سایت کاریابی جویا کار

برای عضویت در کانال فرهنگیان در تلگرام کلیک کنید

اجرای ۳هزار برنامه فرهنگی، تربیتی و ورزشی در کانون‌ها

دسته بندي: اخبار / اخبار فرهنگیان
7 اسفند
اجرای ۳هزار برنامه فرهنگی، تربیتی و ورزشی در کانون‌ها
چیزی که در عصر کنونی بدان نیازمندیم کسب مهارت و کشف استعدادهای نهفته در کودکان و نوجوانان است. آموختن مهارت بدون شک می‌تواند در موفقیت‌ها نقش بسزایی داشته باشد. دراین راستا کانون‌های فرهنگی و تربیتی در صورت انجام دقیق رسالت خود و بهره‌گیری از تمام ظرفیت و پتانسیل خود می‌توانند در تقویت خلاقیت‌ها و مهارت‌آموزی به دانش‌آموزان گام‌های مؤثری بردارند.
کانون‌ها بازوان آموزش و پرورش
 اردبیل/ سرویس فرهنگی: برنامه‌ریزی‌های مفید برای خارج از مدرسه دانش ‌آموزان بسیار حائز اهمیت است و در این بین حضور دانش‌آموزان در کانون‌های فرهنگی و تربیتی می‌تواند به رشد وشکوفایی استعدادها کمک کند. اگر دانش‌آموزی را همچون ربات در کلاس درس بنشانیم و بگوییم درس بخوان و از بر کن، بدون شک نمی‌تواند به موفقیت قابل قبولی برسد؛ تا جایی که استعداهایش فروکش کرده و از دست می‌رود؛ اما اگر به کودکان و نوجوانان فضا داده شود و بستر مناسب فراهم گردد تا در کنار تحصیل در زمینه‌ای که علاقه دارند به فعالیت بپردازند، هم به روحیه ایده‌آل می‌رسند و هم این کار بدون شک منجر به تحصیل بهتر و باعلاقه بیشتر می‌شود .
کانون‌های فرهنگی و تربیتی یکی از مراکز مهم و تأثیرگذار و تکمیل‌کننده برنامه رسمی آموزش و پرورش هستند که در سال ۶۸ با تأسیس در سراسر کشور در سه محور جوانه‌ها، انجمن‌ها و فعالیت‌های عمومی و مناسبتی کار خود را آغاز کردند و اصلی‌ترین هدف آن فعالیت در زمان اوقات فراغت زیر نظر مربیان امور تربیتی به صورت تشکلاتی و گروهی در سرویس‌های کتابخانه سمعی- بصری پویا و روزآمد است و ضمن اینکه در عرصه‌های گوناگون فرهنگی، ادبی، هنری، ورزشی، اجتماعی، علمی و مهارتی فعالیت می‌کنند با برگزاری اردوهای منظم و اجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری درمناسبت‌های ملی و مذهبی در سطح دانش‌آموزان انجام وظیفه می‌کنند.
غنی‌سازی اوقات فراغت نقش مؤثری در سلامت روان دارد و از آنجایی که اوقات فراغت دانش‌آموزان و نوجوانان می‌تواند نقش به‌سزایی در پرورش و رشد ابعاد مختلف شخصیت آنان داشته باشد، کانون‌های فرهنگی- تربیتی با هدف پر کردن و بارور کردن اوقات فراغت دانش‌آموزان مدارس با برنامه‌های گوناگون به منظور رشد و تعالی ابعاد مختلف شخصیت آنان فعالیت می‌کنند و در همین راستا وجود کانون‌های فرهنگی و تربیتی یکی از نیازهای اساسی و انکار ناپذیر در راستای کشف استعدادها، پرکردن اوقات فراغت و جذب و مشارکت دانش‌آموزان در کارهای گروهی است.
حضور دانش‌آموزان در کانون‌ها رشد و شکوفایی استعداد آنان را در پی خواهد داشت و مأموریت‌های فرهنگی – تربیتی این کانون‌ها صرفا آموزشی و فرهنگی است؛ بر این اساس باید گفت کانون‌های فرهنگی و تربیتی بازوان پرتوان تعلیم و تربیت هستند و در همین راستا در استان اردبیل نیز کانون‌های فرهنگی تربیتی متعددی فعالیت دارند که برنامه‌های متنوعی را در طول سال برای دانش‌آموزان اجرا می‌کنند . 
فعالیت ۲۲ کانون فرهنگی و تربیتی در سطح استان اردبیل 
معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان اردبیل در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به وجود ۲۲ کانون فرهنگی و تربیتی در نواحی آموزشی استان اظهار کرد: کانون‌ها مکانی برای تقویت و پرورش خلاقیت، شکوفایی استعدادهای دانش‌آموزان و مرجعی امن برای مهارت‌آموزی هستند.
مصطفی کافی تصریح کرد: کانون‌های فرهنگی و تربیتی با توجه به رسالت خود در عرصه‌های مختلف هنری، ادبی و فرهنگی، تفریحی، اجتماعی، علمی، تقویتی، مهارتی، اردویی، کارگاه آموزشی و انجمن‌ها فعالیت می‌کنند که این مکان‌ها می‌توانند مناسب‌ترین و مهم‌ترین بستر برای انجام فعالیت‌های فوق‌برنامه ویژه خودباوری،کشف استعداد و مهارت‌آموزی دانش‌آموزان باشند.
 وی افزود: دانش‌آموزان باید در کنار مدرسه از کلاس‌های آموزشی و برنامه‌های کانون‌ها هم استفاده کنند چرا که یکی از محیط‌ها و مکان‌هایی که می تواند در کشف استعدادها کمک کند همین کانون‌های فرهنگی و تربیتی موجود است.
معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش ادامه داد: همزمان با هفته کانون‌ها برنامه‌های متعددی برای دانش‌آموزان استان به میزبانی کانون‌ها تدارک دیده شده که در این بین یک سری برنامه‌ها تحت عنوان جُنگ شادی در رابطه با ارتقای خلاقیت دانش‌آموزان و برای خلق زمانی برای شادی و ارتقای روحیه دانش‌آموزان اجرا می‌شود و از جمله برنامه‌های مهم و راهبردی معاونت پرورشی تیز برگزاری برنامه‌های شاد و مفرح برای دانش‌آموزان است.
این مسئول با تأکید بر اینکه مدارس حتما از برنامه‌های نشاط‌آور فرهنگی و تربیتی کانون‌ها استفاده کنند اضافه کرد: دانش‌آموزان علاوه بر درس به یک سری مهارت‌ها هم نیاز دارند و از آنجا که کانون‌ها فضای مناسب برای مهارت‌آموزی هستند، دانش‌آموزان با مشارکت در برنامه‌های کانون‌های فرهنگی و تربیتی علاوه بر کسب مهارت به خودباوری، اعتماد به نفس، جرأت و روحیه مطالبه‌گری خواهند رسید.
 اجرای ۳هزار برنامه فرهنگی، تربیتی و ورزشی در کانون‌ها
معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش استان اردبیل تصریح کرد: از ابتدای سال جاری بیش از ۳هزار برنامه مختلف فرهنگی، تربیتی و ورزشی در سطح ۲۲ کانون  در نواحی آموزشی استان اجرا شده و در این برنامه‌ها نزدیک به ۱۲۰هزار دانش‌آموز مشارکت داشتند.
کافی افزود: باید کودکان و نوجوانان را به مشارکت در کارهای گروهی و فعالیت‌هایی که خود به آنها علاقه دارند تشوریق و راهنمایی کنیم و با فراهم آوردن بسترهای لازم برای انجام فعالیت‌های خارج از مدرسه خودباوری را درآنان تقویت کنیم تا با تکیه بر استعدادهای خود برای پیشرفت و موفقیت‌های خود گام بردارند. 
وی با اشاره به نقش پررنگ کانون‌های فرهنگی و تربیتی در امر تعلیم و تربیت تأکید کرد: والدین طوری برنامه‌ریزی کنند که کودکان اوقات فراغت خود را در کانون‌ها بگذارند و در برنامه‌های فرهنگی و تربیتی مشارکت کنند چرا که این کار علاوه بر فراهم کردن بستر استعدادیابی به پرکردن اوقات فراغت دانش‌آموزان هم کمک می‌کند.
 حضور دانش‌آموزان در کانون‌ها صرفا به مناسبت هفته کانون نباشد
۳۰ بهمن ماه به عنوان سالروز تأسیس کانون‌های فرهنگی و تربیتی و هفته اول اسفند هفته گرامیداشت تأسیس کانون‌های فرهنگی و تربیتی نامگذاری شده است؛ هفته‌ای که بهانه‌ای شده تا دانش‌آموزان اردبیلی در طرح "یک روز مدرسه در کانون فرهنگی و تربیتی عصمت " میهمان این کانون می‌شوند و از برنامه‌های شاد و مفرح، همچون جنگ شادی استفاده می‌کنند و در کنار داشتن لحظاتی شاد با دوستان خود، با ظرفیت کانون‌ها و فعالیت‌های آن آشنا می‌شوند.
با حضور در این مراسم شاد که مورد استقبال دانش‌آموزان هم واقع شده بود گفت‌وگویی با دانش‌آموزان حاضر کردیم؛ یکی از آنان گفت: من تاحالا کانون نرفته بودم ولی امروز به همراه دوستان و معلم خود به اینجا آمدیم و خیلی خوش گذشت؛ از برنامه‌های شاد لذت بردیم.
وی در پاسخ به اینکه آیا کلاس‌ها و برنامه‌های کانون مفید بوده نیز افزود: درمورد کانون‌های فرهنگی و تربیتی چیزی نمیدانستم اما امروز در اینجا توضیح دادند که کلاس‌ها و برنامه‌های مختلف برگزار می‌کنند و من علاقه‌مند شدم که از این به بعد از آنها استفاده کنم.
به نظر می‌رسد باید تلاش بیشتری برای معرفی کانون‌ها به دانش‌آموزان و والدین صورت گیرد تا با این مکان‌ها آشنا شوند و استفاده کنند و صد البته با توجه به پتانسیل خود در امر تعلیم و تربیت و کشف و پرورش استعداد دانش‌آموزان نیروی کمکی آموزش و پرورش خواهند بود چنان‌که تجربه نیز نشان داده والدین به مراکز وابسته به آموزش و پرورش اعتماد و گرایش بیشتری دارند لذا بدون شک اگر ظرفیت‌های کانون‌ها معرفی شوند والدین هم پای کار می‌آیند. 
گام برداشتن شاید کار ساده‌ای باشد اما مهم این است که گام‌ها را هدفمند برداریم و خود را به قله‌های موفقیت برسانیم. به امید داشتن کودکان، نوجوانان و جوانان شاد، فعال و مهارت‌دیده که همواره برای سربلندی میهن خود تلاش می‌کنند.

برای عضویت در کانال فرهنگیان در تلگرام کلیک کنید

تگ هاي مطلب: اخبار فرهنگی, دانش آموزان, کانون فرهنگی و تربیتی
منبع خبرفا
اشتراک گذاري در:تلگرام کلوب فيس نما لينکداين گوگل پلاس توئيتر فيس بوک
ارسال نظر
عکس خوانده نمی شود
دسته بندی ها
تبلیغات متنی