سایت کاریابی جویا کار

تعریف بودجه

دسته بندي: مقالات / پاور پوینت
24 خرداد

 

:

ماده اول قانون محاسبات عمومی، مورخ 21 صفر 1329، بودجه را چنین تعریف می‌كند «بودجه دولت، سندی است كه معاملات دخل و خرج ممكن برای مدت معینی در آن پیش بینی و تصویب شده باشد. مدت مزبور را «سنة مالیه» می گویند و عبارت است از یك سال شمسی این تعریف مشتمل بر سه مطلب است:

اول: بودجه، با اینكه مجلس به آن رأی می دهد، قانونی نیست و به همین جهت قانونگذار آن را «سند» گفته؛ ولی هرگاه در ضمن بودجه موادی هم بگذرد كه مربوط به جرح و تعدیل مالیاتی یا وضع نظامات باشد. مواد مزبور «قانون» است. و نظر به اینكه در هیئت مقننه، نمایندگان ملت در بودجه پیش از سایر مطالبی كه موضع رأی مجلس واقع می شود اعمال نظر می نمایند، و در حقیقت كمتر موضوعی در هیئت مقننه طرح می شود كه تصویب آن مستقیماً یا به طور غیر مستقیم در مالیه مملكت مؤثر نباشد. علاقه مندی نمایندگان به بودجه بیشتر بوده و شور و تصویب آن مدتی از عمر مجلس را اشغال می نماید. به همین لحاظ هم مادة 59 نظامنامة داخلی كجلس شورای ملی می گوید«ترتیبات شور مرتبه اول و مرتبه دوم در موارد ذیل هجوی نخواهد بود: اولاً بودجه دخل و خرج مملكتی؛ ثانیاً، قوانینی كه راجع به تقاضای وجوهی برای مخارج خصوصی است؛ ثالثاً، قوانین راجعه به منافع محلی»

دوم: معاملات دخل و خرج مملكتی برای مدت معینی در بودجه پیش بینی و تصویب شده باشد، و بودجه را با حساب نباید اشتباه كرد، زیرا حساب مربوط به اعمال گذشته

و تصویب آن قطعی است و موقع ندارد كه بعد خود قانونگذار هم آن را تغییر دهد.


حسابداری
قيمت فايل:9000 تومان
تعداد اسلايدها:30
خريد فايل از سايت مرجع
دسته بندی ها
تبلیغات متنی