سایت کاریابی جویا کار

اخلاق (2)

دسته بندي: مقالات / معارف
4 اردیبهشت


ستايش مخصوص خدايي است كه بنده اش را شبانه ازمسجدالحرام به مسجدالاقصي (براي معراج) سير داد و رحمت پي درپي و درود بر كسي (حضرت محمد «ص») كه نشانه هاي بزرگ پروردگارش را مشاهده نمود، و بر خاندان پاكيزه او كه چراغهاي هدايت هستند و نفرين و لعنت (خداوند) بر دشمنانشان باد كه گمراهان و افراد پست هستند.

باري غرض از اين مقدمه، بيان حقيقت اخلاق مي باشد. پس مي گوييم: هيچ خيري در عملي كه بدون دانش و علم باشد نيست، همانطور كه هيچ شرافتي در علم و باشد نيست، پس علم، عمل را مي طلبد و در نتيجه از تكرار و ممارست بر آن دو، اخلاق به دست مي آيد.

پس اخلاق حسنه، نزد ما چيزي جز به فعليت رسيدن مقتضاي فطرت الهي در انسان نيست و اين فعليت حاصل نخواهد شد مگر بواسطه ممارست علم نافع و مداومت بر عمل صالح با هم و اما يكي از آنها بدون ديگري خير.

بنابراين حقيقت اخلاق همانا نتيجه رجوع انسان به فطرت توحيدي خود مي باشد. پس در واقع فطرت، سرچشمه اخلاق است و لذا خداوند متعال ما را در آيه شريفه به توجه نمودن به آن امر فرموده است كه: پس مواجه كن روي خود (قلبت) را به دين، در حالي كه استقامت داري، تا قلب تو فقط به دين متوجه شود و خداي متعال با بيان خود كه: (دين) فطرت خدايي است كه همه مردم بر آن خلق شده اند، پرده از معناي ديني كه به آن امر شده ايم برداشته است.

با عضويت ويژه در سايت کندو فايل ها را با 50% تخفيف خريداري نماييد. جهت عضويت کليک کنيدجهت دانلود رايگان فايل به صورت pdf pdf کليک نماييد
قيمت فايل:8000 تومان
تعداد صفحات:20
خريد فايل word
ارسال نظر
عکس خوانده نمی شود
دسته بندی ها
تبلیغات متنی