سایت کاریابی جویا کار

برای عضویت در کانال فرهنگیان در تلگرام کلیک کنید

کمبود 100 هزار نیروی انسانی در آموزش و پرورش در ابتدای مهر

دسته بندي: اخبار / اخبار فرهنگیان
20 مرداد

گروه اجتماعی ، علی الهیار ترکمن در دومین روز از اجلاس روسای ادارات ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایت که در مشهد مقدس برگزار می‌شود، اظهارکرد:‌ نظام آموزش ‌و پرورش معلول محور است، یعنی به‌جای تمرکز بر علل اصلی، به نشانه‌ها که راه‌حل‌های موقت است، تمرکز دارد و این موضوع شناسایی راه‌حل‌های اساسی را بسیار سخت و دشوار نموده است.

وی با اشاره به اینکه نظام آموزش‌ و پرورش نیازمند تغییرات بنیادین است، گفت:‌ عوامل مختلفی در توسعه ‌نیافتگی آموزش ‌و پرورش دخیل است، عامل اول، تبعیت آموزش ‌و پرورش از قوانین عام است که باعث می‌شود برداشت‌های متعددی از یک قانون صورت گیرد و به جزئیات توجه نشود.

وی در تشریح عامل دوم اظهار کرد: برنامه درسی که نیاز به نیروی انسانی و مسیر تأمین بودجه را مشخص می‌کند، بر همین اساس از دوره ابتدایی تا متوسطه به‌جای آموزش اخلاق و مهارت، متمرکز بر ورود به مدارس خاص یا قبولی در کنکور است و عامل سوم توسعه نامتوازن نیروی انسانی است.

الهیار عامل چهارم را وجود تعدد و تنوع کمیته‌ها و کارگروه‌های فعال در آموزش ‌و پرورش دانست و گفت: در ادارات کل استان‌ها، 92 کارگروه و کمیته فعال است، درصورتی‌که بر اساس مصوبه شورای عالی اداری باید در دستگاه آموزش ‌و پرورش، یک شورای راهبری توسعه و مدیریت و ذیل آن 5کمیته اجرایی تشکیل شود و سایر کمیته‌ها و کارگروه‌ها حذف شود لذا از استان‌ها می‌خواهیم در اجرای این قانون جدی باشند.

وی قانون تبدیل وضعیت استخدام نیروهای حق‌التدریس و آموزش‌دهنده نهضت سوادآموزی را برای آموزش ‌و پرورش مشکل‌ساز دانست و گفت: چنین قانونی هرچند سال یک‌بار، آموزش‌ و پرورش و نظام حرفه‌ای معلمی را دچار چالش‌های جدی می‌کند‌.

پاداش پایان خدمت بازنشسته‌ها تا پایان شهریور پرداخت می‌شود

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش ‌و پرورش ادامه داد: دولت پذیرفته است تا اعتبارات لازم برای پاداش پایان خدمت و مرخصی بازنشستگان عزیز تا پایان شهریور پرداخت شود.

وی بابیان این‌که آموزش و پرورش در ابتدای مهر امسال با کمبود 100 هزار نیروی انسانی مواجه خواهد بود، گفت: سرپرست وزارت آموزش و پرورش تأکید نموده است، هیچ کلاس درسی در آغاز سال تحصیلی بدون معلم نباشد لذا این مهم از طریق معلم تمام‌وقت و حق‌التدریس، نیروهای بازنشسته تا 14 ساعت و... انشا الله حل خواهد شد و جهت رفع مشکل در سال آینده اقدامات اساسی انجام خواهد شد.

الهیار با تأکید بر تدوین نظام ارزیابی عملکرد که به سیستم برای بهبود عملکرد کمک خواهد کرد، تصریح کرد: با اصلاح روش‌ها و فرآیندها و توسعه دولت الکترونیک و کیفیت‌بخشی به امور در جهت ارتقا بهره‌وری نظام آموزش ‌و پرورش بسیاری مشکلات حل خواهد شد.

تفکیک نیروهای آموزشی و اداری برای حل مشکل نیروی انسانی

وی ادامه داد: جهت حل مشکل نیروی انسانی به دنبال تفکیک نیروهای آموزشی و اداری به‌طور مشخص هستیم، در این خصوص در ساختار نیروها در حوزه ستاد تغییرات جزئی داشته‌ایم ولی در استان‌ها ساختار تغییری ننموده است.

الهیار با اشاره به اصلاح نظام بودجه‌ریزی و برخی از اصلاحات نظام اداری، اظهارکرد:‌ ضرورت دارد بهره‌وری و به‌کارگیری منابع در آموزش ‌و پرورش بررسی شود تا مشخص شود بهره‌وری چه مقدار است و چه قدر هدر رفت منابع داریم.

پایان/

برای عضویت در کانال فرهنگیان در تلگرام کلیک کنید

منبع خبراخبار فرهنگیان - تسنیم
اشتراک گذاري در:تلگرام کلوب فيس نما لينکداين گوگل پلاس توئيتر فيس بوک
ارسال نظر
عکس خوانده نمی شود
دسته بندی ها
تبلیغات متنی