سایت کاریابی جویا کار

پرسشنامه فرسودگی شغلی- سنجش کلی

دسته بندي: مقالات / پاور پوینت
17 خرداد

فرسودگی شغلی پدیده ای است که در مشاغل گوناگونی که با مردم در ارتباط هستند، اتفاق می افتد. مزلاچ(1993) فرسودگی را به عنوان نشانه های روانشناختی خستگی عاطفی ، بدبینی و کاهش دستاورد های شخصی کارمندانی که با دیگر مردم ارتباط دارند و کار می کنند، تعریف می کند. خستگی عاطفی به احساساتی اطلاق می شود که از لحاظ هیجانی گسترش یافته و منابع هیجانی فرد را کاهش میدهد. بدبینی شامل نگرش منفی ، بی تفاوت یا بشدت بی طرفانه نسبت به دیگران می باشد. سرانجام کاهش دستاورد های شخصی- سومین عامل- که به کاهش احساس شایستگی و کسب موفقیت در محل کار اطلاق می شود. مزلاچ و جکسون (1986)، پرسشنامه فرسودگی مزلاچ (MBI)را که شامل سه عامل می باشد، جهت ارزیابی فرسودگی در مشاغل انسانی تهیه کرده اند(MBI-HSS برای سنجش خدمات انسانی[1]). MBI-HSS ابزار رایجی است که برای ارزیابی فرسودگی شغلی استفاده می شود. متاسفانه این پرسشنامه به حرفه هایی که با دیگر مردم در ارتباط است و بخش عمده ای از وظایف آن را شامل می شود، محدود شده است . بیشتر آیتم های MBI-HSS به طور آشکار به ارتباط با ارباب رجوع می پردازد و اجرای آن در زمینه های مشاغل غیر قراردادی نامناسب می باشد.

برای غلبه به این مشکل اسکافلی ، لیتر،مزلاچ و جکسن(1996) ابزاری را بر مبنایMBI-HSS جهت ارزیابی فرسودگی در حرفه های غیر قراردادی گسترش داده اند . به مانند MBI-HSS پرسشنامه MBI-GS شامل سه عامل :1- خستگی عاطفی-2- بدبینی و 3- کاهش ظرفیت ها و توانای شغلی –دستاوردهای شخصی و یا اثربخشی شخصی نام دیگر این عامل می باشد-گروه روان بنیان -می باشد.

برخی از آیتم های MBI-GS همان آیتم های MBI-HSS می باشد.برخی دیگر نیز در واقع همان آیتم های MBI-HSS هستند ولی کلمات متفاوتی به کار برده شده است، در اخر نیز آیتم های متفاوت از MBI-HSS نیز در پرسشنامه MBI-GS نیز وجود دارد(گروه روان بنیان).

معرفی

مشخصات روانسنجی

شیوه نمره گذاری

تفسیر


علوم انسانی
قيمت فايل:5000 تومان
تعداد اسلايدها:5
خريد فايل از سايت مرجع
دسته بندی ها
تبلیغات متنی