روانشناسی و علوم تربیتی
دانلود تحقیق رشته روانشناسی بررسی نظریه های شادکامی و ویژگی افراد شادکام - ویژگی های اصلی افراد شادکام 1- اعتماد به نفس و عزت نفس. اشخاص شاد به خودشان علاقه-مند و متکی هسنتد. 2- خوش بینی. مردم شاد به وقایع و اتفاقات آینده خوش بین هستند و در ضمن آن ها مالامال از امید می باشند. 3- برونگرایی. مردم شاد برونگرا، خوش مشرب، اجتماعی، اهل معاشرت و گفت و شنود هستند. 4-کنترل شخصی. افراد شاد عقیده دارند که سرنوشتشان را خودشان انتخاب می-کنند و بر وقایع و حوادث و همچنین زندگی خود کنترل و احاطه دارند. 5- شوخ طبعی. افراد شادکام دارای طبعی شوخ و مزاحگونه هستند. 6- پذیرش خود، دیگران و طبیعت. افراد شاد خویشتن، افراد دیگر و عالم خارج را آن چنانکه در واقع هستند، می بینند و قبول دارند(آرگایل؛ 1990 به نقل از کریمی، 1381). 2-22- اسلام و شادی اسلام با توجه به نیازهای اساسی انسان، شادی و نشاط را تحسین و تأیید کرده است. قرآن که یکی از بهترین و مستحکم-ترین منابع اسلام به شمار می رود، زندگی با نشاط و شادی را نعمت و رحمت خدا تلقی فرموده، و زندگی همیشه توأم با گریه و زاری و ناله را خلاف رحمت و نعمت خداوند دانسته است. گواه این مطلب آیه قرآن است که می فرماید: (فَلیَضحَکوُا قَلیلاً و لیَبکو کثیراً) «باید کم بخندند و زیاد بگریند» (سوره توبه آیه 82). شأن نزول این آیه این بود که پیغمبر خدا (ص) دستور داد که باید تمام نیروهای قابل، برای شرکت در مبارزه علیه کفار و مشرکین که به سرزمین اسلام هجوم آورده بودند، بسیج شوند. عده ای با بهانه های مختلف از شرکت در این لشکرکشی خودداری کردند و از فرمان خدا و پیغمبر (ص) تخلف نمودند؛ خداوند در قرآن به آن ها وعده عذاب می دهد و به دنبال آن میفرماید: (این گروه نافرمان) از این پس کم بخندند و زیاد بگریند. پر واضح است که نفرین به صورت کیفر و مجازاتی است که همواره برخلاف طبیعت و فطرت آدمی او را دچار عذاب و رنج می-سازد. این که خداوند آرزوی کم خندیدن و زیاد گریستن برای نافرمانان می کند، حکایت از این حقیقت دارد که خنده به عنوان یکی از عوامل نشاط، امر طبیعی و فطری است که خداوند می خواهد به عنوان کیفر، نافرمانان از این امر محروم باشند(خامنه ای، 1384). توصیفات قرآن در خصوص بهشت نیز حاکی از این واقعیت است که اسلام بر نشاط و شادی مهر تأیید کرده است، زیرا باغ های زیبا، آب های زلال و روان، زیباترین بسترها، نرم ترین و چشم-گیرترین پارچه ها، برترین دیدنی ها و ... که قرآن در وصف بهشت ترسیم می کند، همه جزء عوامل نشاط و شادی به شمار می-روند و خداوند متعال برای شاد کردن انسان ها بهشت را این چنین قرار داده است( قرآن کریم سوره الرحمن، آیه 45 تا 78؛ سوره واقعه، آیه 9 تا 39؛ سوره یس، آیه 55 تا 58). قرآن در فراز دیگری، برخی عوامل شادی و نشاط را مخصوص مؤمنان دانسته است(قُل مَن حرمَ زینَه الله التی اخرَج لِعبادِهِ وَ الطیباتِ منَ ارزقِ قُل هی للذین آمنوُا فی الحیاهِ الدُنیا خالصَه یوم القیامه) (سوره اعراف، آیه ی 32) « بگو در برابر کسانی که بسیاری از مواهب زندگی را تحریم میکردند» ای پیغمبر چه کسی زینت و آرایش و زیبایی هایی را که خداوند از درون طبیعت برای بندگانش بیرون کشیده، حرام کرده است. بگو این مواهب پاک و این زیبایی ها برای مردم با ایمان در همین زندگی دنیا و در زندگانی جاوید آخرت قرار داده شده است. با این تفاوت که در این دنیا، زیباییها و این مواهب پاک، برای مردم با ایمان به صورت خالص وجود دارد(خامنه ای، 1384). این آیه به خوبی بیانگر این حقیقت است که اسلام به بهره-مند شدن از زیبایی ها و مواهب زندگی که در زمره عوامل نشاط آورند اهمیت می دهد و آن را زیبنده دینداران و مؤمنان می-داند. از زبان معصومان علیهم اسلام نیز ( که مترجمان حقیقی وحی اند) می خوانیم: 1- رسول اکرم (ص) « مؤمن شوخ و شاداب است» (بحرانی، 1363). 2- حضرت علی(ع)، شادمانی، گشایش خاطر می آورد، اوقات شادی، غنیمت است (آمدی، 1366). «هر کس شادی اش اندک باشد، آسایش او در مرگ خواهد بود(مجلسی، 1403 ه ق)». فهرست مطالب شادکامی 7 2-20- نظریه های شادمانی 14 1- دیدگاه روانشناختی: 14 2- دیدگاه جامعه شناختی: 17 3- دیدگاه عصبی– شناختی: 22 2-21- ویژگیهای اصلی افراد شادکام 24 2-22- اسلام و شادی 25 2-23- پیشینه پژوهشی تحقیق 27 2-24- جمع بندی 35 2-25- فرضیه ها 37 منابع 38 منابع انگلیسی 42