سایت کاریابی جویا کار

كارآموزي دركارخانه كاشي ستاره (بهداشت كار)

دسته بندي: مقالات / کارآموزی
10 فروردین

 

مطالعه ي حاضر به منظور تعیین انطباق با استانداردهاي بهداشتي تماس با غبار سيليس در منطقه ي تنفسي اپراتورهاي سنگ شكن، اسپري و دراير، لعاب سازي، دستگاه پرس و خط پرس انجام شد. در اين مطالعه، ميانگين مواجهه ي كارگران در هر بخش با آلاينده به ترتيب زير به دست آمد:

میانگین مواجهه در طول شیفت براي اپراتور سنگ شكن 0.658 ميلي گرم بر متر مكعب؛ اپراتور اسپري و بال ميل 0.74 ؛ اپراتور لعاب سازي 0.417؛ اپراتور پرس 0.694 و اپراتور خط لعاب 0.082 ميلي گرم بر متر مكعب به دست آمد. در مقايسه با استاندارد، وضعيت همه ي اپراتورهاي گروه هاي مورد اندازه گيري از نظر مواجهه با غبار سيليس نامطلوب است.

 

مقدمه

سيليس با اسامي مترادف آگات (Agate)؛ اونيكس (Onyx)؛ كوارتز؛ سيليكا، كوارتز بلوري؛ و سيليكون دي اكسيد با فرمول شيميايي SIO2 یکی از مواد اولیه ی مورد مصرف در کارخانجات کاشی سازی است. ظاهر این ماده به شکل گرانول هاي ريز با رنگ سفید رنگ پریده (off- white) و بدون بو است.

مواجهه ي مزمن با اين ماده از راه تنفس برای انسان سرطان زا شناخته شده است. مواجهه ي مزمن مي تواند به سيليكوزيس منجر شود. این بیماری كوتاه شدن نفس،‌ كاهش عملكرد ريه و در موارد شديد مرگ را موجب می شود.

بدتر شدن شرايط فعلي: تنفس اين ماده می تواند پيشرفت توبركوزيس (سل ) را سرعت بخشد؛ سيگار كشيدن مي تواند ريسك جراحت ريه را افزايش دهد. بيماري های ريه ( مانند برونشيت، آمفيزم، بيماري های ريوي انسدادي مزمن) مي تواند به علت مواجهه با سيليس بدتر شود.

سازمان ACGIH تراکم آستانه ی اين ماده را براي ميانگين مواجهه در طول شيفت 0.025 ميلي گرم بر متر مكعب براي گرد و غبار قابل استنشاق تعیین کرده است و احتمال سرطان زا بودن براي انسان (A2) را برای این ماده در نظر گرفته است.

 

با عضويت ويژه در سايت کندو فايل ها را با 50% تخفيف خريداري نماييد. جهت عضويت کليک کنيدجهت دانلود رايگان فايل به صورت pdf pdf کليک نماييد
قيمت فايل:8000 تومان
تعداد صفحات:55
خريد فايل word
ارسال نظر
عکس خوانده نمی شود
دسته بندی ها
تبلیغات متنی