حقوق
دانلود تحقیق رشته حقوق بررسی تطبیقی شهادت در اثبات دعوی مقدمه: یكی از اثبات دعوا شهادت و گواهی دادن است . شهادت در لغت می تواند : 1- به معنی حضور باشد از فعل ( شهد ) به دلیل قول خدای متعال ضمن شهد منكم الشهد فالیصمه یعنی هر یك از شما در ماه رمضان حاضر باشد باید روزه بگیرد . 2- یا به معنی علم باشد از فعل ( شهد ) و به همین جهت خدا را شهید به معنی عالم می نامند ان الذین آمنا و الذین هادو الصائبین و النصاری و المحبوس و الذین اشركو ان الله یفصل بینهم یوم القیامه ان الله علی كل شی شهید یعنی كسانی كه ایمان آورده اند و یهود و صائبان و نصاری و محبوس و مشركان ، خداوند در میان آنها در روز قیامت داوری می كند و خداوند از همه چیز آگاه است . 3- در شرع شهادت : عبارت است از اخبار قطعی به حقی كه برای دیگران ثابت است مشروط بر اینكه از غیر حاكم صادر شود . 4- شهد درمعنای " عاین" (دیدن)بكار رفته وبیان شده كه مشاهده به معنای معاینه است. 5- (طریحی) در مجمع البحرین شهد را همچنین به معنای اخیر نیز تفسیر نمودده است، وشهد بكذا را به " خبر داد" معنا نموده است و(شاهد این معنا را) آیه شریفه " و ماشهد نا الا بما علمنا" دانسته است. نتیجه نظریات فوق این است كه مصدر شهادت در لغت به معنای حضور، علم، دیدن وخبر دادن است. البته كثیری از فقهاآ در مقام تعریف وازه شهادت بر نیامده اند وشاید دلیل آن همان باشد كه استاد محمد جواد مغنیه از قول صاحب جواهر(ره) نقل می كند كه شارع تعریفی خاص از شهادت ندارد و همان معنای مورد نظر عرف، مد نظر شرع میباشد. "ولیس للشارع حقیقه خاصه فی معنی الشهاده قال صاحب الجواهر:" الاصوب ایكال معرفه الشهاده الی العرف للقطع بعدم معنی شرعی مخصوص لها". البته همان گونه كه ایشان هم فرموده اند این بدین معنا نیست كه شارع شروط خاصی را برای پذیرش آن در نظر نگرفته باشد كه در جای خویش متذكر آنها خواهیم شد. حقوقدانان نیز در تعریف آن گفته اند: " شهادت در اصطلاح اخبار از وقوع امور محسوس بیكی از حواس است در غیر مورد اخبار بحقی به ضرر خود وبنفع غیر ( زیرا در این صورت اسم آن اقرار ا ست نه شهادت) مشهود به باید در زمان گذشته وجود پیدا كرده یا در زمان اداء شهادت موجود باشد. در همین اصطلاح لفظ گواهی بكار میرود وشاهد را گواه گویند.... كسیكه بترتیب فوق اخبار از وقوع امری در گذشته یا حال ( از مسموعات ومبصرات) می نماید او را شاهد نامند وامری كه از وقوع آن خبر می دهد مشهود به نامیده میشود وكسی كه شهادت بنفع اوست مشهود له خوانده میشود و كسیكه شهادت بزیان ا و است مشهود علیه نام دارد." دكتر سید حسن امامی نیز در تعریف شهادت گفته است: " شهادت" گواهی" عبارت است از اخبار به شخص از امری به نفع یكی از طرفین دعوی وبه زیان دیگری" دكتر كاتوزیان هم در مقدمه علم حقوق فرموده اند: " شهادت یا گواهی عبارت است از بیان ا طلاعاتی كه شخص بطور مستقیم از واقعه ای دارد." کلمات کلیدی: ادله اثبات دعوی شهادت در اثبات دعوی شهادت در اثبات دعوی در قوانین مصر شهادت در اثبات دعوی در قوانین ایران فهرست مطالب :شهادت الف:مبحث اول:تعریف شهادت ۱- بند اول :معنای لغوی ۲- بند دوم :معنای اصطلاحی ب:مبحث دوم:بینه و شهادت ۱- بند اول :معنای بینه ۲- بنددوم: انواع بینه ۳- بند سوم :شهادت در قوانین ایران ج:مبحث سوم : شرایط و شاهد ۱- بند اول: دیدگاه قانون مصر د:مبحث چهارم: منشاء علم شاهد ۱- بند اول: دیدگاه حقوقدانان مصری ۲- بند دوم:نظریه قانون مصر ه:مبحث پنجم: نصاب شهادت ۱- بند اول: نصاب شهادت در حق الله ۲- بند دوم: نصاب شهادت در حق الناس ۳- بند سوم:نصاب شهادت در قوانین جدید مصر ی:مبحث ششم :قلمرو اعتبار شهادت ۱- بند اول :شهادت در محکمه قضایی ۲- بند دوم: شهادت درغیر محکمه قضایی منابع وماخذ