فقه،حقوق،الهیات
دانلود پایان نامه کارشناسی ارشد فلسفه اسلامی معرفت شناسی دینی از دیدگاه ملاصدرا چکیده
موضوع این رساله معرفت شناسی دینی از دیدگاه صدرا است. موضوع اساسی در معرفت شناسی دینی، توجیه باور به خدا است. در این رابطه، مسئله بر سر رابطه بین عقل و ایمان است. آیا باور به خدا توجیه عقلانی برمیتاباند؟پنج رویکرد در رابطه با این سوال مطرح است که عبارتند از: الهیات طبیعی، ایمانگرایی، تفسیر احتیاطی از باور دینی، معرفتشناسی اصلاح شده و تجربه دینی.در رویکرد نخست عقل شرط ایمان به خدا است و براهینی که در این باره اقامه شدهاند گواه این مهم است. در رویکرد دوم آن ها قائلند که عقل در توجیه وجود خدا ناتوان است ، بنابراین آن ها ایمان را جانشین عقل برای باور به خداوندقرار می دهند.
در سومی عنصر اراده وظیفه اصلی را در باور به وجود خدا برعهده دارد. معرفت شناسی اصلاح شده بر این است که وجود خدا بدون قرینه و ادله مؤیدی موجه و توجیه عقلانی لزومی ندارد. در نهایت ایمانگرایان تجارب دینی شخصی را به عنوان راهی برای توجیه باور به خدا قرار می دهند. در این روش هر شخص می تواند خدا را به طور مستقیم بشناسد.در این رابطه صدرا دو رویکرد را در پیش میگیرد که تا حدودی با رویکرد نخست و آخر موافق است. وی ابتدا وجود خدا را نظری و عقل را شرط ضروری برای ایمان به خدا قرار میدهد و در این باره براهین مختلف منطقی ارائه می دهد. ولی در ادامه تفسیر شهودی از خداوند بهدست میدهد و وجود او را به عنوان اصلی پایه قرار میدهد. به طوری که شناخت خدا مهم ترین شناخت پایه برای انسان است.برهان صدیقین صدرا دقیقاً در رابطه با توجیه باور به خدایی اقامه شده است که وجودش مورد شهود واقع شده است. بنابراین صدرا بر بعد معرفتی ایمان تأکید میکند.
واژگان کلیدی:معرفتشناسی دینی، معرفت، عقل،شهود، ایمان، ایمانگرایی، عقلگرایی.
مقدمه
موضوع تحقیق حاضر معرفت شناسی دینی از دیدگاه صدرا است. معرفت در تحلیل معرفت شناسان معاصر به باور صادق موجه تعریف میشود. از این رو در معرفت شناسی دینی که شاخهای از معرفت فلسفی محسوب میشود، به تجزیه و تحلیل گزارههای دینی پرداخته میشود. بنابراین آنچه از دین کسب میشود تنها زمانی معرفت تلقی میشود که موجه شده باشد. رویکردهای مختلفی در رابطه با اینکه عقل توانایی توجیه باور به خدا را دارد یا نه؟ به وجود آمده است.
قدیمیترین رویکرد در این رابطه، الهیات طبیعی نامیده شده است که باور به خدا را دارای توجیه عقلانی میداند. از این رو عقل شرط ایمان به خدا است. اما بعدها در مخالفت با این رویکرد، دیدگاههای دیگری ظهورکردند که عقل را در توجیه باور به خدا کافی ندانسته و حتی بعضا دیدگاهی کاملاً مخالف با آن را برگزیدند. در این تحقیق سعی بر آن است که معرفت شناسی دینی از منظر صدرا به عنوان فیلسوفی عارف و مفسری دین شناس مورد بررسی قرار گیرد تا مشخص شود نظر وی از بین رویکردهای مطرح شده به کدام رویکرد نزدیک یا حتی جزء آن رویکرد به حساب میآید. از این رو ما در پی پاسخگویی به مهمترین سؤال این تحقیق ؛ یعنی
1. معرفت شناسی دینی در منظر صدرا چگونه است؟
هستیم که در ضمن این سؤال به سؤالات فرعی دیگری به ترتیب زیر پاسخ داده میشود.
2.معرفت چیست؟ و صدرا چه تعریفی از آن ارائه میدهد؟
3. مهمترین مسأله معرفت شناسی دینی چیست؟
4. در معرفت شناسی دینی چه رویکردهایی مطرح است؟
5. صدر ادر این باب چه رویکردی را برگزیده است؟
فرضیات
سؤال اصلی
1.صدرا باورهای دینی را با رویکردی عقلی – شهودی توجیه میکند.
سؤالات فرعی
1. معرفت به لحاظ مفهومی به باور صادق موجه تعریف شده است. صدر ا در باره حقیقت معرفت قائل است که معرفت بدیهی است.اما در باب مفهوم آن، از آنجایی که اقسام مختلفی را در برمیگیرد تعاریف مختلفی را عرضه داشته است. بهترین تعریف در این باره حضور مجرد نزد مجرد است.
3.مهمترین مسأله در رابطه با معرفت شناسی دینی، توجیه باور به وجود خداوند است.
4. در رابطه با توجیه باور به خداوند پنج رویکرد الهیات طبیعی، ایمان گرایی، تفسیر احتیاطی، معرفت شناسی اصلاح شده و تجربه دینی مطرح شده است.
5. صدرا به عنوان یک فیلسوف که پیشه اصلیاش استفاده از عقل و خردورزی است، عقل را ابزار مناسبی در توجیه باور به خداوند مییابد اما پس از آن راه شهود را به عنوان راهی برتر برای توجیه باور به خداوند مطرح کرده است.
ضرورت و اهمیت تحقیق
آنچه دین از انسان طلب میکند، ایمان حقیقی به خداوند است که در سایه این ایمان نوید سعادت و رستگاری و حیات جاوید به انسان داده شده است. بیتردید شناخت و معرفت شرط ایمان است. جهت حصول این مهم انسان نیازمند این است که راههای رسیدن به او را شناسایی کند، خطاهای موجود در این راهها را تشخیص دهد و بهترین و نزدیکترین راه را برگزیند. معرفت شناسی دینی این نیازها را برآورده میکند. از آنجایی که بنیادیترین مسئله در این باره، علم توجیه باور به خدا است، به این طریق میتوان وجود خدا را با محکمترین دلایل اثبات کرد تا ایمانی یقینی حاصل گردد. برای اینکه فرد شناختی صحیح از خداوند حاصل کند و بهترین راه وصول به او را دریابد به این علم نیازمند است.با توجه با اینکه صدرالمتألهین از فیلسوفان نادر روزگار است که حکمت متعالیه خود را با رویکردی عقلانی- شهودی تبیین میکند، بررسی آراء او برای فهم راه های توجیه باورهای دینی از جمله باور به وجود خداوند مهم است.از این رو است که ضرورت چنین تحقیقی بسیار احساس میشود.
فهرست مطالب