حقوق
ایمان و تولی در احادیث نبوی تلفظ واژگان: تولی و تبرا دو مضدر عربی از باب تفصل و بروز تعدی می باشند اما در تعابیر زبان فارسی به صورت تولا و تبرا نیز کجا می روند. دهخدا ذیل واژه تولا ضمن اشاره به بوده/ آن چنین آورده است. «تولا» یعنی محبت وامید و دوست داشتن، گرچه برای این معنی تولی است، لیکن فارسیان به تصرف خود به الف خوانند چنان که تمنی را تمنا گویند، با توجه ره واژه تولی معانی زیر را ذکر می کند «ولی ساختن، ولایت، راندن، برگشتن و روی برگرداندن، دوست داشتن با کسی» ریشه لغوی تولی و معنی آن واژه تولی مصدر باب تفصیل و از ریشۀ «ولی» مشتق شده است. این ریشه کاربردی دیرینه دارد به گونه ای که در زبانهای ساعی نیز، در معاینی نزدیک به همان زبان عربی، بکار رفته است. در زبان عبری بصورت «لاواه» در معنی پیوستن وپیوسته بدون بکار می رفته است. در عبری جدید به شکل «لواه» در آرامی «لوی» و در سریانی «لواه» آمده است که معنی همراهی را در برداشته است. برخی براین عقیده اند که که «تولی» اگر به صورت ظاهری یا تقدیری با «من» متحدی شود به معنی اعرافی و روی برگرداندن و اگر به خودی خود متعدی شود به معنی «ولایت» و پذیرش آن می باشد و حقیقت معنی تولی امرو برعهده گرفتن و سرپرستی آن می باشد البته هم در معنای فاعلی و هم معنای مفعولی بکار می رود [ر.ک، راغب/ 885 و 886 ، 1412 ق]. معنی اصلاحی تولی: بدیعی ترین مفهومی که از این اصطلاح به ذهن متبادر می شود آن است که تولی در اصطلاح تشیح یکی از فروع دین به شمار می رود و «تولی» به معنی دوستی با اهل حق، اعم از انبیاء و معصومان (ع) اولیا و سایر مومنان می باشد. اما باید به این نکته اذعان داشت که عناوینی که هم اکنون درحوزه«فروع دین» عنوان می شود از سویی شارع- بدین گونه که بر افواه جاری است- تعیین نشده است، اگر معنای تولی از صدر اسلام تاکنون تا حد مفهوم «حب دوستان خدا» تنزل یا فقه، ناشی از شرایط خاص تاریخی بوده که همواره اسلام اصیل و تشیح خالص در اقلیت و مظلومیت، و خفقان و فشار حکومت های وقت قرار داشته و زمینه ای برای بروز و ظهور ولایتی که قران معرفی می کند فراهم نبوده است. بر این اساس «تولی» پذیرش ولایتی است که در پرتو آن همه مسلمانان در بهبه ای را در، منسجم و یکپارچه قرار می گیرند و همه عناصر درون آن به سوی یک جست و یک راه گام برمی دارند دژی محکم و نفوذ ناپذیر در مقابل بیگانگان فراهم می آورند. این مبحث را به مناسبت موضوع با روایتی که ابن عباس از رسول اکرم (ص) نقل می کند، به پایان می برم. ایشان به حضرت علی (ع) فرمودند:« ای علی! قسم به آن کسی که مرا به حق به نبوت برانگیخت که تمام زمینیان، تو را دوست بدارند چنان که آسمانیان دوستت می دارند هر آینه، خداوند از آنان را به آتش، عذاب نخواهد کرد» کلمات کلیدی: ایمان تولی احادیث نبوی فهرست مطالب تلفظ واژگان: 3 دوستی نوعی خویشاوندی است 5 عوامل دوستی زا 5 کسانی که شایسته دوستی نیستند قران: 6 دوست داشتن ناتوانان 7 محبت کردن و گرفتاری ها 8 نشانه محبت 8 محبت (متفرقه) 8 محبت شدید مومنان به خدا 9 ایمان: دوستی و دشمنی است. 11 آنچه دوستی خدا را به دنبال دارد 11 کسانی که خداوند دوستشان دارد 13 قران: 13 کسانی که خداوند دوستشان ندارد 14 محبوبترین مردم نزد خدا 15 کارهایی که خدا دوست دارد 17 محبوبترین کارها نزد خدا 17 پرستش عاشقان 18 خدا دوست کسی است که دوستش بدارد 19 آثار محبت خدا 19 ملاک منزلت داشنتن نزد خدا 21 نشانه خدا دوستی انسان 22 قران: 22 درجات خدا دوستان 23 بزرگترین منزلت 23 تشویق به ایجاد محبت خدا در دلهای مردم 25 خدا دوستی (متفرقه) 25 دوست داششتن برای خدا 26 شیوه اظهار دوستی برای خدا 28 دوست داشتن پیامبر 29 شرط محبت اهل بیت 31 برخورد امام علی با کسی که اظهار محبت به او می کند 31 بلا و سختی لازمه دوستی اهل بیت 32 انسان با کسی است که دوست دارد 34 منابع: 35