سایت کاریابی جویا کار

برای عضویت در کانال فرهنگیان در تلگرام کلیک کنید

تخصیص بودجه فعالیت‌های فرهنگی و پرورشی آموزش و پرورش در سال 97 حداکثر 26 درصد بوده است

دسته بندي: اخبار / اخبار فرهنگیان
27 مرداد
تخصیص بودجه فعالیت‌های فرهنگی و پرورشی آموزش و پرورش در سال 97 حداکثر 26 درصد بوده است
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش می‌گوید علی‌رغم اینکه معاونت پرورشی و فرهنگی ۶۰ برنامه ملی و ۱۲۰ برنامه اختصاصی را به همراه توسعه فعالیت‌های فرهنگی اجرا می‌کند اما از تخصیص‌های مناسبی برخوردار نیست به طوری که در سال ۹۶ این تخصیص‌ها ۱۰ درصد، در سال ۹۷، ۲۶درصد و در سال ۹۸ تاکنون ۱۸ درصد تخصیص منابع برای این معاونت انجام شده است.
علیرضا کاظمی، در نشست سرپرست وزارت آموزش و پرورش با مدیران و کارکنان معاونت پرورشی و فرهنگی که هم‌اکنون در معاونت پرورشی و فرهنگی این وزارت‌خانه در حال برگزاری است، گفت: «تاکید مقام معظم رهبری در همه دیدارهای خود با جامعه فرهنگیان توجه به تربیت معلم به عنوان مزرعه مادر و توجه به نیروی انسانی و معاونت پرورشی و فرهنگی است.»
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: «تنها بخشی از آموزش و پرورش که مصوبه مجلس را دارد این معاونت است. با همه این تاکیدات حوزه پرورشی و فرهنگی جایگاه حداقلی در ساختار منابع مالی و انسانی داشته و یکی از مهم‌ترین چالش‌های ما هم همین است.»
کاظمی درباره سیر ساختار و محتوای معاونت پرورشی و فرهنگی گفت: «امور تربیتی سابقه طولانی دارد. سال‌های ۵۸ تا ۶۳ این نهاد انقلابی با تدبیر شهیدان رجایی و باهنر شکل گرفت و در سال ۶۴ معاونت و دفاتر ایجاد شد. در سال‌های ۶۷ تا ۶۹ ساختار مدرسه‌ای پیش‌بینی شد و در سال ۷۹ طرح جامع تربیت شکل گرفت و معاونت حذف شد، اما مخالفان، این قانون را در سال ۸۶ احیا کردند.»
او ادامه داد: «از نظر محتوا، برنامه‌ها قبل از انقلاب به صورت فوق‌برنامه، سرود و اردو بود اما در دهه اول انقلاب دو هدف تربیت‌دینی، تعمیق معارف دینی و حفظ انقلاب، در دهه دوم بحث سازندگی، زیرساخت‌ها، توسعه اردوگاه‌ها و توسعه امکانات و تجهیزات، دهه سوم توسعه تربیت سیاسی و اجتماعی دانش‌آموزان و در دهه چهارم توجه به آسیب‌های اجتماعی، مشاوره و توسعه فضایل اخلاقی برنامه‌های ما بود.»
کاظمی گفت: «بزرگترین مشکل آموزش و پرورش که اجازه نمی‌دهد اهداف تربیتی محقق شود ساختار آموزش و پرورش کشور است و آموزش را با رویکرد دانش‌افزایی و حافظه‌محوری پیش برده‌ایم و ۴ فرایند یادگیری در مرحله اول متوقف می‌شود و این موضوع در تضاد با ماموریت اصلی آموزش و پرورش است و با ساخت انسان تراز قرآن و اجتماعی تداخل دارد.»
او از نیاز به ۴۰ هزار نیرو با وجود ۱۲ هزار مشاور خبر داد و خواستار توجه سرپرست وزارت آموزش و پرورش در این موضوع شد. کاظمی توسعه فعالیت‌های فرهنگی، هنری و اردویی را برای کاهش آسیب‌های اجتماعی مهم دانست و افزود: «این مهم دانش‌آموزان را در برابر آسیب‌ها واکسینه می‌کند.»
علیرضا کاظمی از اعزام ۱۷ میلیون دانش‌‌آموز به اردو خبر داد و گفت: «امنیت اردوها برای ما همیشه یک چالش بوده که با راه‌اندازی مرکز کنترل تا حدودی این موضوع حل شده است. دستورالعمل اردویی امسال با نظر معاونان نهایی می‌شود و به استان‌ها ابلاغ خواهد شد.»
کاظمی درباره منابع مالی هم گفت: «اکنون تخصیص ساخت مدارس ما و توجه به حوزه عمرانی ۱۰۰ و ۱۱۰ درصد است اما در حوزه فرهنگی در سال ۹۶ این تخصیص ۱۰درصد، در سال ۹۷، ۲۶درصد تخصیص و در سال ۹۸ تاکنون ۱۸ درصد تخصیص منابع بوده است. این در شرایطی است که ۶۰ برنامه ملی و ۱۲۰ برنامه اختصاصی به همراه توسعه فعالیت‌های فرهنگی داریم.»
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: «ابلاغ دستورالمعل امر به معروف و نهی از منکر، همیار مشاور، جشنواره فرهنگی هنری حمایت از کالای ایرانی، زندگی به سبک روح‌الله، بحث نماز و اجلاس آن و نهضت ملی حفظ قرآن از جمله برنامه‌های معاونت است.»
او به طراحی ۲۰ برنامه در حوزه آسیب‌های اجتماعی اشاره کرد و گفت: «یکی از این برنام‌ها میز خدمت نماد و ترویج فعالیت‌های مشاوره‌ای در حوزه آسیب‌های اجتماعی است.»
کاظمی گفت: «سیاست ما استفاده از تشکل‌های دانش‌آموزی است که بهترین بستر شکل‌گیری تربیت است. این مسیر و ابزار کار تربیتی ماست. دبیرخانه بیانیه گام دوم را به اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان سپرد‌ه‌ایم و آیین‌نامه آن را اول مهر به مدارس ابلاغ می‌کنیم.»

برای عضویت در کانال فرهنگیان در تلگرام کلیک کنید

تگ هاي مطلب: علیرضا کاظمی, معاون پرورشی و فرهنگی, وزارت آموزش و پرورش
منبع خبرپانا
اشتراک گذاري در:تلگرام کلوب فيس نما لينکداين گوگل پلاس توئيتر فيس بوک
ارسال نظر
عکس خوانده نمی شود
دسته بندی ها
تبلیغات متنی