سایت کاریابی جویا کار

برای عضویت در کانال فرهنگیان در تلگرام کلیک کنید

درد دل‌های تأمل برانگیز دانشجو معلمانی که قرار است مربیان آینده‌ساز کشور شوند؛ دست دولت در جیب دانشجو معلمان

دسته بندي: اخبار / اخبار فرهنگیان
15 اسفند

از اصفهان، دانشگاه فرهنگیان، پدیده ای است موجودیت یافته از تجمیع مراکز تربیت معلم سابق که شالوده‌ آن را حدود 64 پردیس و 100 مرکز آموزشی در سراسر ایران تشکیل می‌دهد.

ایجاد این دانشگاه که در سال 1390 مطرح و تصویب شد یک سال بعد مراحل پیاده‌سازی آن نیز انجام گرفت که تعجیل در تصویب و اجرای یک ساله دانشگاه فرهنگیان خود ازجمله انتقادات دانشجویان این دانشگاه است که مسبب پیدایش دشواری‌ها و اختلال در سازمانی شده که قرار است به پرورش معلمان آینده‌ساز بپردازد.

دانشجویان این دانشگاه به عنوان اصلی‌ترین افرادی که در آنجا مشغول به تحصیل هستند از مسائلی می‌گویند که شبانه‌روز آنان را درگیر خود ساخته است، به همین خاطر خبرنگار تسنیم به سراغ این دانشجویان رفته تا از اوضاع آنان آگاه شود.

امیرعباس آقابابائی یکی از دانشجویان دانشگاه فرهنگیان درخصوص مسائل پیش روی فرهنگیان اظهار داشت: هر مجموعه و نهادی برای جذب و معرفی خود نیاز به تبلیغات دارد و اینکه این تبلیغات چگونه انجام شود مهم است اما متاسفانه در کانال‌های مرتبط با دانشگاه فرهنگیان، به طور مرتب برای جذب افراد از حقوق و مزایای ناچیز آن صحبت می گردد که این امر به تنهایی درست نیست.

وی بیان کرد: مسئولان آموزش و پرورش و دانشگاه فرهنگیان آن چنان مسئله دریافت حقوق و بیمه را در بوق و کرنا کرده‌اند که گویی همگان مسائلی همچون صدور حکم پیمانی برای ورودی‌های 97، استقامت در برابر افزایش حقوق و پرداخت عیدی و... را فراموش کرده‌اند یا اینکه مصائب کسر 45 درصد، سیستم رزرواسیون غذا و فلسفه حسابداری آن حل شده است.

دانشجوی دانشگاه فرهنگیان در ادامه گفت: علی‌رغم این که طی چند سال آینده، با خیل عظیم فرهنگیان بازنشسته رو به رو خواهیم بود و در حال حاضر کمبود معلم در کشور به شدت احساس می گردد، نباید برای جبران این کمبود‌ها به هر طریقی که شده است اقدام به جذب نیروی انسانی کرد.

آقابابائی خاطرنشان کرد: عده‌ای هستند که علاقه و تعهد قلبی نسبت به حرفه و شغل دبیری ندارند و صرفا به‌خاطر فراهم آوردن یک تکیه گاه شغلی به این دانشگاه پناه آورده‌اند که این خود ضربه‌ای دیگر بر پیکره فرتوت آموزش و پرورش است، بنابراین برای جلوگیری از این اتفاق باید در شیوه جذب و گزینش افراد دقت فراوانی صورت بگیرد و سیستم گزینشی و فیلترینگ سنتی، اصلاح و به روز شود.

وی با اشاره به سطح کیفی دانشگاه عنوان کرد: بهتر است برای جذب افراد، از سطح کیفی دانشگاه صحبت شود، از استادان و هیئت علمی احیاناً برجسته و پر قدرت آن سخن بگویند! از امکانات آموزشی و رفاهی‌اش گرفته تا افراد علاقه‌مند و باسواد تشویق به حضور در این دانشگاه شوند.

دانشجوی دانشگاه فرهنگیان گفت: دلیل اینکه چرا با وجود حقوق و مزایا باز هم عده‌ای دانشگاه‌های روزانه را به فرهنگیان ترجیح می‌دهند بهتر است ریشه یابی و در دانشگاه فرهنگیان اصلاح و برطرف گردد، در این صورت قطعاً افراد علاقه‌مند و شایسته در این دانشگاه حضور پیدا می‌کنند.

وی ادامه داد: بنابراین اولویت نخست در بهبود فرآیند جذب دانشجومعلم، بهبود سطح کیفی و فراهم آوردن ملزومات اولیه تحصیل و زندگی در محیط دانشگاهی است و تا زمانی که شرایط مناسب برای تحصیل و حیات وجود نداشته باشد، مسلماً عده زیادی جذب این سیستم نخواهند شد و در این صورت نیز، نمی‌توان امید فراوانی به پیشرفت و بهبود نظام آموزشی کشور داشت.

آقابابائی در پایان صحبت‌های خود گفت: امید است مسئولان به جای این موارد جزئی و حاشیه‌ای، زمینه‌ای را فراهم کنند تا با تبلیغ آن، جذب حداکثری را صورت دهند و این جذب در آینده مشکلی برایشان به وجود نیاورد.

بی توجهی به دانشگاه فرهنگیان در دوره‌ای با کاهش شدید ورودی دانشجو همراه شد و به طور ناگهانی رشد فزاینده جذب دانشجوآموزگار در این مراکز آموزشی به چشم آمد، رشدی که قرار است ادامه داشته باشد و این در حالی است که بسیاری از مراکز ظرفیت‌شان رو به اتمام است یا هم‌اکنون نیز بیش از ظرفیت خود دانشجو پذیرفته‌اند.

محمدجواد اصلانی از دیگر دانشجویان دانشگاه فرهنگیان در این‌باره اظهار داشت: در نگاه بعضی از مدیران و صاحب نظران، دانشگاه فرهنگیان فرزند ناخلفی از وزارت علوم است که سرپرستی‌اش را به وزارت خانه‌ آموزش و پرورش سپرده است.

وی ادامه داد: جالب است بدانیم این دانشگاه از سرانه غذایی دانشگاه‌های دولتی بهره مند نیست و دانشجویانش برخلاف تمام دانشگاه‌های بورسیه کشور با کسری‌های بی سابقه و ناعادلانه 45 و 25 درصد مواجه‌اند تا به تامین اعتبار مواد غذایی و حداقل امکانات رفاهی دانشگاه‌شان پرداخته شود.

دانشجوی دانشگاه فرهنگیان گفت: جداسازی آقایان و بانوان معلم -که چرایی‌اش، خود جای بحث دارد- و اعمال نفوذ برخی کنندگان مجلس برای تشکیل یک مرکز تازه در شهر خود و ترجیح منافع محلی-شخصی بر منافع ملی و آموزشی موجب شده تا مراکز آموزشی به شکلی افسار گسیخته در هر نقطه‌ای نمود پیدا کند. این افزایش بی دلیل و غیر منطقی تعداد مراکز آموزشی به افزایش سرسام آور هزینه‌ها منجر شده است که نمی گردد ساماندهی‌اش کرد.

وی تصریح کرد: در حالی که دانشگاه فرهنگیان از مشکلات ریز و درشت آموزشی رنج می‌برد، برخی می‌گویند دانشجومعلمان خیلی زود وارد مطالبات صنفی شده‌اند که بهتر است به اعتلای درسی خود بپردازند اما باید به این عزیزان گوشزد کرد که این شما هستید که به مسئله دانشگاه فرهنگیان ورود نکرده‌اید و در جهت اعتلا آموزشی و برطرف کردن مشکلات ریز و درشت آن نکوشیده‌اید.

اصلانی ادامه داد: توصیه ما این است که به جای دست بردن در جیب دانشجویان برای تأمین بودجه دانشگاه، مدیران به فکر تغییر در آیین نامه دانشگاه باشند و از همین دانشگاه بر محکم کردن پایه‌های آموزش و پرورش متمرکز شوند و از این رو که امید ما از مجلس هم کم شده است، مطالبه اغلب دانشجومعلمان دلسوز آموزش و پرورش از رهبر انقلاب، ورود فوری و بی درنگ ایشان به مسئله دانشگاه فرهنگیان است.

تسنیم، با توجه مباحث مطرح شده از سوی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان مشکلاتی به وجود آمده است که نفس این پیکره کم جان دانشگاه را بند آورده و کیفیت فرایند 30 ساله آموزش و پرورش ده‌ها هزار معلم را تهدید نموده است که باتوجه به انتقادات دانشجومعلمان سکوت در برابر این مسائل خیانت است به همه دانش آموزانی که در 30 سال این چند هزار دانشجو، به یاری آنان آموزش می‌بینند و پرورده می‌شوند.

پایان/174/ش

برای عضویت در کانال فرهنگیان در تلگرام کلیک کنید

منبع خبراخبار فرهنگیان - تسنیم
اشتراک گذاري در:تلگرام کلوب فيس نما لينکداين گوگل پلاس توئيتر فيس بوک
ارسال نظر
عکس خوانده نمی شود
دسته بندی ها
تبلیغات متنی