هنر و گرافیک
دانلود مقاله رشته هنر درآمیختگی هنر ایرانی با چین *قابل استفاده برای رشته های باستان شناسی،معماری و گرافیک چین از میان تمدنهای بزرگ غیر غربی ، تمدن چین ، نخستین تمدنی بود که اروپائیان با آن آشنا بودند و به ارزیابیش پرداختند . ولی فقط در پنجاه و اندی سال گذشته اخیر است که دستاوردهای هنر و ادبیات چینی به تصریح بر جهان خارج آشکار شده و منطقاً مورد بررسی قرار گرفته اند .چین کشوری پهناور با اوضاع گوناگون جغرافیایی و با مساحتی معادل ایالات متحده امریکا است . مرزهای سیاسی و فرهنگی این سرزمین در پاره ای دورانها دو برابر مرزهای کنونی بوده و نقاطی چون تبت ، ترکستان ، مغولستان ، منجوری و بخشهای از کره را دربرمی گرفته است .این کشور، چندین ریگزار بیابانی ، رودهای خروشان ، کوههای بلند و کشتزارهای حاصلخیز دارد . چین شمالی که عمدتاً در اطراف شهر پکن متمرکز شده است ، آب و هوایی خشک و معتدل متمایل به سردسیر دارد ، ولی چین جنوبی مرطوب و گرمسیری است . با انکه دامنه تفاوتهای زبان شفاهی مردم چین بسیار زیاد است و در بسیاری از نقاط زبان مردم نقاط دیگری برای کسی مفهوم نیست ، زبان مکتوب این ملت در سراسر چین ، یک شکل داشته و برای همگان قابل فهم بوده است . این عامل به انسانهایی که هزاران کیلومتر از همدیگر دور بودند امکان دادکه سنتهای ادبی ، فلسفی و مذهبی مشترک خود را زنده نگاه دارند و تقویت کنند . همین وجه اشتراک و یکنواختی را میتوان در شیوه های بیان هنری نیز مشاهده کرد زیرا تغییرات درشکلهای هنر چین ، در تمام دورانها بجز دوران پیش از تاریخ بسیار اندک است کلمات کلیدی: هنر ایرانی آمیزش هنر ایرانی با چین اشتراکات هنر ایرانی و چینی هنر چین تفاوتهای بنیادی بین هنر غیر دینی چین با هنر سنتی و هنر دوران پیش از هنر نوین در غرب ، که زاییده تفاوتهای بین فلسفه های طبیعت و انسان در دو فرهنگ مزبور است ، بسی گسترش یافته است . در نظر چینی ها انسان بر طبیعت مسلط نیست ، بلکه بخشی از آن است و مانند همه موجودات دیگر به فعل و انفعالات ان واکنش نشان میدهد . معنی شادمان و سعادتمند زیستن ، هماهنگ بودن با طبیعت است . معنی نقاش بودن ، تبدیل شدن به ابزاری است که طبیعت بااستفاده ازآن خود را بر انسان مینمایاند . کار نقاش بیان پیوستگی اش به موج زندگی و هماهنگیش با تمام ان چیزهایی است که در رشد و تغییرند و به زبان دیگر بیان خصلتی شخصی است که که ذر اثر نظاره طبیعت پالایش یافته است . گذشته ازاین ، چون طبیعت با معیارهای زمان و مکان اندازه گیری و طبقه بندی نمیشود ، نقاشی چینی هم ان را به قالبهای پرسپکتیو با رنگهای سبز و روشن محدود نمیسازد . او نمیکوشد تابا استفاده از یک چنین وسیله ای شکلهای طبیعی را تکثیر و تثبیت کند . تقارن موجود در موجودات رشد یابنده ، حرکات بی پایان و درهم طبیعت ، بی پایان حوادث آسمانی ـ همگی با محدود شدن به یک قاب چهارگوشه ، خطوط راست و خشک ، آغازو پایان ، مانعه الجمع هستند . شکل ظاهر، همیشه با گذر هنرمند از درون آن تغییر شکل می یابد .ساییده شده و دیگر مواد معطر به دست میآورند . از ترکیب همین مواد که تک تک شان خواص و معانی نمادین و جسمانی ویژه ای داشتند فهرست مطالب چین و درآمیختگی هنر ایرانی با آن 2 3 _ 1_ چین 3 3 _ 2 _ هنر چین 4 3 _ 2 _ 1 _ دوره شانگ 6 3 _ 3 _ روابط میان چین و خاور نزدیک 11 3ـ 3 _ 1 _ درآمد : پیشینه تاریخی 16 3ـ 3 _ 2 _ از صدر اسلام تا دوره مغولان 18 3ـ 3 _3 _ از هجوم مغولان تا دوره تا دوره شاه عباس اول ( 1308ـ 996 ه) 20 3 _3_4_ دوره تیموری 24 3 _4_ اشتراکات هنر ایرانی و اسلامی با هنر شرقی 25 ـ تاثیر و نفوذ هنرهای ایرانی و اسلامی در شرق 27 3 _ 5_ هنر باغسازی چینی ( معماری باغستانی) 31 3 _ 5 _ 1 معماری 33 فهرست منابع 35