................. 55


فهرست جداول

 

عنوان

صفحه

جدول 1-2:بعضی از خواص مهم شیء Data در بانك اطلاعاتی........ 44

جدول 2-2: خواص شیء Database ................................................... 45

جدول 3-2: متدهای شیء Database.................................................... 46

 


کامپیوتر
قيمت فايل:10000 تومان
تعداد اسلايدها:55
خريد فايل از سايت مرجع
دسته بندی ها
تبلیغات متنی